Wattengård Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Hvor langt må jeg underklokke en Athlon XP før jeg slipper unna med å ha en enorm kjøleribbe og ingen vifte? Vil det funke med f.eks en Athlon [email protected] ? Grunnen er at den skal brukes i en HTPC (home theatre pc) og skal dermed være så stille som mulig. Noen som har andre forslag til stillegående løsninger (Intel & AMD) som er kraftige nok til å spille divx og (soft)dvd? Mvh Christian... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Den 2002-09-11 01:57, ChristianW skrev:Hvor langt må jeg underklokke en Athlon XP før jeg slipper unna med å ha en enorm kjøleribbe og ingen vifte? Vet ikke om det er særlig lurt å kjøre uten vifte på en XP. Du kan jo kjøpe en bra ribbe og en stillegående vifte, f.eks en Papst 12db (det er IKKE mye, du vil nok ikke høre den) Eller så kan du kjøpe en Silent Twin, den er vel på 19 db. Du finner begge på microplex.no. Quote: Noen som har andre forslag til stillegående løsninger (Intel & AMD) som er kraftige nok til å spille divx og (soft)dvd? Ja, vannkjøling, men det koster jo litt. Jeg skal selv bestille det snart:) Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 hva med å bygge en pc med VIA sin 0.933 Ghz prosessor??? Den trenger ikke vifte, bare en kraftig kjøleribbe... Sjekk den ut her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=9&s=pl bare sett inn noen stillegående vifter som lager god luftflyt i kabinettet, og du har krefter og resursser til en hjemmekinoPC Lenke til kommentar
Corn Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Tror ikke han ville ha VIA fordi elendig ytelse. Det var hvis jeg testen riktig fra hw.no en veldig treig prossesor Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Jeg har ingen fasitsvar, men kan fortelle litt om min pc. -XP1700 (ikke over/underklokket) med en Zalman 6000AlCu. -Har satt vcore til 1,65V (kommer ikke lengere ned med EpoX hk'et). -Bruker et program som hjelper til å idle prosessoren i windows (cpucool eller noe). Jeg kan med denne konfigurasjonen kjøre pc'en uten cpu vifta så lenge det ikke blir for mye belastning. Bruker også et program (husker ikke navnet) som regulerer cpu vifta slik at den slår seg på hvis cpu passerer 65 grader. Vifter som normalt går i min pc: -Vifte i psu -92mm enermax høyt bak i kabinettet på minimum turtall -92mm 32dB papst (regulert til minimum av en zalman regulator) som blåser svakt på gpu ribba. Cpu holder da en temp på 52-58 grader idle. (pc'en står i et trangt lyddempet skap med front døren åpen) Skal etterhvert (må lage viftestyring først) prøve å koble ut den siste kabinettviften og gpu vifta. Må sette inn et termometer i zalman gpu ribba først så jeg ikke svir kortet. Har i tillegg passiv zalman kjøler på Northbridge, en IBM 120GPX 40GB i en Silentdrive og en Segate IV 80GB som er rimelig stille. Så det er ikke helt umulig med passiv kjøling av cpu. Med en større/bedre kjøleribbe på cpu, lavere vcore og god tilgang på frisk luft til cpu (store luftehull med feks. gitter? i topp og bunn) så er ikke målet så langt unna. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Det skal gå greit å underklokke så mye at du ikke trenger vifte. Men husk, det er ikke bare hastigheten somer viktig her, spenningen er viktigere. Hvis du klarer å klokke cpuen ned mot 500mhz, så klarer du sikkert å sette Vcore ned mot 1,1 eller noe. Da tror jeg varmutviklingen skal være godt under 20watt. Og en 500 mhz xp klarer vel divx greit? Men en 12dB papst bråker ikke akkurat mye.. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Vell strømmen vil være den samme og da vil ikke varmen synke så mye. Jeg tok en liten test av dette: Satte CPU ned til 1.05ghz (Fra 1.4) Varmen sank med 3C. Satte spenningen ned til 1.575V og da sank den 7C til. Så 10C er ikke så mye. (Synes jeg) Jeg satte CPU opp til 1.4 igjen og jeg fant ut at den gikk stabilt på 1.4 med 1.575V. Temp var 2C høyere en med 1050mhz. Dere kan trekke deres egen konklusjon Har BTW Zalman 6000cu. (Og en Skrekkelig høy kabtemp) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Det står MYE her om å mekke seg en stille PC. http://home.swipnet.se/tr/silence.html Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 putt inn flere kabinett vifter så får du fort ned cpu temp gikk fra 60 til 45 på cpuen ved å putte inn 4 vifter til Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 putt inn flere kabinett vifter så får du fort ned cpu temp gikk fra 60 til 45 på cpuen ved å putte inn 4 vifter til Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 ei go kjøleribbe og 12db papst.. du trenge IKKJE bekymre deg for at d bråka, og uansett så vill ditt Home theater bråke meir enn den... :smile: Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Den 2002-09-11 21:25, CFD skrev:Vell strømmen vil være den samme og da vil ikke varmen synke så mye. Varmeutviklinga vil synke dramatisk hvis du underklokker så mye som jeg sa i en tidligere post. Har vært vitne til det selv. Fint å se at folk kanskje begynner å innse at å undervolte er ganske så lurt hvis du ikke overklokker. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Den 2002-09-11 22:41, PanzerFaust skrev:Varmeutviklinga vil synke dramatisk hvis du underklokker så mye som jeg sa i en tidligere post. Har vært vitne til det selv. Enig.. jeg underklokka min duron 950 til 500Mhz og 1.2, 1.3 volt.. kan ikke få lavere på grunn av voltmod. Med vifta på laveste hastighet og en 12db papst som kabinettvifte så sank tempen ned til nesten romtemperatur (23-25 grader). Lenke til kommentar
CFD Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Quote: PanzerFaust skrev (2002-09-11 22:41): Quote: Den 2002-09-11 21:25, CFD skrev: Vell strømmen vil være den samme og da vil ikke varmen synke så mye. Varmeutviklinga vil synke dramatisk hvis du underklokker så mye som jeg sa i en tidligere post. Har vært vitne til det selv. Fint å se at folk kanskje begynner å innse at å undervolte er ganske så lurt hvis du ikke overklokker. Vell jeg har teste det og fått andre resultater. UnderVolte er fint ja ,men Underklokke tjener man lite på. Det var jo det jeg sa.. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Quote: Den 2002-09-12 16:29, CFD skrev:Vell jeg har teste det og fått andre resultater.UnderVolte er fint ja ,men Underklokke tjener man lite på. Det var jo det jeg sa.. Du fikk jo en fin reduksjon jo! Og det ved bare å kjøre spenning en no sånn som 0,1 V under dafault! Og den lille "testen" din var ikke ordentlig undervolting. Du gikk ikke under 1,5 V engang.. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Satte spenningen ned til 1.575V og da sank den 7C til 1.575 er jo rimelig lavt da. Iallefall for og kjøre på stock hastighet. Øker ejg den til 1.6 så kan jeg overkloke 200mhz. (XP1600@150fsb) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå