Gå til innhold

Trenger hjelp/tips til objektiv!

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på et fast objektiv og et makro objektiv?

Trenger tips til et greit fast/makro objektiv, med lavlav nærgrense og en godt og allsidig zoomobjektiv!

Liker å ta bilde av lyse ting i bevegelse på mørke steder, ergo objektivet må være lyssterkt!

Pris? Tja sånn ca cirka, ikke mer enn 5k!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge har fast brennvidde, d.v.s. at et makro-objektiv er også et fast-objektiv. Forskjellen på et makro-objektiv og et annet objektiv er at makro betyr at det kan fokusere nærmere objektet, og dermed få mer av objektet inn på bilderuten. Typisk størrelsesforhold på makro er minimum 2:1.

Råd m.h.t. valg av sådan lar jeg være opp til mer kompetente på området enn meg selv.

Lenke til kommentar

5000 for 3 objektiver eller 5000 pr stk?

Vil du ha alt i et objektiv til 5000 kr?

Trenger du vidvinkelzoom eller telezoom?

Trenger du lyssterk og fast tele, normal eller vidvinkel?

Skal du ta nærbilder eller makrobilder? Frihånd eller stativ?

Uten at vi vet hva du skal med objektivene så kommer vi ikke langt.

Lenke til kommentar

Foroevrig er nok 5000 altfor lite til aa faa et makroobjektiv, lyssterk zoom (som det virker som han ville ha) og en fast brennvidde. Uten zoomen er det vel mulig, med en billig macro (50mm?) og en 50mm f/1.8. Annet enn dette er det jo lite aa oppdrive til den prisen og de kriteriene.

Lenke til kommentar

Kan bare svare ut fra egen erfaring. Har et Sigma 105mm Macro objektiv som jeg er meget godt fornøyd med. God lysstyrke f:2,8. Pris 3,5 i Oslo men halve prisen brukt. I tillegg til macro-fotografering er det også anvendelig til portrett (sylskarpt), landskap etc.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på vidvinkelzoom og telezoom? Nærbilde og makro?

Men nei, ikke alt samlet til 5k, men 5k per stykk, trenger ikke kjøpe alt samtidig.

Det jeg kunne tenke meg er et makroobjektiv og et allsidig zoomobjektiv, begge bør være lyssterke.

Ser nå at EF 55-200 som jeg kjøpte er "waste of money", det objektivet trenger så mye lys at jeg får omtrent krupp!!

Var hos en kompis her om dagen, fikk prøvd et 20mm makroobjektiv, med en fokusdistanse på 5 cm så tok vi krystallklare bilder - det var helt rått!

Endret av Thlian
Lenke til kommentar
  Mikkle skrev:
  Sitat
Var hos en kompis her om dagen, fikk prøvd et 20mm makroobjektiv, med en fokusdistanse på 5 cm så tok vi krystallklare bilder - det var helt rått!

20mm macro? Det hørtes merkelig ut. :hmm:

5444608[/snapback]

Whatever.... :whistle:

Det var nå det han sa. Men jeg skal ikke være påståelig ;)

Lenke til kommentar
  Thlian skrev:
Er dette Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro et godt makro objektiv?

5448890[/snapback]

På bakgrunn av det jeg har hørt/lest om dette objektivet, så er dette ett bra makroobjektiv, men pga brennvidden blir arbeidsavstanden kort. Dette er ett dedikert makroobjektiv med en gjengivelsesfaktor på 1:1.

Du kan lese brukererfaringer på fredmiranda.com!

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
  lbreie skrev:
Kan bare svare ut fra egen erfaring.  Har et Sigma 105mm Macro objektiv som jeg er meget godt fornøyd med.  God lysstyrke f:2,8.  Pris 3,5 i Oslo men halve prisen brukt.  I tillegg til macro-fotografering er det også anvendelig til portrett (sylskarpt), landskap etc.

5444028[/snapback]

Blir det ikke da fort til at en må stå et stykke unna? Spesielt med portrett bilder?

Lenke til kommentar

Er egentlig kit-linsa et greit allround objektiv?

Så hvis jeg skal bruke penger på noe for å gi litt mer så anbefaler dere fast objektiv? Da fast eller macro?? Fast super vidvinkel makro, var visst noe som hette det og?!

EDIT: Men nå lurer jeg litt på denne:

Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM

(tenkte kanskje på 100mm, men siden motiv da kanskje har en tendens til å bli litt stort innendørs, eller....)

Endret av Thlian
Lenke til kommentar
  Sitat
Hva er egentlig forskjellen på vidvinkelzoom og telezoom? Nærbilde og makro?
Med vidvinkel få du med mye i bildet, tele gjør at du kommer mye nærmere. EF 55-200 er en telezoom, 10-20 mm vil være en ren vidvinkelzoom.

Makro er når et motiv som er mindre eller like stort som bildebrikken fyller hele bildet. Vedlagte bilde er et makro bilde, hvis hele klokka var med på bildet så ville det vært et nærbilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...