sdfg Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Jeg bruker Pinnacle Studio (9.4) til videoredigering, og har så langt lastet alle tapene mine til PC i "preview" kvalitet for å kunne ha prosjektene tilgjengelig for videre redigering uten å oppta mye lagringsplass. Ulempen med dette er jo at tilhørende taper må lastes inn når man skal brenne nye prosjekter til DVD. Et etter et par år ved videoopptak virker dette nå litt upraktisk. Det er derfor fristende å heller lagre videofilene i mpeg "DVD-kvalitet", slik at jeg slipper å hente fram tapene senere. Andre fordeler med dette er at jeg da kan lagre tapene i en bankboks. Jeg kan også ta ytterligere backup av mpg filene på annen harddisk, slik at jeg i hvert fall har en brukbar kopi om en tape blir skadet. Spørsmålet mitt er da om det er fornuftig å gjøre dette? Blir DVDer som er produsert med utgangspunkt i mpg filer (ca 3GB) dårligere enn de som er produsert med utgangspunkt i AVI filene som Pinnacle laster inn (ca 14 GB)? Eller er det andre ulemper med mpg? Endret 15. januar 2006 av sdfg Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Blir DVDer som er produsert med utgangspunkt i mpg filer (ca 3GB) Hvis du ikke gjør noen endringer når det gjelder bilde eller kvalitet og programvaren er god så skal det ikke bli noe forskjell. Jeg vil nesten regne med at Pinnacle vil komprimere resultat på nytt og føre til et visst kvalitetstap. Eller er det andre ulemper med mpg? Det finnes få programmer som kan editere MPEG-2 på en skikkelig måte. Det meste av video programmvare til en fornuftig pris vil kunne regnes som defekt på mange måter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå