Playmofetish Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 KJæresten min har en iBook med Mac OS X 10.3 for øyeblikket. Hun har i lengre tid kjørt Norton Internet Security, av min oppfatning at dette er nødvendig. Men er det virkelig nødvendig å bruke Antivirus-software på Mac? Norton Firewall er bare plagsom og spretter opp nå og da. Norton Antivirus skal på død og liv scanne alle USB-penner og minnekort som blir koblet til, og ofte henger scanningen seg når man prøver å avbryte den. Heller har jeg aldri sett et eneste virus på de forskjellige Macene jeg og de andre i familien betjener. Kan hun problemfritt fjerne alt av Norton? Og hvis man virkelig bør ha antivirus, finnes det noe freeware som fungerer bra, og ikke er like stort/tungt som Norton? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Mac er på langt nære like utsatt for virus som Windows, ettersom det er mindre utbredt. Hvis PC'en brukes mye til nedlastning etc, ville jeg nok beholdt den på. Men det er ganske mye som skal til før man får virus på Mac, som regel da. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 Det lille som er av nedlastning er vel musikk gjennom Limewire, der alle filer som heter .mp3 ikke skulle være noe farlig. Hun er ikke av typen som hyppig besøker warez-sider for å finne CD-keys og lignende, der det vanligvis florerer av virus. Noen her som bruker/har brukt Mac mye og har en mening? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Det er vel omtrent samme sjangs for å få virus på mac, som det er på gnu/linux. Begge disse OSa er bygd opp slik at det ikke vil være mulig for et virus å forplante seg i systemet - i motsetning til windows - der default bruker kjører som administrator (=skrivetilgang til rota i systemet, c:\). Eneste nytten jeg kan se med antivirus, må være for å scanne etter og fjerne windows-virus fra filer. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Mm. For å si det på en annen måte. Gårpå Media og Kommunikasjon, hvor det er tre klasser, og alle elevene har sin egen mac. Ingen av macene har noengatt hatt ett virus, og de ferreste oppdaterer programvaren gjennom året. Og dette uten anti-virus =) Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Det finnes ingen kjente virus til Mac. Som kjent trenger virusene å være kjent for antivirus programmet før det skal kunne drepe det. Så eneste grunn til å ha et antivirus-program på en Mac, er hvis du skulle få noen virusinfiserte filer, og da for å unngå og kopiere virusinfiserte filer videre til en Windows-bruker. Altså kjører du Norton e.l. på Mac'en din, bruker du opp CPU, minne og ikke minst penger, kun for å være snill mot dine Windows-venner. Brannmuren innebygget i OS X er bra nok. Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Det finnes en del macrovirus og de funker også på mac. Men hvor mange har vel egentlig fått et macrovirus? Lenke til kommentar
Invisigoth Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Var en ting jeg lurte på så jeg slenger det inn her. Spy ware funker det på Mac? Er det lurt å ha et program som ad-aware etc på Mac? Er ny på Mac derfor et, kanskje, dumt spørsmål. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Var en ting jeg lurte på så jeg slenger det inn her. Spy ware funker det på Mac?Er det lurt å ha et program som ad-aware etc på Mac? 5517485[/snapback] Finnes ikke... Endret 29. januar 2006 av TopDog Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Spy ware funker det på Mac? 5517485[/snapback] Niks. Lenke til kommentar
Invisigoth Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Befrielse å surfe uten en eneste tanke på spyware Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Befrielse å surfe uten en eneste tanke på spyware 5530998[/snapback] Oh yes! Ellers er det vel på sin plass å si at man har tilsvarende *NIX sikkerhet under panseret, så hele operativsystemet er ganske sikkert. Lenke til kommentar
saxin Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) På skolen har vi to MAC'er, ingen med antivirus. Eneste som er på er firewall De fungerer veldig bra, stilige maskiner! Ønsker meg en selv, men penga strekker ikke til... Endret 6. februar 2006 av saXin Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Vil tro du er helt trygg på nett, med Mac OSX uten noen form for antivirus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå