Lesst Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Heisann, Jeg kjøpte meg en ny pc for noen måneder siden og var spesielt stolt av min AMD 3800+ X2, men da ble jeg litt usikker. Jeg angrer ikke en bit på at jeg kjøpte denne prosessoren. Men det jeg lurer på er følgende. 1. Orginalt er CPU'en klokket på 2,0GHz og jeg er litt usikker på hva de mener med "3800+" da, Ser det står "####+" på alle CPU'ene til AMD? 2. Er det bra med underkant av 5000 poeng på 3DMark 05 for en CPU? 3. På denne prosessoren, er det to kjerner som tilsammens klokker opp til 3800+ eller er vær kjerne på 3800+? -Takk på forhånd- Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) 1) AMD har lenge kjørt PR-rating på prosessorene sine. Grunnen til det er at de har ganske forskjellig arkitektur fra Intels prosessorer. Hvis vi ser på en Intel Pentium 4 på 3GHz, vil ytelsen her være noe lik en AMD Athlon 64 3000+, selv om de har forskjellige områder der den ene er bedre enn den andre. 3000+ sikter da mot å konkurere mot en Pentium 4 på 3000MHz=3GHz. Men egentlig er AMDs prosessor på "bare" 1,8GHz (Socket 939). Hvis AMD skulle ha kalt prosessoren sin "Athlon 64 1,8GHz" hadde de aldri fått solgt noe. Med X2-prosessorene er det nok ikke like enkelt med PR-ratingen, da X3 3800+ ikke viser til en bestemt prosessor. En Pentium 4 på 3,8GHz vil være mye raskere på mange områder, men din X2-prosessor vil vinne på områder der det hjelper å ha to kjerner. Din X2-prosessor skal kanskje konkurere mot Pentium D 830, som har to kjerner på 2,8GHz hver. 2) Uten å være skråsikker, er poengsummen din riktig. Hvis det er totalsummen du får 5000 poeng på, har det MYE mer å si hva slags skjermkort du har. 3) Du har to kjerner som hver kjører på 2GHz, og denne prosessoren har AMD kalt "3800+". Du har IKKE to kjerner på 2GHz som gjør at du får 4GHz tilsammen, og det er intet regnestykke på frekvensen til din CPU som gjør at den automatisk må hete 3800+. AMD kunne like så gjerne kalt den 10000 Pr0 H4xx0r Edition, selv om de kanskje ikke hadde solgt så mye. Endret 15. januar 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
Lesst Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 Takker og Bukker. Perfekte svar. Nå skjønner jeg uttu! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå