Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ping/Latency i sekunder?

Anbefalte innlegg

Okay, så jeg spiller ofte internettspill som f.eks Counter-Strike, Battlefield 2 og World of Warcraft, og i alle disse spillene er det noe som heter latency eller ping, og dette er visstnok hvor lang tid det tar for Spillet å kommunisere med serveren jeg spiller på.

Så da lurer jeg på: Går det an å regne om Ping til sekunder?

La oss si at f.eks: 100 ping er 1 sekund, og da blir 200 ping 2 sek. osv.

Som sagt, er det en formel som man kan bruke til å regne om ping til sekunder?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ping er ikke en tidsenhet, men pingtider oppgir mest vanlig i millisekunder (forkortet: ms , det har du sikkert sett). 1 sekunder er 1000 millisekunder, så har du 200ms ping så får du 0.2 sekund delay fra deg til server.

Du bør ikek alltid annta at pingtider oppgir i ms. Noen rutere og finere utstyr f.eks. oppgir ofte i um (mikro sekunder) f.eks.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har letet etter dette på Wikipedia nå (ping, ICMP) uten hell, men er ping-tiden målt utifra tiden fra forespørsel er sendt til man får svar, eller vil maskinen som mottar forespørselen beregne tiden utifra timestamp, og dette multipliseres med 2 når pingende maskin får svar?

Har hørt folk si det er det siste alternativet, men i såfall må det være stooore rom for feilmålinger da svartiden kan variere på veien tilbake. :hmm:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det sendes en pakke til serveren, så svarer serveren på denne pakken med å sende ut en ny pakke. Klienten regner da tiden for når den pakken mottas i forhold til tiden da den sendte ut sin pakke.

Med ICMP blir det følgende:

Klient sender ut en ICMP echo-request, lagrer tidspunkt

Server mottar ICMP echo-request

Server sender ut ICMP echo-reply

Klient mottar ICMP echo-reply og regner tiden fra da den sendte ut ICMP echo-request.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...