Gå til innhold

Ustabil cpuTemp fra dag til dag

Qwark

Anbefalte innlegg

Torsdag satte jeg på en ny kjøler(Thermalright si-97A med 92mm Nexus vifte) på min AMD 2800+Barton cpu(Uklokket), og den viser 35-36 grader idle kjørte Prime 95 torturtest på den og da viser den 40-41.

Lørdag tester jeg litt igjen siden MBM viser at temperaturen har steget ca 5 grader idle og liger nå på ca 40-41 og den stiger med ca 5 grader ved full load,

en helt grei temperatur m.a.o.

I dag når jeg starter opp maskinen og når den har vært på noen timer, ser jeg at cputemp ligger stabilt på 29-30 grader idle og stiger ca 5 grader ved load.

Kabinett temperaturen ligger stabilt på 25-26 grader konstant.

Jeg begynner å lure på om temperatur sensorene viser feil av en eller annen grunn :hmm:

Har dobbelt sjekka temp med speedfan og den viser de samme temperaturene.

kan det være andre faktorer som gjør at temp svinger slik? det er første heatpipekjøleren som jeg tester,så jeg lurer på om den "har gått seg til" eller lignende.

Noen som har noen ide om hvorfor temperaturen svinger sånn opp og ned fra dag til dag?

PS: temperaturene holder seg stabilt hele dagen når maskinen er kommet på.

EDIT: etter en restart og kontroll i BIOS så viser nå Speedfan 36 grader Idle på cpu, noe som får meg til å lure på hvor mye man kan stole på temperaturmålingene til software som MBM og Speedfan.

Endret av Qwark
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...