Gå til innhold

Projektor viser bilde for høyt

Anbefalte innlegg

HEI!

Benq 5120'en jeg nettop hyllemonterte viser bilde mye høyere enn hva jeg hadde trodd. selv om projektoren er montert i vater midt på veggen kommer bildet helt oppe i taket! Hvordan fixer jeg det? jeg har valgt å legge noe under beina bak foreløpig, men jeg vil ha det fikset ;S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt på google og kom fram til noe sånt som dette:

...the unit has a bit more aggressive offset (projection angle) than is typical. If you ceiling mount it without tilting it downward, keeping the centerline of the lens perpendicular to the screen plane, the top edge of a 16:9 image will be located at about 1/3 the picture height below the centerline of the lens.

Så det ser ut som om det ikke er noe å fikse, bortsett fra å tilte den litt nedover som du allerede har gjort.

(Kilde: http://www.hdtvsolutions.com/benq_pe5120.htm)

Lenke til kommentar

Som galskapen sier ( :p ) så skal ikke prosjektøren monteres midt på der du vil ha bildet.

Noen prøsjektører er laget for å egne seg til "bordbruk", altså at den kan stå på et bord og likevel gi bildet høyt nok oppe. Ved takmontering slipper man da å tilte så mye nedover. For når man tilter mye på den, må man ta det igjen på bildet med mye keystone-korreksjon. Det fører igjen til mindre utnyttelse av oppløsning på den siden som er lengst borte (nede ved takmontering), og mindre homogen fokus (ikke helt samme fokus oppe og nede)

Redigert: løsninger:

1: flytt hyllen lavere ned

2: behold den der og behold tilten du har satt på den

3: flytt hyllen oppover og monter prosjektøren opp-ned under den, som en takmontering

4: fest prosjektøren i taket i stedet

Hvis prosjektøren alltid skal være montert, er det penest i taket. Hvis du bare skal bruke den av og til, kan den kanskje bare stå på bordet? Det bør gi omtrent riktig tittehøyde.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...