ssswopp Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 f.eks: hva er en forgasser,dyse osv.. rett og slett alt.. lei av og være noob, så jeg lurer på om noen her kan gi meg litt mer erfaring.. sånn som hvor er forgasseren på motorer osv.. (ikke bare forgasser det er snakk om her da, men ALT, forgasser er bare det første jeg kom på ) ville vært fint om noen kunne hjelpe meg Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Sylinderen er der stempelet går opp og ned inni, stempelet er festet i en veiv, som går rundt og rundt. I toppen av sylinderen står tennpluggen, som setter fyr på bensinen som kommer inn gjennom innsuget attmed luft og olje, fra forgasseren som fordeler luft, olje og bensin riktig. Dyse er den som bestemmer hvor mye bensin som skal gå gjennom. Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Sylinderen er der stempelet går opp og ned inni, stempelet er festet i en veiv, som går rundt og rundt.I toppen av sylinderen står tennpluggen, som setter fyr på bensinen som kommer inn gjennom innsuget attmed luft og olje, fra forgasseren som fordeler luft, olje og bensin riktig. Dyse er den som bestemmer hvor mye bensin som skal gå gjennom. 5445179[/snapback] hmm, ok! takk men finnes det noen internettsider hvor jeg kan lese om det her? Lenke til kommentar
Campus Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Sylinderen er der stempelet går opp og ned inni, stempelet er festet i en veiv, som går rundt og rundt.I toppen av sylinderen står tennpluggen, som setter fyr på bensinen som kommer inn gjennom innsuget attmed luft og olje, fra forgasseren som fordeler luft, olje og bensin riktig. Dyse er den som bestemmer hvor mye bensin som skal gå gjennom. 5445179[/snapback] hmm, ok! takk men finnes det noen internettsider hvor jeg kan lese om det her? 5455669[/snapback] http://en.wikipedia.org/wiki/Carburator http://en.wikipedia.org/wiki/Two_stroke http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Stroke Lenke til kommentar
scoot Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Her er en super "guide": 2-takter! Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Det finnes to typer motorer: 2-takt og 4-takt Man skulle tro at 4-taktene var dobbelt så sterke siden4 er dobbelt så mye som 2, men sånn er det ikke. En totakter har to faser: 1. antennelse av luft og bensinblandingen (Stempelet blir skjøvet ned) 2. insugning (stempelet når bunnen) ny luft\bensinblanding kommer inn mens eksosen fra den sisste eksplosjonen presses ut når stempelet går opp igjen. En totakter høres altså slik ut: 121212121212121212121212121212121 De aller fleste mopeder og scootere er 2-taktere, akkurat som motorsager og enkelte gamle båtmotorer. 4-takteren har fire faser: 1.Antenning av bensin\luftblanding (stempelet presses ned av eksplosjonen) 2. Utblåsning (stempelet går opp og presser ut eksosen) 3. Insugning (stempelet når toppen, eksosventilen lukkes mens ventilene som fører luft og bensinblandingen åpnes og fyller syllinderen med riktig mengde luft ogbensin) 4. Komprimering (stempelet går opp og komprimerer luft\bensinblandingen) 4-takteren høres da slik ut: 123412341234123412341234123412341234 Alle biler (med ett eller to unntak) har 4-taktsmotor. En 4-takter går jevnt og fint og lager en like jevn brumming (lyden sammenliknes ofte med den symaskinene lager) La oss begynne fra starten nå...du fyller bensin i bensintanken, deretter går den i en slange, gjennom et bensinfilter, inn i forgasseren og til slutt inn i sylinderen. Lufta blir sugd inn i luftinntaket (plassert mange rare steder på forskjellige modeller..), den renses for støv og dritt når den går gjennom luftfilteret. Deretter havner den sammen med bensinen i forgasseren. Forgasseren består av mange små komponenter som jeg ikke skal bry deg med, jeg kan vel forklare deg på en enkel måte hva den gjør: Forgasseren blander sammen riktig mengde luft og drivstoff. Dyser brukes vel kunn i motorer med "fuel injection"; kommer ikke på et passende norsk uttrykk akkurat nå . En dyses oppgave er å spre drivstoffet så mye som mulig, slik at det antennes best mulig. Skulle du lure på mer: Hvordan motorsykler virker Forskjellige motorer EDIT: Fiksa linkene. Prøv å tromme fingrene i takt med tallene som jeg har skrever: 1212 (to fingre fort) 12341234 (fire fingre, litt saktere) Da får du et lite inntrykk av forskjellen.. Endret 22. januar 2006 av Bluum Lenke til kommentar
scoot Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Altså, en 4takter er jo omrent dobbelt så sterk som en 2takter på bånn, for der har ikke 2takteren mye å skryte av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå