Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kan noen fortelle meg litt om mc motorer?

ssswopp

Anbefalte innlegg

f.eks:

hva er en forgasser,dyse osv..

rett og slett alt.. lei av og være noob, så jeg lurer på om noen her kan gi meg litt mer erfaring..

sånn som hvor er forgasseren på motorer osv..

(ikke bare forgasser det er snakk om her da, men ALT, forgasser er bare det første jeg kom på ;) )

ville vært fint om noen kunne hjelpe meg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sylinderen er der stempelet går opp og ned inni, stempelet er festet i en veiv, som går rundt og rundt.

I toppen av sylinderen står tennpluggen, som setter fyr på bensinen som kommer inn gjennom innsuget attmed luft og olje, fra forgasseren som fordeler luft, olje og bensin riktig.

Dyse er den som bestemmer hvor mye bensin som skal gå gjennom.

Lenke til kommentar
Sylinderen er der stempelet går opp og ned inni, stempelet er festet i en veiv, som går rundt og rundt.

I toppen av sylinderen står tennpluggen, som setter fyr på bensinen som kommer inn gjennom innsuget attmed luft og olje, fra forgasseren som fordeler luft, olje og bensin riktig.

5445179[/snapback]

hmm, ok! takk :thumbup:

men finnes det noen internettsider hvor jeg kan lese om det her?

Lenke til kommentar

5445179[/snapback]

hmm, ok! takk :thumbup:

men finnes det noen internettsider hvor jeg kan lese om det her?

5455669[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Carburator

http://en.wikipedia.org/wiki/Two_stroke

http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Stroke

Lenke til kommentar

Det finnes to typer motorer: 2-takt og 4-takt

Man skulle tro at 4-taktene var dobbelt så sterke siden4 er dobbelt så mye som 2, men sånn er det ikke.

En totakter har to faser:

1. antennelse av luft og bensinblandingen (Stempelet blir skjøvet ned)

2. insugning (stempelet når bunnen) ny luft\bensinblanding kommer inn mens eksosen fra den sisste eksplosjonen presses ut når stempelet går opp igjen.

En totakter høres altså slik ut: 121212121212121212121212121212121

De aller fleste mopeder og scootere er 2-taktere, akkurat som motorsager og enkelte gamle båtmotorer.

4-takteren har fire faser:

1.Antenning av bensin\luftblanding (stempelet presses ned av eksplosjonen)

2. Utblåsning (stempelet går opp og presser ut eksosen)

3. Insugning (stempelet når toppen, eksosventilen lukkes mens ventilene som fører luft og bensinblandingen åpnes og fyller syllinderen med riktig mengde luft ogbensin)

4. Komprimering (stempelet går opp og komprimerer luft\bensinblandingen)

4-takteren høres da slik ut: 123412341234123412341234123412341234

Alle biler (med ett eller to unntak) har 4-taktsmotor. En 4-takter går jevnt og fint og lager en like jevn brumming (lyden sammenliknes ofte med den symaskinene lager)

La oss begynne fra starten nå...du fyller bensin i bensintanken, deretter går den i en slange, gjennom et bensinfilter, inn i forgasseren og til slutt inn i sylinderen.

Lufta blir sugd inn i luftinntaket (plassert mange rare steder på forskjellige modeller..), den renses for støv og dritt når den går gjennom luftfilteret. Deretter havner den sammen med bensinen i forgasseren.

Forgasseren består av mange små komponenter som jeg ikke skal bry deg med, jeg kan vel forklare deg på en enkel måte hva den gjør: Forgasseren blander sammen riktig mengde luft og drivstoff.

Dyser brukes vel kunn i motorer med "fuel injection"; kommer ikke på et passende norsk uttrykk akkurat nå :p . En dyses oppgave er å spre drivstoffet så mye som mulig, slik at det antennes best mulig.

Skulle du lure på mer: Hvordan motorsykler virker

Forskjellige motorer

EDIT: Fiksa linkene. Prøv å tromme fingrene i takt med tallene som jeg har skrever: 1212 (to fingre fort) 12341234 (fire fingre, litt saktere) Da får du et lite inntrykk av forskjellen.. ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...