Gå til innhold

Ekstrautstyr for makro?

Anbefalte innlegg

Har nylig fått meg et Canon PowerShot A620 som har en Macro funksjon, men jeg får det ikke til å fungere helt... Tenkte å ta noen nærbilder av noen småting bare for å teste, men det blir bare røre og ingen kan si hva det er bilde av. Har prøvd å zoome både helt inn og ut og på litt forskjellig avstand.

Er det normalt at man må kjøpe ekstrautstyr for å ta OK makro bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det normalt at man må kjøpe ekstrautstyr for å ta OK makro bilder?
Med et kompaktkamera så er det vanligvis nok med mye lys. 100 til 1000 ganger mer enn sløv innebelysning. Så ut i sola eller pøs på med kunstig belysning. Hvis motivet ikke blir varmt så har du ikke nok lys.
Lenke til kommentar

Ulempen med slike komptaktkamera og makro er jo arbeidsavstanden.

Spesielt hvis man skal ta bilder av levende ting.

Med 1 cm nærgrense (feks) så skremmer man vel bort det mest modige insektet av dem alle. Det er vel best å holde seg til døde gjenstander.

Pass på skygger, lett å lage skygger når man er så nært motivet.

Lenke til kommentar

På det første bildet hadde du lukkertid på 1. sekund. Det vil si at du trenger ca 100 ganger så mye lys for å komme ned på fornuftige 1/100 sekund.

På det andre bildet var det 1/8 sekunds lukkertid så med de instillingene på kameraet trenger du 10 ganger så mye lys som var tilgjendelig.

Hvis du vil bruke så lite lys så trenger du et stødig stativ og god teknikk for å få knivskarpe bilder.

Lenke til kommentar

Tok dette bildet i Italia i sommer. Det var kveld, mørkt og fint. Men mitt Sony DSC-P150 knipset dette insektet med blitz og jeg var ganske så nær. Fokuserings avstanden på det kameraet er 6cm så jeg var nok ikke så langt vekke.

Manual Exposure

Exposure time: 1/80s

F-value: f/2.8

ISO setting: 100

post-87053-1137630151_thumb.jpg

Synd at dette insektet var svart, ser liksom litt lite av det, men det viser makro detaljer på grusen og på insektet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...