Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen porter som alltid er åpne?

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilke porter som er åpen som stander i feks en smc ruter.

På hybelen er jeg tilkoblet det trådløse nettet til husverten. Han vil ikke åpne noen porter i ruteren fordi han mener det tar for mye plass. (Aner ikke hva han snakker om).

Så jeg lurer på hvilke porter som er åpen fra start av og som jeg kan benytte meg av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men den sjekker jo default bare lave porter. Har du manuelt spesifisert høyere porter?

Uansett så kjører vel ruteren NAT, og med mindre han har åpnet porter og styrt de til dine IP-er er du vel egentlig like langt selv om du finner åpne porter. Da må det være enklere å hacke seg inn i uteren hans og åpne litt selv.

Lenke til kommentar
På hybelen er jeg tilkoblet det trådløse nettet til husverten. Han vil ikke åpne noen porter i ruteren fordi han mener det tar for mye plass. (Aner ikke hva han snakker om).

5440885[/snapback]

Tar det for mye plass? :!:

Da er jeg nok redd han ikke aner hva han snakker om selv heller LOL

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Tar det for mye plass? 

Den som ler sist... osv osv.

Vel noen routere har en begrensing på antall regler man kan legge inn i den.

På min 3Com ADSL Officeconect kan jeg legge inn 20 regler med porter eller ranger av porter. Eneste minus på denne saken og at FW sjekker utgående trafikk da...

Lenke til kommentar
Tar det for mye plass? 

Den som ler sist... osv osv.

Vel noen routere har en begrensing på antall regler man kan legge inn i den.

På min 3Com ADSL Officeconect kan jeg legge inn 20 regler med porter eller ranger av porter. Eneste minus på denne saken og at FW sjekker utgående trafikk da...

5444418[/snapback]

Okay, sånn og forstå.....visste ikke dette, har ubegrenset på ClarkConnect routeren min.

Derfor hørtes det helt morna ut for meg, hehe.....

Lenke til kommentar

I en NAT ruter vil det aldri være noen porter som er åpne som default (les åpne, som i forwardet til PC'en din, ikke åpne som i åpne ievt. firewall).

Dette må alltid åpnes manuellt. Det hadde ikke vært logisk at den kom med noe NAT-entries som default, og det hadde vært veldig åpenlyst dersom du kjennt litt rundt hvorfor ruteren har NAT til å begynne med.

Det stemmer at noen rutere har begrenset antall NAT entries som kan være aktiv samtidige, men dersom du faktisk går tom for plass så har du enten alt for mye åpent, eller du åpner porter en-og-en i stedet for å ta en range for å dekke alle applikasjoner som du kan egendefinere porter på.

Med andre ord: Det skal ikke være problem ved mindre du lager det til et...

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg burde ha visst dette, men siden det er så mange guruer her som forsåvidt kan være litt interessant for trådstarter, hva med de HTML portene (er det ikke port 80 som brukes)? Hvordan vet en router hvilken maskin som skal ha infoen ? Når man f.eks. laster ned en stor fil fra webbrowseren. For hvis ingen port er "åpent", hvordan kommer da info til rett maskin?

Lenke til kommentar
Jeg burde ha visst dette, men siden det er så mange guruer her som forsåvidt kan være litt interessant for trådstarter, hva med de HTML portene (er det ikke port 80 som brukes)? Hvordan vet en router hvilken maskin som skal ha infoen ? Når man f.eks. laster ned en stor fil fra webbrowseren. For hvis ingen port er "åpent", hvordan kommer da info til rett maskin?

5444668[/snapback]

Fordi en slik connection er en passiv connection, ikke aktiv.

Når maskinen din sender ut signal til vg.no om den vil laste ned websiden, så er det grei sak, for signalene kan bare sendes tilbake nøyaktig samem vei de kom.

Problematikken oppstår når signaler blir sendt inn til en PC som står bak NAT, og disse signalene ikke er blitt spesifikt spurt etter (eks: du connecter til en FTP, eller en torrent bruker prøver å connecte til deg for å dele filfragmenter). Da kommer signalene bare fram til NAT ruteren, og så vet de ikke lenger hvor de skal gå. Det er i disse tilfelle du trenger regler for at de-og-de portene skal sendes til den-og-den IP adressen.

Dette er grunnen til at du må åpne port 80 dersom du skal kjøre en webserver bak NAT, men det er helt unødvendig å åpne port 80 for å surfe, selv om de bruker samme port.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...