Gå til innhold

PC for musikkproduksjon (hk/cpu/ram/hd)

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg noe ny hardware til en pc som skal benyttes til musikkproduksjon.

Er en stund siden sist jeg kjøpte komponenter, og siden den gang har det jo kommet 64bits cpu'er, S-ATA og alle mulige slags pci-standarder .. så lurer på om dette oppsettet som jeg vurderer ser noenlunde greit ut (og ikke minst kompatibelt og funksjonelt ut):

** AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/vifte

** Corsair VS1GB400C3 Value Select 2x1024Mb Kit

** Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ x 2

** XFX GeForce 6500 256MB DDRII, PCI-Express,Tv-Out/DVI,"Low Profile PCB"

Vil gjerne ha forslag på en vifte som kan brukes med den CPU'en.. Den skal neppe overklokkes. Det viktige er at den blir så stille som overhodet mulig. Så kan kanskje bruke en overdimensjonert vifte som kjører på lavere hastighet eller noe slikt?

Tips til kjøler/vifte mottas med takk!

Hovedkort jeg vurderer:

** Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16

Lurer på om det fins et annet bra og stabilt hovedkort som har AGP.. så kan jeg bruke mitt gamle skjermkort og spare noen grunker.

Evt. annet hovedkort _MÅ_ ha:

- Minimum 3 x vanlig PCI

- Firewire

- Innebygd LAN

Ønskelig:

- Vifteløst / så stille som mulig (veldig ønskelig)

Vil også gjerne ha tips om PSU.. jeg kom akkurat på at den psu'en jeg har til det gamle abit kortet mitt neppe vil virke? Også her er lydnivå viktigst.

Tusen takk for kommentarer / tips og råd

Mvh

Jan H.

Endret av jahala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Jan!

Mener da å huske at du brukte Cubase SX3? Nyeste patchen støtter jo både dualcore og dual CPU så hvorfor ikke gå for Opteron 200-serien for Socket 940? Vi vet jo begge at SX3 krever ganske så mye av hardware'n.

Kjører selv 2stk Opteron 252 (2x2.6GHz) og 4GB RAM.

Du kan ta en titt på denne kjøleren, den støtter de fleste socketene og er god og stille.

Når det gjelder PSU, kan du trygt velge mellom OCZ, Tagan eller evn. Hiper.

Ellers ser oppsettet ditt ser helt greit ut.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Hei Jan!

Mener da å huske at du brukte Cubase SX3? Nyeste patchen støtter jo både dualcore og dual CPU så hvorfor ikke gå for Opteron 200-serien for Socket 940? Vi vet jo begge at SX3 krever ganske så mye av hardware'n.

Kjører selv 2stk Opteron 252 (2x2.6GHz) og 4GB RAM.

Du kan ta en titt på denne kjøleren, den støtter de fleste socketene og er god og stille.

Når det gjelder PSU, kan du trygt velge mellom OCZ, Tagan eller evn. Hiper.

Ellers ser oppsettet ditt ser helt greit ut.

5440763[/snapback]

Angående opteron og socket 940.. For det første blir det litt dyrt.. for det andre er det for få pci brønner på de hovedkortene. Må ha 3x vanlig PCI (2 til powercore 1 til lydkort)..

Den kjøleren så veldig bra ut.. Tror jeg vil satse på den.

Skal sjekke ut de psu merkene :)

thanks, snakkes!

- J

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da begynner ting å komme i orden her..

HK:

Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX

CPU:

AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 4200+ 2.2GHz 512kb+512kb Boxed

RAM:

Corsair VS1GB400C3 Value Select 2x1024Mb Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL3

VA:

Sapphire Radeon X1300 256MB DDR2 TV-out DVI RETAIL PCI Express

HD:

1 x Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ (OS)

3 x Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ i raid 5 (Audio rel.)

Kabinett:

Nexus Breeze 500W

DVD-brenner:

NEC ND-3550 Dual-Layer DVD

Synes dere dette ser greit ut? Skal bytte kjøleren på cpu om den bråker ekstremt med denne: Vapochill Micro - Ultra Low Noise socket754/939/940. Men gidder ikke bruke spenn før jeg har testa lydnivå på medfølgende kjøler. Kabinettet demper jo en hel del støy og resten av komponenter er vifteløst.

Lurer også på om den rammen der vil passe med hk som er valgt. Og lurer for den del også på om PSU i Nexus kabinettet leverer riktig og nok strøm i forhold til HK / disker.

Noen kommentarer/tips før jeg bestiller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...