Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lan-Lan routing win2K

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurte på om det er mye arbeid å sette opp internett routing mellom to LAN i Win2K??

Det har seg sånn at jeg har en maskin som fungerer som ISDN router. Jeg lurte på om jeg kan sette opp en maskin til å dele internett som er tilgjengelig på mitt eksisterende nettverk med et annet LAN uten at de skal få tilgang til annet enn internett.

I dette tilfellet er det min mor/far som skal ha internett, og jeg vil ikke at de skal ta del ellers i nettverket mitt.

Kan jeg gjøre dette med vanlig Windows 2000 professional?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*host host Linux host host*

Det burde være mulig, men hvorvidt du kan få 2K til å firewall vekk slik at de ikke får tilgang til resten av nettet vet jeg ikke....

Smoothwall burde funke greit til dette. Setter opp foreldrene dine i DMZ så vil ikke de få tilgang til Grønt (deg), men grønt vil få tilgang til DMZ; og alle vil få tilgang til rød (internett)

Lenke til kommentar

I Windows 2000 Pro. kan du sette opp en enkel "brannmur" ved å legge inn Filter på TCP/IP. Dette gjøres ved å gå inn på TCP/IP Filtering under Avanserte innstillinger i TCP/IP protokollen.

Her kan du imidlertid bare sette opp portnumre, dvs. enten tillate all, eller ingen trafikk på valgt port.

I Windows 2000 Server har man derimot flere muligheter under RRAS (Routing And Remote Access), her kan man sette opp Input- og Output-filtre som i en hvilken som helst brannmur - basert på IP adresser og porter, slik at man kan tillate noe trafikk til enkelte IP-adresser, men ikke andre osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...