Gå til innhold

Vil vite om panasonic fz 30 eiere er fornøyd!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt at bildene har mye støy, men av de vi har solgt der jeg jobber, har ingen kommet med klager på kameraet. Holder man en lav ISO, så blir ikke problemet med støy så stort, selv om man da må belage seg på lengre lukkertider og/eller større blender. Kameraet har jo optisk bildestabilisator, slik at lengre lukkertider kan forsvares med mindre du tar bilder av objekter som er i bevegelse.

Har selv ikke sett så mange eksempelbilder, men har prøvd kameraet i praktisk bruk. Det er godt å holde, og veldig godt å kunne bruke både zoomring og fokusring på selve objektiver (minst mulig knappetrykking). Sjekk eksempelbilder, og vær villig til å bruke en hundrelapp eller to ved å kjøpe det i en vanlig butikk... da kan du prøve kameraet først, så slipper du å evt. måtte sende det tilbake på angrefrist (porto og mye styr) om du ikke er fornøyd med følelsen av kameraet. Mange blåser i angrefrist og sitter med et kamera de ikke er helt fornøyd med, men kjøper man i en butikk kan man velge før man evt. kjøper det. Enkelte nettfirma må du faktisk krangle med før de tar tilbake gjenstander på angrefrist også, selv om det er mer useriøse aktører.

Lenke til kommentar

Jeg er svært fornøyd!

Kjøpte det i oktober, noen dager før en guttetur til Spanias solkyst. Så der fikk jeg virkelig testet det og knipset borti 700 bilder på 5 dager. Som Afseth sier er jeg også meget fornøyd med grepet. Jeg like spesielt at Panasonic har kikket litt på SLR'er, og plassert to menyhjul foran og bak grepet, for en rekke funksjoner, som manuell blender og lukker m.m. Dette er en svært god løsning.

Jeg leste også om støyproblemene, men har også med hell kjørt lav ISO og fått fine bilder. Selvsagt kan du se grums i 100% visning av et 8 MP bilde, men på mine A4-utskrifter på fotopapir så jeg ikke et eneste rusk i bl.a. natt- og grottebildene fra Gibraltar som du finner på http://www.manskow.net/kameratest under Panasonic-avdelingen. Der det var svarte natta var utskriften dønn svart. Inne i grottene kjørte jeg uten blitz, og la fra meg kameraet, og fikk da skarpe fine bilder derfra, med høy stemingsfaktor. Utendørs er det jo ellers bare en drøm, og detaljene blir etter min mening svært bra (sjekk nærbildet av apen).

Både LCD'en og den elektroniske søker'n (eller den andre LCD'en...) har 235000 punkter og er meget skarpe og fine. Jeg synes det går helt greit å fokusere manuelt via disse når det trengs. Fuji's S9500, forøvrig i samme klasse som FZ30, har kun 115000 punkter på den store skjermen, den har jeg sett fysisk, og den var betydelig dårligere, naturlig nok. Nå har ellers S9500 andre gode egenskaper, så det er heller ikke noe møkkakamera, men mitt valg falt totalt på Panasonicen samlet sett. Jeg angrer ikke.

Jeg snakker for meg sjøl, men kan altså iallfall varmt anbefale FZ30.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...