Gå til innhold

Hvorfor klokker X800SE så mye bedre enn X800XL?

Anbefalte innlegg

Ja, spørsmålet står i emnetittelen.. Men jeg må jo legge til at x800SE har kjerne r423 og XL har r430... En venn av meg har XL og han kan bare klokke noen få Mhz før systemet henger seg og slår seg av. Hva er feilen.. (jeg får klokket 200mhz og han 25mhz :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er sånn med de fleste SE kort, de er stilt ned på kjernefrekvensen+ at noen pipelines ofte er deaktivert, det er pga den "nedstilte" GPU-clocken på ditt kort at du får klokket så langt-sålett, han har derimot en "highend" versjon, som ofte er tynet mye lenger og ofte kommer "overklokket fra fabrikken", altså de presser kjernene mye mer på de "extreme" versjonene..

feks. det gamle 9800SE kortet mitt fikk jeg klokket 150mhz lett, men kameraten min med et 9600XT kort såvidt fikk tynet ut 15mhz!!

ps: bare arester meg dersom dette er helt feil, men mener da selv jeg har lest utallige poster/artikkeler som støtter min konklusjon:P

Lenke til kommentar

Så det vil si at det lønner seg å kjøpe SE versjon (som har mulighet for å åpne pipes) og så klokke dem langt forbi XT versjon? :p

Det har ikke noe med pipes å gjøre da? Vi får samme ytelse (han ligger 5 frames over meg sånn ca i bf2) og jeg har 8 pipes og han har 16...!....

Og en annen ting. Han har 256 GDDR3 ram og jeg har 128 DDR1 ram :p

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar
det er sånn med de fleste SE kort, de er stilt ned på kjernefrekvensen+ at noen pipelines ofte er deaktivert, det er pga den "nedstilte" GPU-clocken på ditt kort at du får klokket så langt-sålett, han har derimot en "highend" versjon, som ofte er tynet mye lenger og ofte kommer "overklokket fra fabrikken", altså de presser kjernene mye mer på de "extreme" versjonene..

feks. det gamle 9800SE kortet mitt fikk jeg klokket 150mhz lett, men kameraten min med et 9600XT kort såvidt fikk tynet ut 15mhz!!

ps: bare arester meg dersom dette er helt feil, men mener da selv jeg har lest utallige poster/artikkeler som støtter min konklusjon:P

5440761[/snapback]

Og nei.. Core hastighet er samme stock på begge kortene. Det er bare minne som er forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...