Gå til innhold

Sony HDR-HC1E. HD-kvaliteten må jo være bra!?

Anbefalte innlegg

Har lest om Sony HDR-HC1E og at man filmer i HD-kvalitet med den!(High definition).

Etter å ha sett en del High definition klipp så tenker jeg at dette kameraet må filme i utrolig bra kvalitet! Eller gjør den det?

Kameraet koster jo bare 13k. Hvorfor så billig for så bra kvalitet?

Hvorfor kjøpe seg et kamera til 40k når du får et med skarpere bilde til 13k??

Noen som kan forklare meg hvor bra Sony HDR-HC1E egentlig er?

Og er det noen som har link til video-snutter som viser hvordan kvaliteten til Sony HDR-HC1E er? Det ville vært kjempeflott.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktorer som avgjør hvor bra et kamera er:

1. Bilde sensor

2. Optik

3. Lagrings medium

Billig kameraer har som regel:

1. Dårligere bilde sensor

2. Ikke fult så bra optikk

3. Komprimerer det du har filmet.

HD har med oppløsning av video, du har større flate med informasjon, men det lagres ikke nødvendigvis på noe bedre måte. Det komprimeres ned til DV kvalitet. Så der har du svaret ditt.

AKIRA

Lenke til kommentar
Hvorfor så billig for så bra kvalitet?

HDR-HC1 er eit kamera som bruker HDV-teknologien for å ta opp i HD. Grunnen til at det er billeg er at HDV bruker same drivverk og kassettar som vanlege DV-kamera, den einaste forskjellen er måten videoen vert lagra på. DV bruker DV AVI, medan HDV bruker MPEG2 (same som t.d. DVD) og komprimerer videoen so mykje at bitraten til HDV er omlag den same som DV, trass i mykje høgare oppløysning. Ved å bruke teknologi som allereie er ferdig utvikla vart kostnadane ved HDV kutta svært mykje, og ein kan difor tilby HDV-kamera til ca. 14 000kr.

Men det kjem til ein pris, då MPEG2 ikkje er det formatet som er lettast å redigere, på grunn av måten det komprimerer videoen på: I staden for å komprimere kvar frame for seg, vert det lagra grupper av bilete, der berre to har all informasjon, medan dei mellom kun lagrar endringane.

Noen som kan forklare meg hvor bra Sony HDR-HC1E egentlig er?
Den ekstra oppløysninga kjem uansett ikkje til sin rett med mindre du ser på ein HD-klar TV, eventuelt dataskjerm. Er ikkje sikker på kor bra bileta vert når ein nedskalerer til PAL-oppløysning, eller kor bra det er i høve til vanlege DV-kamera i same prisklasse (som t.d. Panasonic NV-GS400).

Og er det noen som har link til video-snutter som viser hvordan kvaliteten til Sony HDR-HC1E er?
Google fann nokre:

http://www.dvinfo.net/conf/archive/index.php/t-46273.html

http://www.sonyhdvinfo.com/showthread.php?t=3661

Lenke til kommentar

HDV er oppskrytt!

Hvorfor? Oppløsning er langt i fra allt, størrelse på bildebrikker, opptikk osv vil påvirket bildet og sist men ikke minst hvordan det komprimeres.

HDV er hd "light" sammenliknet med HDcam(sony) og dvcProHD(panasonic) hvor du har en bitrate på henholdsvis 440mbit og 100mbit om jeg ikke har lest veldig feil.... Når det er sagt så kan både hdv og andre hd formater bare få deg så langt...etterarbeidet kan ødelegge allt om det gjøres feil, det hjelper ikke med verdens beste kamera.

Optikken på sikkelige pro kameraer har en pen prislapp i tillegg til den relativt hissige prislappen selve kameraet har. Du får ikke ett skarpere bilde med allverdens oppløsning om optikken er "dårlig", eller dårligere enn feks. kameraer du sammenlikner med til 40lapper. Og sammenlikner du bildet fra hc1e med ett skulder kamera som er sd, ikke hd, med sikkelig optikk vil det ikke være noe problem å se hvor pengene spares inn på småkameraene. ;)

Det som og kommer LITT inn i regnestykket her er at kameraer du ser på elkjøp ikke er laget for å bli brukt like mye og "hardt" som de litt dyrere kameraene. Så derfor kan man fint se SD(håndholdte sådanne) til 30lapper+, feks. panasonic dvx100B.

Er den heldige eier av lillebroren, panasonic dvc30, dyrt ja, her er det ingen fancy funksjoner, bare laget for effektiv bruk under manuell kontroll og etter at hourmeter sier 170timer og snart ett år med utendørsbruk så ser det ut og fungerer som nytt. Det ligger en del $$$ i at semipro kameraer som er dyre uten å se veldig fancy ut eller å være hdv er bygget mye mer solid enn plastikk kameraene som selges på elkjøp.

MEN, hc1e er ikke ett dårlig kamera på noen måte. Pansonic gs400 er heller ikke ett galt valg. Men det kommer litt ut av proporsjoner å sammenlikne disse med kameraer i en annen prisklasse som er myntet på en litt annen målgruppe. Det er nesten sprøtt hvor bra bilder man får med små håndholdte kameraer idag om man lærer seg det helt grunnleggende med tanke på innstillinger osv.

Sist men ikke minst, hc1e har ikke xlr input og mistenker at lyddelen er dårligere enn pro utgaven sony lager. :yes: Også her spares det litt på konsumer kameraer, dessverre for oss audiofile....

Med fare for at det ble litt rotete oppi her nå...prøver å redigere..ja nettopp video :p mens jeg skriver.

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen! Regne ikke med så bra svar så fort :) kjempeflott altså. Da fikk jeg svaret på det. Yey :D

Edit.En ekstra takk til Ivcanus som fant frem videoklippene til meg.

Endret av Andyax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...