Gå til innhold

Støv på sensor på E-300 ?

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en ny linse (zuiko 40-150 ) til mitt E-300. Selvsagt har jeg testet objektivet og er ganske så formøyd med kvalitetet sett i forhold til pris. MEN : når jeg tok bilder med lang lukkertid ( fra 1.5 sekund og oppover) så jeg tilfeldigvis at det på bildene var opptil flere små hvite og blå prikker. Disse prikkene går igjen på samme sted uavhengig av motiv. Prikkene kan minne litt om "døde piksler" men er litt mindre.

Trodde først at det var skjermen som var skitten, men nei. Har også prøvd med en annen linse med samme resultat.

Prikkene blir borte når lukkertiden blir kortere - fra 1/4 sek og raskere forsvinner de.

Trodde at olympus med sitt anti-dust-removal-system (tror det var det det het) skulle eliminere slike problemer ? Eller kan dette være noe helt annet ?

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støv opptrer som mørke flekker og vises best med liten blender og opptak mot lys himmel.

Her er det nok snakk om støy ved lang eksponeringstid. Kjenner ikke kamera, men har du slått på støyfjerning?

Ved unormalt mye støy kan det evt. være snakk om reklamasjon.

Har du mulighet til å legge ut bilder på nett?

Lenke til kommentar

Det som her beskrives et "hot pixels". Disse har en tendens til å dukke opp på lengre eksponeringer.

Mener å huske at det var en for ikke lenge siden som hadde ett "skrekkeksempel" vedr. hot pixels på en E-500.

EDIT: Fant tråden, se her!

Men å slå på "noise reduction" skal vel håndtere problemet?

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Var nok hot pixels ja. Med "noise reduction" på forsvant disse prikkene. Takk for tipset !!

5441589[/snapback]

I tåden som ble nevnt av kkristi fremgår det at kameraet har PIXEL MAPPING funksjon.

Følgende står om dette på Olympus webside :

"Enkelte ganger hender det at piksler på CCD ikke fungere som de skal. Disse defekte piksler, såkalte "hot pixels", kan ha en uheldig innvirkning på bildekvaliteten. Vanigvis identifiseres disse fordi de avgir forskjellig farge sammenlignet med nabopiksel. På grunn av konstruksjonsmetoden av CCD brikken, er det komplett umulig å unngå "hot pixel" fenomenet.

Pixel mapping hjelper til med å unngå at defekte piksler innvirker negativt på bildekvaliteten. Når du utfører pixel mapping via kamerameny, sjekker kameraet alle pikslers funksjonalitet. Ved å sammenligne respons fra nobopiksel til nabopiksel, vil enhver defekt piksel oppdages. Lokaliteten til den defekte piksel lagres i kameraminnet, og kameraet kompenserer automatisk for de savnede eller ukorrekte informasjoner i senere eksponeringer.

Ultralyd filteret aktiviseres hver gang du utfører pixel mapping."

Manual side 183

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...