Mixy Skrevet 14. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2006 (endret) Heisann Sitter i en skikkelig knipe her. PC'en min funker ikke i det hele tatt og jeg tror det er hovedkortet som har tatt kvelden etter timeshvis med feilsøking. Jeg har socket 478, og har akkurat brukt rundt 4000 på RAM, PSU og vannkjøling. Jeg har sett meg ut to alternativer for å fikse PC'en min: #1 Den billige versjonen "nytt" hovedkort: Ettersom socketen min har gått ut av produksjon må jeg da se etter ett brukt/demobrukt hovedkort som jeg kan kjøpe. Dette må selfølgelig passe til mitt oppsett, noe som er en utfording i seg selv. +++ Billig billig - Vanskelig å få tak i - Er ikke helt 100% sikkert at dette kommer til å hjelpe - Må oppgradere systemet mitt totalt om ett år eller noe, og da må jeg kjøpe hovedkort, skjermkort OG CPU #2 Dyrere og bedre...hovedkort og CPU Jeg kunne evt ha kjøpt ha kjøpt ett hovedkort med både PCIe og AGP, da ville jeg ha kunnet brukt det grafikkortet jeg har fra før, og ville også kunne oppgradere BARE skjermkort senere. Delene det da er snakk om at jeg kanskje skal kjøpe: CPU Hovedkort + Holder mye lenger + Dual core + 64 bit - - - dyrt! VEt at dette kanskje ser ut som ett veldig lett spørsmål, ettersom jeg har ganske mange plus på alternativ to, og lite minus. Men tenk nå på at hvis jeg går alternativ 2 har brukt 7500 på PC deler, på EN måned, jeg hadde tenkt til å bruker kanskje 3 maks 4000. Om jeg går for alternativ 2 så kan det godt hende at jeg venter ett par måneder, og da tjener litt penger, prisen går ned, så kliner jeg til. Hva ville dere ha gjort? PS. Veit ikke helt om dette er riktig sted på forumet, men kan ikke tenke meg noe annet sted som passer bedre for mitt moralske dilemma egentlig Endret 15. januar 2006 av Mixy Lenke til kommentar
notleast Skrevet 15. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2006 Heisann. Hmm.... ja er ganske vanskelig det der ass... Men jeg har sett ganske mye rundt nå på forskjellige nettbutikker/auksjoner, og det er ekstremt få s 478 hovedkort der ute som passer til ditt oppsett. I alle fall som ikke kommer med andre deler som RAM, CPU eller lignende, go derfor koster ganske mye. Enda mindre er sjansen for at du finner ett hovedkort som du kan klokke med, dette gir jo PC'en kortere levetid. Derimot om du velger alternativ 2 så koster det ganske mye penger. Men du får derimot det du betaler for. Du har funnet ett veldig godt men billig hovedkort, og en dual core prosessor til undr 2700 kr er også ett godt kjøp. Med litt klokking så holder det i flere år. Man kan jo sikkert si at 64bit kommer til å "trenges" når vista kommer ut. Derimot dual core er ikke like nødvendig, men den er bedre på multitasking, og du er helt klar for fremtiden da det kommer støtte for dette. En annen fordel med det oppsetett er jo at Waterchill sin vannblokk passer til s939 såvidt jeg vet. Tror det er samme vannblokk til både s478 og s939 fra Waterchill. Som du sier så er det vel egentlig ikke så vanskelig valg, men det var jo det at du allerede har brukt 4 høvdinger på deler allerede. Hvis jeg var dceg så hadde jeg solgt den gamle prosessoren, hvis du er heldig så får du godt over 1000 for den på Ebay. Deretter hadde jeg venta så lenge jeg hadde orka, til prisene hadde falt så mye som mulig. Hvis jeg hadde hatt råd i det hele tatt så hadde jeg valgt alternativ 2, derimot hvis det var ett stort økonomisk problem så hadde jeg vært mer i tvil. Men vanskelig det er det... lykke til ^^ Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2006 Hva har dette med moral å gjøre? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 15. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2006 Second that, darkness|. Hører vel strengt tatt hjemme i HW-delen også? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) hehe...ja greit da, har lite med moral å gjøre, men ett dilemma, det er det. Og ikke kan jeg skjønner hvorfor denne hører hjemme under HW delen egentlig...?' EDIT: Forslag til emnetittel? Endret 15. januar 2006 av Mixy Lenke til kommentar
bgrot Skrevet 16. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2006 jaja mixy. En vanskelig situasjon det der, det er jo helt klart at 2# vil bli dyr for det ettersom at du allerede har vært ute med 4 lapper. Men som sagt tidligere her er det vanskelig å få tak i socketen, i tillegg til t den har godt ut av produksjon, men jeg, hvis jeg hadde hatt råd, og ville. Da ville jeg nok gått for 2#, her vil du jo stille sterkere når ting skjer og nye ting kommer ut å markedet, i forhold til vista ol. Med 64 bit og dual core vil du score høyt og har pc'n lenge, med litt klokking og da selvfølgelig.=) Din waterchill er fin i tillegg, og den passer. Har du råd, klin til, eller tyn deg selv å vent litt... men men.. Vanskelig.. Som også sagt, får du kanskje solgt den gamle prosessoren om du er heldig, her kan du også hente inn litt penger. Vanskelig dilemma, men jeg trur nok at 2# vil være den beste.... Lykke til....=) Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. januar 2006 Ja, har skjekket mye rundt siste uken, men har vist seg veldig vanskelig å finne ett godt hovedkort S478, med ett greit chipset, som også har alle deler. JEg får se hva det blir til. Hvis jeg får solgt den gamle prosessoren min blir det nok ikke så dyrt som jeg skal ha det til trur jeg. Hovedkortet er jo veldig billig, så jeg tror det skal ordne seg hvis det kniper. Har surfet rundt siste uke nå på finn, qxl og ebay uten stort hell. Har også sett igjennom demovarer, men det syns jeg er en liten risk, ettersom man ikke får med IOshield og brackets etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå