Gå til innhold

Den store Narnia tråden!

Clerion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så filmen 3. juledag og elsket den. Men så elsker jeg også den gamle BBC serien og bokserien.

Jeg har lest boka, jeg har lest hele bok serien, og syns det religiøse aspektet er hypet ut av enhver sammenheng.

I forhold til boka er denne filmen en av de beste filmatiseringene jeg har sett. Filmen blir selvfølgelig kort, men dette må en forvente. At lengden ikke strekker til for å favne hele boka er (i min mening) et vanlig problem for bokfilmatiseringer. Dertil er filmen klart vinklet mot barn som potensielt har begrenset oppmerksomhet/konsentrasjon/el.

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor de tok med denne "bombe London" introen. Jeg syns den er meget unødvendig (den er ikke med i boka) og hjelper ikke meg i å bli introdusert for barna.

En annen ting er ikke om filmen, men det virker som mange ikke skjønner poenget med barna, "hvorfor var barna der?".

For det første var jo et stort poeng ved filmen denne profesien om barna som skulle komme å hjelpe Narnia gjenreise seg selv.

For det andre ser ikke jeg noen andre klare hovedpersoner ellers i filmen.

Jeg skjønner kritikken om barnas plutselige forvandlig fra barn til barske krigere, i boka tar dette mer tid, men en skal også huske at de vinner fordi det er spådd. Profesien sier at når barna kommer vil de vinne Narnia, så for at profesien skal oppfylles, *ping*, barna blir krigere. Kanskje profesien gir barna evner for å oppfylle seg selv...?

Tror jeg legger meg rundt Carnifex.

Selvstendig uten sammenlikning med boka: 7,5/10

Med boka må jeg legge til: 8,5/10

Lenke til kommentar

Jeg synes filmen var helt grei. Som tidligere nevnt synes jeg ikke at jeg ble skikkelig kjent med karakterene i filmen... synes noen av kulissene og animasjonene var ganske middels også....

som tidligere nevnt så var jo c. s lewis og tolkien kompiser... så ikkerart det er noen fellestrekk...

Lenke til kommentar

Fra meg blir det en 3'er. Muligens en sterk 2'er.

Synes filmen var drittdårlig, jeg. I allefall i forhold til boka og miniserien. Miniserien hadde skrøpelig skuespill og effektene var noe en 5-åring kan lage i paint i dag, men likevel var fortsatt miniserien litt "trollbindende".

Filmen er bare noe skvip. I det ene sekundet holder de fire barna (som spilles av noen E.L.E.N.D.I.G.E. skuespillere, om jeg må få si det!) på med noe, og i det neste er de plutselig med i noe helt annet.

Filmen er som et kort og dårlig sammendrag av boka, og gud forby at det skal komme flere filmatiseringer av bøkene om de skal bli like piss-dårlige!

Lenke til kommentar
[iC,20/01-2006 : 00:08]Jeg vet. Melking ftw. :(

5467966[/snapback]

Det er jo 7 (eller 6) bøker om Narnia. De 3 første har blitt miniserie Det er ikke noe mer melking enn ROTR

Men for min del kan de godt stoppe med denne ende filmen...

Endret av Prebo
Lenke til kommentar

Jeg så filmen nå for et par timer siden..

Og det er som det ble sagt over her, at det er 7 bøker i "the Chronicles of Narnia" .. dette var den første..

Men, jeg likte filmen godt jeg! Synes det var koselig underholdning! Det var ikke Gudfaren, men det skulle det heller ikke være.. Skal man være veldig kritisk, så kommer det ikke helt frem hvorfor de 4 ungene skulle hjelpe så mye angående det store slaget, som det blir påpekt her.. Men, på en annen siden, det kan jeg heller ikke huske fra boka.. men, nå er det noen år siden jeg har lest den da..

Men, som jeg også kommenterte i film-tråden, før jeg oppdaget at det var en egen Narnia-tråden, var; Jeg synes den lille jenta som spilte Lucy spilte ENORMT godt.. Jeg hater unger på generelt grunnlag både på film og i reklamer, men akkurat denne jentungen synes jeg nesten fortjener en Oscar (nei, nesten ikke tull!!).. Man kunne virkelig føle når denne ungen var opprømt, glad, trist, redd, spørrende.. et virkelig godt ansiktsuttrykk!! :) *Hurra* ! hehe.. hmm..

Vel.. likte filmen jeg.. og hvis det kommer en 2'er så skal jeg se den også!!

Lenke til kommentar

The Chronicles of Narnia er en serie av 7 bøker og The Lion, the Witch and the Wardrobe er den første som ble skrevet, mens The Magician's Nephew som ble utgitt som bok 6, er den første kronologisk i Narnia verdenen.

BBC-seriene er basert på de 4 første utgitte bøkene. Det har aldri, så langt jeg vet, vært noen planer i å filmatisere de tre "siste".

Jeg leste bøkene kronologisk som oppsatt HER og annbefaller alle som har sett filmen men ikke lest boka å lese bøkene i kronologisk rekkefølge.

EDIT: Glømte å si, hadde kanskje vært kult om alle 7 ble filmatisert....

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Fra meg blir det en 3'er. Muligens en sterk 2'er.

Synes filmen var drittdårlig, jeg. I allefall i forhold til boka og miniserien. Miniserien hadde skrøpelig skuespill og effektene var noe en 5-åring kan lage i paint i dag, men likevel var fortsatt miniserien litt "trollbindende".

Filmen er bare noe skvip. I det ene sekundet holder de fire barna (som spilles av noen E.L.E.N.D.I.G.E. skuespillere, om jeg må få si det!) på med noe, og i det neste er de plutselig med i noe helt annet.

Filmen er som et kort og dårlig sammendrag av boka, og gud forby at det skal komme flere filmatiseringer av bøkene om de skal bli like piss-dårlige!

5467942[/snapback]

:love:

Dette argumentet mot filmen likte jeg spesielt godt!

Filmen er bare noe skvip. I det ene sekundet holder de fire barna på med noe, og i det neste er de plutselig med i noe helt annet.
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt det etter det jeg har lest om filmateseringen så har de planer om å filme alle. Har mine tvil, men tror de kommer til å filme ihvertfall 2 til.

Går sikkert også litt på oppslutning rundt filmene og hvor mye de tjener på dem.

Lenke til kommentar

Kommer akkurat fra Kino`n, igjen! Er fortsatt like fornøyd men, det dere skrev om noe dårlig animasjon kan nok stemme. Men alikevell, ingen(film) er perfekt :)Denne går inn i DvD samlingen når den slippes.

Endret av Clerion
Lenke til kommentar

Lot meg nå underholde av den filmen jeg. JEg er kanskje en svært enkel person da, og at det er derfor jeg koste meg, men men. Jeg sier meg ellers enig med andre talere at hun som spilte Lucy var ok. Når det gjelder dette med bøkene, så er den foreslåtte rekkefølgen Magicians Nephew først (der du får vite hvorfor professoren så så lur ut). og så den som går på kinoen nå. Magicians Nephew (første i den foretrukne kronologien) og The Last Battle (siste i kronologien) er kanskje noen filmer som vil bli veldig vanskelig å filmatisere på skikkelig vis, men er veldig god lesning for å få med seg litt sammenhenger. Det må sies at jeg ikke likte slutten på Last Battle da.

Når det gjelder BBC-seriene så har det seg slik at de ble filmatisert som følger. Løven etc først, 6 episoder. I kronologien kommer så boken "The horse and his boy", og denner er, såvidt meg bekjent, ikke filmatisert Dernst kom to episoder med PRince Caspian. Dette var veldig korte greier, og det var mye som var utelatt. Så kom fire episoder med The Voyage of the Dawn Treader. Disse seks episodene var den andre serien. Tredje serien var hele Silver Chair, seks episoder.

Personlig så mener jeg at Barbara Kellerman som spilte den hvite heksen i første, en annen heks i andre serien, og den grønne damen i tredje serien, var en langt mer interessant (og sexy) hvit heks enn den godeste Tilda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...