Gå til innhold

Vil ikke innstallere Windows XP

sycho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt at det ikke finnes drivere til mange forskjellige ting i 64-bit jeg. Vil ha xp, har kjøpt sånn derre fingerprint greie :p helst helt vanlig xp. Hvor får jeg tak i den kopierte uten aktivering? kan prøve den..

Lenke til kommentar

Jeg hadde ett lignende problem ved XP-installasjon på ett eldre SocketA hovedkort.

Etter ukevis med googling fant jeg ett forslag om å disable level2 cache for cpu'en i bios, og utrolig nok hjalp dette. Umiddelbart etter installasjon satte jeg innstillingene tilbake til normalen, og alt fungerte ok.

Har også hørt om tilfeller der XP ikke vil installeres dersom USB2.0 er enablet i bios samtidig som USB tastatur brukes. Her skal det fungere greit å bare skifte til USB1.1 i bios under installasjon, så skifte tilbake når XP er installert.

Er vel usikkert om noe av dette kan hjelpe deg, men det er ihvertfall ett par forslag som det ikke koster noe å prøve.

Lenke til kommentar

Tror ikke du bør forandre på CHS og LBA. Tror det har noe med adressering av data på disken.

Sett disken som master med Jumperen.

Sett Cdrom som primary boot device kobl fra ene om du har to.

Sett HDD-0 som Secondary boot device kobl fra evt andre HDD

Ikke ta med noe annet på boot rekkefølgen.

Bruk gjerne seperate IDE kanaler. Dvs HDD på ene kabelen og Cdrom på andre.

Dette er bare noen forslag.

Du kan også forsøke å kun føre opp cdrom på boot listen.

Om du har flere minne brikker kan du forsøke å fjerne noen evt kjøre "memtest" for å sjekke om det er noe galt med minnet. Synes det er litt merkelig da andre OS fungerer perfekt (2000).

Lenke til kommentar

hadde samme problem som du

Måtte bytte et 9700pro med et 4mb skjermkort for å innstalere XP

merkelig greier...

Ikke vet jeg men samme problemet hadde jeg for mange år siden, med den gamle maskinen min. 1800 mhz amd athlon cpu, 256 md sdram pc 133, geforce2 mx 32 mb skjærmkort....osv..

ikke har jeg peiling på akkurtat ektsakt hva som var problemet, men når jeg byttet ut agp kortet med et gammelt pci kort kom den forbi der skjærmen ble svart, dette var jeg nødt til å gjøre hver gang jeg instalerte, kansje et års tid senere da jeg ikke brukte denne maskinen mer fant jeg ut at nå skulle jeg oppdatere bios og da forsvant problemet.....så egentlig er konklusjon at bare prøv å feil...

5443873[/snapback]

Lenke til kommentar

Det er en gammel disk dette er snakk om siden du sier den fungerer med Win2000?

Kan bli feil på disker om den er ny kan det også selvfølgelig være feil.

Du kan kanskje forsøke å laste ned et diagnoseprogram fra disk produsentens hjemmeside. Det burde vise om det er feil på den.

Filsystemet på disken kan kanskje også lage problemer. Regner med du har formatert den med NTFS og ikke FAT systemet.

Det letteste er vel kanskje bare å forsøke med en annen disk. Kan ikke lese ut fra tråden om dette er gjort.

Lykke til

Lenke til kommentar

Hvis dette er en ny stor disk prøv dette:

Sett disken til "Large" istedetfor LBA i BIOS. og deretter partisjoner/formater/installer.

Hadde samme prob når jeg skulle bytte til en 300Gb Maxtor på et Abit NF-7 kort. Disken kom opp som normalt i Windows XP (bootet fra en annen harddisk) og partisjonering/formatering normalt. Men når jeg klonet original disken, og startet opp fra ny disk så fikk jeg "error loading OS". Prøvde ALLT inntil jeg fant dette stedet.....

Satte disken til Large, og repartisjonerte/formaterte og klonet....BINGO :yes:

Det som er viktig er å partisjonere/formatere ETTER at disken er satt til Large

Håper dette kan hjelpe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...