knutroe Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Etter en stund med heftig spilling, returnerte jeg til windows. Der ventet RPM monitoren på meg. Ble litt overrasket, farten på vifta var over 1000 RPM høyere enn jeg noen gang har sett den. Har kjørt lange tester før med 100% CPU load, men farten har aldri vært over 3150 RPM på vifta. Specs i signatur, legger ved et screenshot PS. Alt kjøres på @stock Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvilken prosessor hører viften til? Er prosessoren overklokket? Lenke til kommentar
knutroe Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Det er en 144, stock hastighet, 1.8 GHz. Boxed-kjøleren på denne er vel en standardsak som sendes med en hel haug med prosessorer, vil jeg tro. Tok en runde til med gaming akkurat nå, og når jeg kom i windows var viften på 4000 rpm. Temp var forresten 43-44, CPU hadde full load under hele gaminga, så litt oc er vel ikke å forakte på den for å få litt mer ytelse, vil jeg tro. Men først må vel litt nytt kjøleutstyr kjøpes inn. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Ja til overklokking så er den originale vifta for "dårlig". Men med original klokkefrekvens så var det der unormalt... Men hvis det kun er feil på vifta så er det vel uvesentlig, siden du skal bytte den ut? Lenke til kommentar
knutroe Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Jo, jeg skal bytte den ut ganske så snart. Men en vifte skal vel holde i hvertfall til 3-4 års kontinuerlig bruk, er det ikke slik? Angående nytt kjøleutstyr, så tenkte jeg på Arctic Cooling Freezer 64 Pro, samt Arctic Cooling NV Silencer 5 Rev 3, samt Zalman MFC-1 eller hva den nå het. Når jeg kun er i windows samt når jeg kjører CPU bench progs, ligger viften aldri høyere enn 3125, men så snart det blir litt gaming, guffer den på med 1000 rpm ekstra. Rart, dette her altså Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Det er ikke unaturlig at viftefarten blir mye høyere ved lang tids spilling, ifht bare cpu beching, fordi hele systemet blir varmt. Dvs luften cpu viften bruker for å kjøle ribben med er mye varmere, og for å forsøke å holde cpu på samme temp med 10 grader varmere luft, må det jobbes betydelig hardere. Ta av kabinettdeksel, eller skaff kabinettvifter som får ut varmen, så bør du se forskjell. Har ikke testet Opteron boxed viften min, men den ser for meg 100% lik ut som den gamle boxed jeg har brukt på A64 3500+ Clawhammer, (som forøvrig er en het liten sak). Jeg har fått den viften over 5000 rpm. Men det er jo i utgangspunktet bios som bestemmer viftefarten på disse viftene, og hvis den kjører 4000 rpm ved under 45 grader, har du en litt "overivrig" viftekontroller i bios. Så lenge du holder cpu under 60 grader er det ingen fare, så det er bare å klokke i vei med boxed også Lenke til kommentar
Locci Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 939 korta har automatiks viftekontroll, Går cpu tempen over 40 grader så speeder den opp vifta med ca 500-1000 rpm..og ca 1500-2000 over 50 grader. Var ikke klar over det selv tidliger..Men når jeg våknet en morgen så var jeg sikker på at jeg hadde en Boeng 747 utafor vindue.. Sjekka pc'n og der lå cpu vifta på over 5600rmp ^^ Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Loc Dogg Postet i dag, 13:28 939 korta har automatiks viftekontroll, Går cpu tempen over 40 grader så speeder den opp vifta med ca 500-1000 rpm..og ca 1500-2000 over 50 grader. Ja bare greit å påpeke at dette ikke er noen fast verdi, det kommer an på hk/bios. Asus har feks sin Q-fan som jeg har satt terskelverdien til 51 grader. Dvs at cpu viften aldri tillater noe over denne tempen. Så fort cpu nærmer seg terkskelverdi øker turtallet. Hvilke slike innstillinger man har kommer altså an på bios. Lenke til kommentar
knutroe Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) På mitt hk så er det ingen mulighet for å justere denne temperaturen der viften skal speede opp hastigheten (ASRock 939Dual). Det er også heller tvilsomt om det er viftekontroll som går "nedover" fra standardhastighet, som er rundt 3000 rpm. Har lagt inn Cool&Quiet også, uten at jeg syns det hjalp noe på temperaturen. Men hvordan er den Arctic Cooling Freezer 64 Pro kjøleren egentlig? Jeg mener, den er jo ganske billig, så det er ikke sikkert det er all verdens ytelse, men utifra hva jeg har sett av tester, kommer den greit ut i forhold til sammenlignbare kjølere. Prisen på den ligger vel rundt 175,- nå for tiden, mener jeg å tro. Edit: Flere med AMD Boxed - erfaringer samt viftestyring på HK / Cool & Quiet, samt hvordan dette fungerer i praksis og hvor stor effekt det egentlig har? Endret 16. januar 2006 av knutroe Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg har ikke erfaring med den kjøleren knutroe, det er godt mulig den vil gjøre susen, men i utgangspuntet er det etter mitt syn å angripe problemet litt fra "feil" side. Problemet ditt ser jo ikke ut til å være dårlig kjøling, men manglel på viftekontroll. Så selv om du setter inn en annen kjøler, vil viften fortsatt gå på full fart, med mindre du får tak i en som har sensor i selve viften. Nå går jo de fleste ettermonterte vifter på lavere turtall, så det vil nok helt sikkert bli stillere, men er ikke sikkert du trenger det. Hvis du ikke har noe som helst innstilliger for viftestyring i bios, kan det først være verdt et forsøk, før du kjøper nye ting, at du prøver med feks SpeedFan, som er et Windows basert viftestyringsprogram som virker på mange plattformer. Lenke til kommentar
knutroe Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Jo, siden jeg har planer om å overklokke min 144, tror jeg Boxed-vifta blir for varm. Kjøper med ny kjøler til skjermkort samt viftestyring samtidig som jeg kjøper ny kjøler til CPU. Dessuten har jeg sånn lyst på ny kjøler Da må vel støynivået gå ned, eller? Endret 17. januar 2006 av knutroe Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Jada, for all del, med vitestyring og annen vifte bør det kunne bli stillere, jeg prøver bare å svare deg på akkurat det du spør om ang turtall. Viften kan ikke noe for at HK gir den 12V alt for tidlig Forøvrig kan du klokke den cpu'en din ganske langt med boxed viften også. Noe av det som gjør Opteron unik, er dens evne til å klokke langt med lav spenning- dvs lav varmeutvikling. Men skal du klokke helt til "enden" så kan det nok uansett være lurt med en bedre kjøler ja. Bare pass på at du skaffer deg en viftestyring som styrer farten ut fra en sensor da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå