Gå til innhold

Linuxserver til flere oppgaver, problematisk?

Anbefalte innlegg

Er det noe problem å ha en Linuxboks som fungerer både som filserver, router og kanskje noe mer, mtp stabilitet på internett osv? Jeg regner med det skal fungere helt fint, men jeg spør for å være sikker. Jeg har lyst til å prøve meg på en Linuxbasert router, mest pga nysgjerrighet (har aldri vært borti Linux før), men også fordi jeg kunne tenkt meg litt ekstra funksjonalitet som fordeling av båndbredde etc. Jeg har fra før en Windowsbasert filserver stående (specs i profil hvis det har noe å si), og kunne tenke meg å bruke denne til begge oppgavene, og evt andre ting som skulle dukke opp.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problem. Jeg har en Clarkconnect server stående på en 500 MHz Pentium III maskin. Den fungerer som router, samba server, ftp server. Den har vel også mulighet for traffic shaping i tillegg til en mengde andre servicer. Har ingen problemer med stabilitet til internett.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Øy, *rappe dine 2TB med disker*

Neida, skal gå helt fint det. Min router er en Pentium 200MHz med 256MB RAM, og den er helt stabil på hastigheter som 100Mbit. Kjører også webserver m/ PHP, MySQL-server, SMTP-server (mailserver), samba osv :)

EDIT: Selve serveren blir jo såklart litt treg, men hastigheten på internett feiler aldri :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...