Guybrush Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Hei Jeg skal lage en CD som skal inneholde både en 40 min filmsnutt og ca 200 bilder. Filmsnutten er foreløpig på 8 GB. Hvilket filformat bør jeg velge til denne? Bildene har jeg lyst til å lage et slide-show av, gjerne med litt tekst til. Hvilket program bør man brukes til dette ? En liten autostart-fil/meny er vel ikke noe problem ? Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 11. september 2002 Forfatter Del Skrevet 11. september 2002 Er det ingen som har gjort dette før? Hvor finnes f.eks. de gamle videokamera.no guidene? Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Når det gjelder videoen: Siden den er på 8GB, vil jeg anbefale deg både å komprimere den, f.eks. med DivX, pluss minske bildestørrelsen noe. Det første du trenger er DivX-plugin'en (download her). Deretter trenger du VirtualDub (download her). Installer DivX og start opp VirtualDub (heretter VDUB). [*]Åpne videofila (som jeg regner med er avi) i VDUB [*]Velg "Video > Compression" og velg DivX 5.0.2 i lista som kommer opp. [*]Velg "Video > Full processing mode" [*]Hvis filmen har lyd, velger du "Audio > Compression", og "MPEG Layer-3" i lista. Deretter velger du "Audio > Full processing mode". [*]Hvis du skal minske bildestørrelsen noe (som jeg også tror du blir nødt til for å få plass til videoen), velger du "Video > Filters", trykker "Add", finner fram til filteret "Resize" og velger ny bredde/høyde. OBS! Her må du passe på at forholdet mellom høyde/bredde blir det samme som på originalen. [*]Velg "File > Save AVI" og belag deg på å måtte vente en stund (Man kan riktignok gjøre andre ting mens denne står på). Dette skulle fungere fint (Resize-filteret kan jeg ikke si noe om - jeg har aldri brukt det før :smile: ). Men å ha en backup av den originale videofila i tilfelle noe skulle gå galt, er ingen dum idè. Når det gjelder slideshows, har jeg vært borti programmer som kunne lage slideshow-cd'er. Men jeg husker desverre ikke titlene på disse. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 11. september 2002 Forfatter Del Skrevet 11. september 2002 Men fungerer det med mpeg2 eller vanlig mpeg? Hvis jeg lager den i divx må alle som skal se den installere divx-codec'en og det vil jeg helst slippe. Ser for meg gamle tanter som ringer meg og sier at videoen ikke fungerer :smile: Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Ah, videoen er beregnet på gamle tanter? Det skal gå an å konvertere til mpeg ved hjelp av TMPGEnc (download). Dette har jeg ikke prøvd før selv, men jeg ser egentlig ingen grunn til at det ikke skal funke :smile: Du må antagelig fremdeles minske bildestørrelsen på videoen noe, for å få ned størrelsen. Komprimeringen alene er neppe nok. Eneste du tydeligvis trenger å gjøre, er å starte programmet, velge Video source, Output file name (og evt. Audio source) nederst i hovedvinduet pluss klikke "Setting" og velge bildestørrelse (øverst i settings-vinduet). Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 11. september 2002 Forfatter Del Skrevet 11. september 2002 OK. Jeg prøver... Jeg leiter videre etter noen gode slide-show-programmer... Fungerer PowerPoint til formålet ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå