Gå til innhold

Lage CD med video og slide-show

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal lage en CD som skal inneholde både en 40 min filmsnutt og ca 200 bilder.

Filmsnutten er foreløpig på 8 GB. Hvilket filformat bør jeg velge til denne?

Bildene har jeg lyst til å lage et slide-show av, gjerne med litt tekst til. Hvilket program bør man brukes til dette ?

En liten autostart-fil/meny er vel ikke noe problem ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder videoen:

Siden den er på 8GB, vil jeg anbefale deg både å komprimere den, f.eks. med DivX, pluss minske bildestørrelsen noe.

Det første du trenger er DivX-plugin'en (download her). Deretter trenger du VirtualDub (download her). Installer DivX og start opp VirtualDub (heretter VDUB).

[*]Åpne videofila (som jeg regner med er avi) i VDUB

[*]Velg "Video > Compression" og velg DivX 5.0.2 i lista som kommer opp.

[*]Velg "Video > Full processing mode"

[*]Hvis filmen har lyd, velger du "Audio > Compression", og "MPEG Layer-3" i lista. Deretter velger du "Audio > Full processing mode".

[*]Hvis du skal minske bildestørrelsen noe (som jeg også tror du blir nødt til for å få plass til videoen), velger du "Video > Filters", trykker "Add", finner fram til filteret "Resize" og velger ny bredde/høyde. OBS! Her må du passe på at forholdet mellom høyde/bredde blir det samme som på originalen.

[*]Velg "File > Save AVI" og belag deg på å måtte vente en stund (Man kan riktignok gjøre andre ting mens denne står på).

Dette skulle fungere fint (Resize-filteret kan jeg ikke si noe om - jeg har aldri brukt det før :smile: ). Men å ha en backup av den originale videofila i tilfelle noe skulle gå galt, er ingen dum idè.

Når det gjelder slideshows, har jeg vært borti programmer som kunne lage slideshow-cd'er. Men jeg husker desverre ikke titlene på disse.

Lenke til kommentar

Ah, videoen er beregnet på gamle tanter? :grin:

Det skal gå an å konvertere til mpeg ved hjelp av TMPGEnc (download). Dette har jeg ikke prøvd før selv, men jeg ser egentlig ingen grunn til at det ikke skal funke :smile: Du må antagelig fremdeles minske bildestørrelsen på videoen noe, for å få ned størrelsen. Komprimeringen alene er neppe nok.

Eneste du tydeligvis trenger å gjøre, er å starte programmet, velge Video source, Output file name (og evt. Audio source) nederst i hovedvinduet pluss klikke "Setting" og velge bildestørrelse (øverst i settings-vinduet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...