Gå til innhold

Hvor mye kan jeg overklokke denne PCen?

Anbefalte innlegg

Hei der.

Jeg har klokka opp fra 200*15 til 220*15 Her kjører det stabilt og greit. :thumbup: Klokka det opp til 237*15 før jeg fikk blå skjerm :whistle:

Nå er spørsmålet:

:hmm: Sliter det mer på CPUèn (og ettervert skjermkortet) om den står på konstant overklokking? eller går det bra så lenge temperaturene ligger stødig lavt (CPU-33, Syss-27 og Skjermkort-22)? Maskina går 24/7 :love:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tråden er feilpostet i "Tilbakemeldinger (Overklokking.no)" og har et dårlig beskrivende emnefelt "Smertegrensen. Hvor er den?". Siden trådstarter er fersk så er jeg snill og flytter tråden til riktig plass og endrer emnetittelen til noe bedre. :)

Edit: Fortell hvilken CPU, skjermkort osv du har så blir det lettere å si noe mer spesifikt. Jo flere detaljer du skriver jo bedre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk Simen1. Beklager feil postingen :sick:

Min spek er som følger:

#Cooler Master Cavalier 3 Kabinett

#Hiper Type-R 580W

#MSI 865PE NEO2-V

#Intel Pentium 4 3.0GHz

#2 Stk. Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3

#Sapphire Radeon X800GT 256MB

#2 Stk. Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA

#Thermaltake BigWater SE 12cm Liquid Cooling System

Ellers overvåker jeg systemet med SpeedFan

Hva kan jeg eventuelt gjøre? Hva kan jeg få ut av maskina min?

Endret av ICE_76
Lenke til kommentar

Pentium4 3GHz bruker å nå ca de hastighetene du nevner (3,3 og 3,55GHz) avhengig av kjøling og spenning. Normalt får man presset ut litt høyere hastighet om man øker spenninga på prosessoren litt og bedret kjølinga.

Men det kan være andre ting som stopper overklokkinga. F.eks om du kjører ram på synkron hastighet (hhv. 220 og 237MHz). Da kan mer spenning til ram og tregere timinger (høyere tall) hjelpe.

I stedet for å vente på blåskjerm for å se om PCen er stabil så vil jeg tipse om programene Prime95 om memtest86. Disse tester om PCen er stabil raskt og effektivt. Jeg bruker å teste med disse programmene i ca 10 minutter for hver gang jeg klokker et lite hakk opp. Når det blir ustabilt så klokker jeg litt ned og tester med de samme programmene i noen timer for å fære sikker på at det er helt stabilt.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Men da jeg startet tråen var hoved spørsmålet mitt: Tåler CPU, AGP osv. konstant overklokking over tid? Eller er det større slitasje på komponentene slik at jeg sliter dem ut tidliger om jeg klokker 24/7? Ikke det at jeg er takknemlig og har lært mye nytt, men bør jeg klokke ned etter behov :hmm:

Lenke til kommentar

Overklokking sliter litt ja. Særlig det med høy spenning. Det gir noe som heter elektromigrasjon over tid og vil redusere stabiliteten over tid. Orginale hastigheter og spenninger gir trolig en levetid på langt over 10 år, mens overklokking presser dette nedover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...