Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett på LAN med switch?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg og en kamerat har kobla sammen pca våre via en switch, slik at vi er på nettverk sammen. Jeg har også internett på min. Hvordan deler jeg internett slik at han kan gå på nett via pcen min?

5437217[/snapback]

Da må du ha to nettverkskort i pc'en. Eller har du analogt modem, så trenger du jo ikke det da! :p Det enkleste er jo bare å koble tp-kabelen rett fra modemet og inn i switchen. Je har hjemmenettverk. Der har jeg kobla modemet til switchen, sammen med en pc og accesspunkt.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Jeg og en kamerat har kobla sammen pca våre via en switch, slik at vi er på nettverk sammen. Jeg har også internett på min. Hvordan deler jeg internett slik at han kan gå på nett via pcen min?

5437217[/snapback]

Da må du ha to nettverkskort i pc'en. Eller har du analogt modem, så trenger du jo ikke det da! :p Det enkleste er jo bare å koble tp-kabelen rett fra modemet og inn i switchen. Je har hjemmenettverk. Der har jeg kobla modemet til switchen, sammen med en pc og accesspunkt.

5437268[/snapback]

jeg har to nettverkskort... den ene tpen er i switchen, og den andre er på nett... vi har bare en switch her...

Lenke til kommentar

ADSL modem-> Switch/Router-> Hver maskin. Så kjører dere enkelt og greit "Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk" fra Mine Nettverkssteder. Der velger dere samme domene og restarter. Og vips, så er dere på samme nett. (Kan være at dere har en brannmur innstallert på pc'en som blokkerer tilgang til mapper og filer hos hverandre!)

Hvorfor vil du ha han andre til å gå på nett via pc'en din? Da vil det jo bare gå tregt...! Kanskje dere liker det..? :p

Lenke til kommentar
ADSL modem-> Switch/Router-> Hver maskin. Så kjører dere enkelt og greit "Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk" fra Mine Nettverkssteder. Der velger dere samme domene og restarter. Og vips, så er dere på samme nett. (Kan være at dere har en brannmur innstallert på pc'en som blokkerer tilgang til mapper og filer hos hverandre!)

Hvorfor vil du ha han andre til å gå på nett via pc'en din? Da vil det jo bare gå tregt...! Kanskje dere liker det..? :p

5437330[/snapback]

å koble nettilkoblingen rett på switchen, og så Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk, velge samme domene og slikt funka ikke i det hele tatt... og jeg har heller ikke brannmur aktivert

Lenke til kommentar

5437217[/snapback]

Dere trenger ikke switchen i det hele tatt.

Nettverkskort 1 - internett

Nettverkskort 2 - koble sammen maskinene

Gå til nettverkskoblinger ,merk av begge nettverkskortene og høyreklikk.

Velg "opprett bro mellon tilkoblinger".

Da skal PC nr 2 få internett via PC nr 1.

Dette burde fungere med switchen også ,men prøv først uten.

Endret av holvik
Lenke til kommentar

5437330[/snapback]

å koble nettilkoblingen rett på switchen, og så Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk, velge samme domene og slikt funka ikke i det hele tatt... og jeg har heller ikke brannmur aktivert

5437695[/snapback]

Å koble det fra modemet gjennom en switch til hver PC fungerer bare hvis du har nok IP-er fra internettleverandøren. Hvis ikke må du enten kjøre det gjennom en av PC-ene, eller bruke en router istedenfor switch. Men det skulle uansett være mulig å få internett på minst en av maskinene... :hmm:

Får dere heller ikke til å se hverandres filer i nettverket? Det er jo litt rart hvis dere har samme domene og ingen har brannmur... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...