Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gyldige grunner for å utsette verneplikten?


Plomma2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får uansett utsettelse nå..

 

Jeg er akkurat ferdig med min millitære tjeneste og trodde jeg kom til og ligge et år etter som dere sier, men når jeg kom hjem for ca 14 dager siden har alle fått innkallelse til tjeneste nå så da er jeg på sporet igjen..

 

eneste er jentene i kullet mitt som har dratt fra meg :(

 

Jaja.. Jeg lærte mye rart i tjenesten ivertfall :)

 

Lykke til !!

Endret av RockFord_
Lenke til kommentar
Jeg gjetter at han virkelig ville inn i forsvaret og sa i fra om det. Tipper han hadde fått fritak dersom han hadde sagt i fra om at han ikke ønsket å reise inn. Men det er bare mine angtagelser.

5448826[/snapback]

 

Var flere med dårlig syn som ikke slapp i troppen og de ville ikke inn i utgangspunktet, men praksis her varierer vel en del.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tror alle data-nørder har godt av å komme seg litt (ekstremt ordvalg) ut.

Jeg reiser nå så blir jeg ferdig med det.

5621030[/snapback]

 

Det har de så absolutt, men poenget er at etter rekruttskolen, så ender man faktisk mest sannsynlig opp på et eller annet kontor, og da er man jo nesten like langt.

Verneplikten burde etter min mening reduseres endel. Det er tullete at norsk ungdom skal kaste bort et år av livet sitt på meningsløse tjenester som f.eks telefonsentraloperatører, sekretærer og vedlikeholdsassistenter.

Endret av Erik-Tor
Lenke til kommentar

Ikke prøv deg på billige løsninger. Har hørt flere som har fått problemer med det. Feks folk som røyker hasj før pisseprøven første inntaksdag. Det militæret da gjør er at de kaster deg ut og setter prikk på rullebladet. Å late som om man har psykiske problemere kan også medføre problemer. Kjenner en som prøvde det på sesjon som bare fikk problemer i etterkant.

Om du har påbegynt studier så militæret i teorien ikke lov til å kalle deg ut. Men om de kaller deg ut før du har begynt studiene så skal studieplassen bli utsatt.

En kamerat av meg som nylig har dimmet sa at det beste er å være ærlig. Mange som møtte opp første dagen og fortalte at de var lite motiverte og de fikk dimme første dagen. Kameraten min fikk dimme ett halvt år før tiden fordi han kjedet seg helt ekstremt.

Men problemet ditt er jo at du vil på folkehøyskole sammen med vennene dine og da blir det litt problematisk med militæret hvis de andre du kjenner har fått dimme.

Lenke til kommentar
Mange som tror at man slipper militæret om man har dårlig syn. Det nevnes at -12 er ikke nok, jeg har selv lest flere med ca. -10. Jeg har selv -4.* (ikke langt fra -5, sikkert) og jeg hadde selv mine forhåpninger. 12 måneder holdt jeg ut i militæret...

5449372[/snapback]

En i klassen min med ekstremt dårlig syn. Er ikke helt sikker hvor dårlig han har, men han kan nesten ikke se uten linser slapp ikke militæret pga syn. Tror han maks klarte de to øverste linjene på sesjon...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Å late som om man har psykiske problemere kan også medføre problemer. Kjenner en som prøvde det på sesjon som bare fikk problemer i etterkant.

Hva slags problemer?

Lenke til kommentar

Jada, det dukker opp når man søker jobb, så sant man skal ha jobb i politiet, forsvaret eller utenriksdepartementet. Det er ikke akkurat slik at en hvilken som helst arbeidsgiver har rett til full tilgang til sine ansattes rulleblad. Dette avhenger også av hva man har gjort, forsvaret kan nødig oppføre på rullebladet at man som vernepliktig var deprimert, det er tross alt ikke lover mot dette.

 

Min løsning på militærblemmen var å virke så stivbent, konservativ og tvers gjennom byråkratisk og kjip at saksbehandleren skjønte at det ville være håpløst å få meg gjennom førstegangstjeneste. Det må sies at jeg ikke har noen offisiell bekreftelse på dette fra noen kant, de kan ikke akkurat si «du er så masete at du slipper», men jeg fikk i alle fall kansellert min innkalling slik.

Lenke til kommentar

når jeg var inne

 

1 ble dimma fordi han nekta å bære og skyte med gevær(ag3) for han var imot alle typer vold

 

2 ble dimma etter påvist hasj i blodet

 

1 ble dimma fordi han klade på ryggen å nekta å bære noe som helst

 

uansett mitt råd vær ulydig!! for da vil dem ikke ha deg der

samt være negativ o.s.v. da ryker du rett hjem :D

Lenke til kommentar

Pasifister liker vel ikke våpen, eller om det er vold og hele pakka?

Pasifist = Passiv :)

 

Hjelper ikke noe å være ulydig, men har hørt om folk som har blitt sendt hjem etter å ha fått "ikke godkjent dovask, kline nugatti i do å spise det forran sjanten-trikset" :p

Har en kompis som sa han var "trigger happy", han fikk siviltjeneste da :p

Har også hørt om de som har tatt med seg masse kosebamser og bildet av mora si å liggi å grini på kveldene, for så å bli sendt hjem etterhvert..

 

Eneste jeg kan bekrefte er kompisen som var "trigger happy" (skyteglad)

 

 

Skal selv inn i førstegangstjeneste om 1 måned og ser lyst på det..

Etter kjipt brudd med dama og sånt kan det bli deilig å komme seg bort i 18 måneder :)

Lenke til kommentar
Noken som veit kva det vil innbebære å erklære seg pasifist, slik at ein unngår førsegangstjeneste?

 

Må vist gjere sivilt arbeid eller noke i den duren.

5622638[/snapback]

Var sivilarbeider i fjor, og kan med hånden på hjertet si at det var det beste året i mitt liv til nå. :)

 

Møt opp på militærsesjon, og under det personlige intervjuet sier du at du ønsker siviltjeneste. Da får du et et skjema du fyller ut og sender inn, og et par måneder senere får du et brev i posten om at du er slettet fra det militæres registre (under Forsvarsdepartementet) og overført til Siviltjenesten (som ligger under Justisdepartementet). Stikk så inn på siviltjenesten.no, finn deg en oppdragsgiver i et miljø du ville trives i og selg deg inn etter beste evne.

 

Når du så kalles inn til Dillingøy (utenfor Moss) for å starte siviltjenesten og du skal intervjues angående tjenesteplassering sier du at du allerede har skaffet deg oppdragsgiver på egen hånd. Dette bekreftes med en enkel telefon til kontaktpersonen du inngikk avtalen med, og plutselig har du fått deg en radiojobb, sjåfør for Fretex-jobb eller egentlig alt annet enn vasking av rumpe på sykehjem og arbeid i barnehage som mange kanskje umiddelbart tenker på som siviltjeneste.

 

Du er så godt som garantert å få tjeneste der du har ordnet deg, det skal MYE til at Dillingøy gidder å ødelegge for deg når du tross alt har spart de mye bry ved å fikse deg tjenestested selv. Godkjente oppdragsgivere, ledige oppdrag og mer informasjon finner du altså på siviltjenesten.no

 

Gjorde dette selv i fjor sommer, noe som gjorde at min siviltjenestetilværelse ble akkurat passe sløv som miljøarbeider/lærer/tilsynsvakt/diverse etter behov på en folkehøgskole med 70% jenter blant elevene. :D

Lenke til kommentar
Noken som veit kva det vil innbebære å erklære seg pasifist, slik at ein unngår førsegangstjeneste?

 

Må vist gjere sivilt arbeid eller noke i den duren.

5622638[/snapback]

Var sivilarbeider i fjor, og kan med hånden på hjertet si at det var det beste året i mitt liv til nå. :)

 

Møt opp på militærsesjon, og under det personlige intervjuet sier du at du ønsker siviltjeneste. Da får du et et skjema du fyller ut og sender inn, og et par måneder senere får du et brev i posten om at du er slettet fra det militæres registre (under Forsvarsdepartementet) og overført til Siviltjenesten (som ligger under Justisdepartementet). Stikk så inn på siviltjenesten.no, finn deg en oppdragsgiver i et miljø du ville trives i og selg deg inn etter beste evne.

 

Når du så kalles inn til Dillingøy (utenfor Moss) for å starte siviltjenesten og du skal intervjues angående tjenesteplassering sier du at du allerede har skaffet deg oppdragsgiver på egen hånd. Dette bekreftes med en enkel telefon til kontaktpersonen du inngikk avtalen med, og plutselig har du fått deg en radiojobb, sjåfør for Fretex-jobb eller egentlig alt annet enn vasking av rumpe på sykehjem og arbeid i barnehage som mange kanskje umiddelbart tenker på som siviltjeneste.

 

Du er så godt som garantert å få tjeneste der du har ordnet deg, det skal MYE til at Dillingøy gidder å ødelegge for deg når du tross alt har spart de mye bry ved å fikse deg tjenestested selv. Godkjente oppdragsgivere, ledige oppdrag og mer informasjon finner du altså på siviltjenesten.no

 

Gjorde dette selv i fjor sommer, noe som gjorde at min siviltjenestetilværelse ble akkurat passe sløv som miljøarbeider/lærer/tilsynsvakt/diverse etter behov på en folkehøgskole med 70% jenter blant elevene. :D

5626610[/snapback]

 

Hørest interessant ut.... Skal ta det inn til vurdering når den tid kommer. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...