Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gyldige grunner for å utsette verneplikten?


Plomma2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var på sesjon i går og ble mot alle odds ble jeg vurdert som tjenestedyktig.

Jeg hadde lenge gamblet på at jeg ikke ville komme inn på grunn av mitt (meget) reduserte syn.

Men når jeg likevel kom inn, så passer det litt dårlig.

Jeg trenger et litt avslappende år på folkehøyskole etterfulgt av 5 års studie og jeg vil helst gjøre det sammen med mitt kull og jeg vil helst ikke henge et år etter.

Etter dette gyldig grunn til å¨utsette førstegangstjeneste i 6 år?

Jeg er såpass irritert og fortvilet nå at jeg vil uansett prøve å snakke meg ut av det første dagen jeg er der.

Noen som har noen seriøse synspunkter eller tips?

 

- Plomma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du er under utdanning får du alltid innvilget utsettelse. Du kan nok ikke søke utsettelse i 6 år i slengen, men utsettelsen blir fornyet hver år. Slutter du f.eks etter 4 år, kan du bli innkallet da.

 

Fikk ordnet utsettelse da jeg argumenterte for at jeg nettopp hadde fått jobb, og at en innkalling ville ødelegge mine karriere muligheter. :)

De var iallefall ikke vanskelige med meg.

Lenke til kommentar

Du får ikke nødvendigvis utsettelse selv om du har kommet inn på høyere studier. Du har nemlig rett på å få plass på samme studie når du er ferdig med førstegangs-tjenesten. Er det derimot snakk om en utdannelse du er i gang med (som f.eks Videregående eller lærlingtid), så er det annereledes. Broren min fikk arbeidsplassen min til å søke om utsettelse for seg. De sa at de trengte ham, og at han skulle utføre noen tjeneste som også hadde med forsvaret å gjøre (han er kjølemontør).

 

Ellers så hørte jeg at en tidligere lærling-kollega av meg nettopp fikk brev i posten. Han var fritatt fra førstegangstjenesten så fremt det ikke ble krig innen 8 år :p Og han var tjenestedyktig. Han hadde først fått utsettelse pga læretiden, og så ble han rett og slett fritatt uten noe videre grunn.

Lenke til kommentar

Vel, nå får faktisk alle studenter som ber om det utsettelse.

 

Sitat fra vernepliktsverket.

 

Samtlige studenter og høgskoleelever som etter 1. juli i år fikk innkalling til førstegangstjeneste i januar, og som har søkt utsettelse, vil få det innvilget. Det har forsvarssjefen bestemt.

 

Dette ble gjort fordi VPN ikke tenkte særlig langt frem med tanke på studenter, noe de selv inrømmet.

 

Må man inn i januar så mister man jo 2 studieår, og det er jo ganske så bra bak mål.

 

Neste år vil Vernepliktsverket sørge for at samtlige innkallinger til januar-innrykket sendes før 1. juli. Innkallingen vil omfatte vernepliktige som har planlagt å begynne på studier. Det er derfor avgjørende at disse får innkalling før studieplassen aksepteres.

 

Vernepliktsverket vil initiere et nærmere samarbeid med utdanningsinstitusjonene for å forsøke å finne ordninger som gjør at liknende situasjoner unngås i fremtiden.

Lenke til kommentar
Du får ikke nødvendigvis utsettelse selv om du har kommet inn på høyere studier.

5438929[/snapback]

I teorien stemmer dette, men dersom du mottar innkalling etter at du har fått plass på en skole (og dermed kan begynne å forberede studiene), vil man etter praksis innført i år sannsynligvis få utsettelse. Selvfølgelig kan dette komme til å bli endret, men i tilfelle blir det en ny runde med bråk i medier, noe som ikke er ønskelig fra Forsvarets side.

 

Det er ellers verdt å bemerke at sannsynligheten for at trådstarer i det hele tatt blir innkalt ikke er voldsomt høy (selv om den absolutt finnes), så det blir litt vel hypotetisk å skulle spekulere i hva en eventuelt bør foreta seg.

Lenke til kommentar

Jeg er da en av de som ikke fikk utsettelse av tjenesten, selvom jeg hadde kommet inn på studie. Hadde tilogmed ordna leilighet som jeg betalte på i 2 mnd.

Om du må inn eller ikke avhenger av når du blir kalt inn, blir du kalt inn i august-september får du mest sannsynlig innkallelsen din i rundt april, og da er det ingen "grunn" til at du ikke skal i militæret. For å sitere min håpløse saksbehandler på vernepliktsverket: Det er allmenn verneplikt i Norge, alle må inn. Igrunn ganske ergerlig da ALLE vennene mine enten fikk utsettelse eller aldri ble kalt inn.

Brenn...

Lenke til kommentar

www.dimme.cjb.net er rett forum for deg!

Gyldige grunner:

medisinske,

Psykologiske,

Du bor/studerer i utlandet,

Kast innkallelsen og lat som om du aldri har fått den, ikke send inn svar blanketten, ikke hent rekommanderte brev.

 

Uansett gidd ikke gå nærmere inn på dette her.

www.dimme.cjb.net har all info du trenger!

Lenke til kommentar

Du har sikkert ikke vondt av et år i militæret,du får jo faktisk også studiepoeng for det nå. Og du blir ikke hengende et år etter... "alle" norske menn skal jo i militæret.... Men når du skal inn,sørg for å ha en backup plan,for mellom 1/3 og halvparten av soldatene som kommer inn dimmer de 2 første ukene.

Lenke til kommentar
Jeg var på sesjon i går og ble mot alle odds ble jeg vurdert som tjenestedyktig.

Jeg hadde lenge gamblet på at jeg ikke ville komme inn på grunn av mitt (meget) reduserte syn.

5436779[/snapback]

Hvor redusert, om jeg tør spørre?

5448577[/snapback]

 

Har forøvrig ingenting å si... Var i tropp med en som hadde -12 på begge øynene i militæret.

Lenke til kommentar
Lærling...

 

Jeg sa at jeg skulle bli lærlig, fikk utsatt det i to år... Ble ikke lærling, har heller ikke hørt no fra dem enda mens alle folka på min alder er eller har vært inne

5439046[/snapback]

 

Ville ikke følt meg så trygg, hadde jeg vært deg. Dersom du skal få slippe å reise i militæret, så vil du ganske så sikkert få et brev i posten om at du ikke vil bli innkalt. En kompis av meg er i forsvaret når, han er 25 eller 26.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...