Gå til innhold

Diskusjon Av FotoBlader

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut et emne hvor folk kan diskutere fotoblader... dette fordi jeg ikke vet hva fotoblad som passer meg (amatør naturfotograf) Helst Norske...

Men her er det fritt for og diskutere alt av foto blader :)

Håper dette blir noe folk vil delta i :hmm:

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:hrm: Happy nå??

5437113[/snapback]

Egentlig ikke. Du har fortsatt to "foto blad" i innlegget ditt, i tillegg til en "natur fotograf". Dessuten skal vel "norsk" være med liten bokstav?

Tenkte du å abbonnere på et blad? Hvis ikke er jo utvalget begrenset av din lokale kiosk, som kanskje har Fotografi, et par engelskspråklige blader og kanskje tyske ColorFoto. Hvis du da ikke har en bedre Narvesen i nærheten, da.. Uansett er det ikke mange norske blader...

Lenke til kommentar
Jeg synes også at det er greit å skrive korrekt norsk, men vi er vel ikke akkurat på forumet til norsk språkråd her... så hva med å ikke henge oss opp i skrivefeil?

5437296[/snapback]

Jeg kunne jo tatt med et smilefjes, for det var vel strengt tatt ikke alvorlig ment. Var bare litt fristende å svare, siden han spurte... :innocent:

Lenke til kommentar

Det finnes spesielle blader for s/h, natur, portrett o.l. De fleste er amerikanske, og derfor vanskelige å få tak i her til lands. Naturfotografi har aldri opptatt kunstfoto-miljøet så mye. Et eksempel på det er de lave prisene de oppnår på kunstauksjoner. For å lese om naturfoto generellt er du fremdeles forvist til veven.

Fotografi har av og til reportasjer om temaet. Det har også noen av de engelske bladene. Motivbasert lektyre finner jeg stort sett i bøker om fotografer og fotoretninger. Vil anbefale deg å sjekke ut klassikere som Ansel Adams og f64-gruppen, selv om den kvaliteten er uoppnåelig med digitalkamera. Av fotoblader er det få som tar opp fotografer så ofte som norske Fotografi.

Mest teknisk presis av fotobladene er nok tyske Colorfoto, som Medi8or nevner. Der får du presentert de kalde, harde fakta om optiske ytelser. Når man er 16 bør man ha tysken i friskt nok minne til å forstå det som blir skrevet. Det er også det billigste bladet.

Mht abonnement bør du finne det ut selv. Plukk opp det bladet som ser kulest ut fra hyllene på Narvesen, åpne det halvveis opp, og ut faller omtrent en milliard tilbud om å abonnerer på det bladet. Plukk med deg en av lappene og fortsett til neste blad. Gjenta rutinen til du har lapper nok til å abonnere på hele verden.

Ellers synes jeg det er rart at samme person som klager over feil orddeling ikke kan stave "abonnere". Han fikk til og med stakkars cmi til å gjenta sin egen skrivefeil i frykt for å bli arrestert på nytt, selv om cmi stavet det riktig i sitt første innlegg :roll: Fy skam. Skal man klage på andres rettskriving må man i alle fall kunne stave selv.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
jeg vil ha et blad som beskriver hvordan benytte seg av blitztekniker/effekter, komposisjon og lignene, uten så mange tester kameraer, for kamera har jeg jo...

5440131[/snapback]

Hvis du ikke kjøper en bok om emnet, må du bare stikke innom Narvesen og lese forsiden av bladene til det kommer et nummer med det temaet du vil lese om. Det finnes ikke blader som er så spesialiserte i Norge. Hovedtema i blader vil jo forandre seg fra måned til måned. Igjen må jeg henvise til veven.

Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt av en annen på nett det britiske bladet "Digital Camera Magazine". Noen som har erfaringer med det? Må innrømme at jeg synes 120 kroner for det på Narvesen var rimelig hårreisende. Men siden ett års abonnement (13 nummer) ikke koster mer enn i overkant av 400 kroner, bestilte jeg like godt ett abonnement. Fikk mitt første nummer idag, og det så slettest ikke dumt ut. Mye tips/triks og det følger med en cd som inneholder diverse ting som f.eks Photoshop-filtre, programmer, testbilder med kameraer/utstyr testet i bladet osv. Ta en titt på dcmag.co.uk for mer informasjon. For å abonnere (eller kjøpe ett nummer (75 kr mot 120 kr hos Narvesen)) klikk på "Buy this issue now" til venstre og velg om du vil kjøpe ett enkelt nummer eller abonnere.

Lenke til kommentar
Ellers synes jeg det er rart at samme person som klager over feil orddeling ikke kan stave "abonnere". Han fikk til og med stakkars cmi til å gjenta sin egen skrivefeil i frykt for å bli arrestert på nytt, selv om cmi stavet det riktig i sitt første innlegg  :roll: Fy skam. Skal man klage på andres rettskriving må man i alle fall kunne stave selv.

5440110[/snapback]

Uff, det var litt flaut å taste feil der. Det hadde vært enda litt flauere hvis kritikken min var alvorlig ment, men som jeg skrev til kkristi var det ment som en fleip, siden cmi spurte...

Men... En tur innom Narvesen, eller kanskje et bibliotek, er ikke dumt. Så kan en bla gjennom bladene og kanskje se hvilket som er mest interessant.

Lenke til kommentar

Der er vi helt på linje, medi8or. Et godt bibliotek kan gi flere kilder til inspirasjon enn Narvesen. Der blir du jo stort sett stimulert til å bruke mer kroner på nytt utstyr.

Ellers har jeg plukket opp mye spennende på salg hos bokhandlere som Beyer i Bergen. Innimellom alle bøkene er det altid noen kunstfoto-bøker og teknikk-bøker på salg. Kjøpte selv en om reisefotografi før jeg reiste ut i verden sist. Ca 150 kr godt lesestoff i flysetevennlig format (halvtjukk paperback).

Lenke til kommentar

Jeg som tråd starter og skrive feil ser komikken idet :tease:

jeg var en tur på narvesen og fant et ganske bra Svenskt blad, med tester og natur relatert stoff det heter: DigitalFoto, der tok dem for seg tester, Photoshop teknikker og mye lærerikt om fotografi av natur! alt jeg lette etter... har desverre ikke hatt Tysk på skolen...valgte fordypning i Engelsk :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er og på jakt etter et fast fotoblad å lese. Har vært innom kiosken mange ganger, men har alltid syntes bladene er for dyre, for lite relevant stoff eller for mye reklame :thumbdown: Jeg vil ha et blad med fotografier i - til inspirasjon og med beskrivende teknikker :) Kanskje det kommer seg utpå året, når de "50-beste-kamera-i-2005" er ferdig :cool:

Lenke til kommentar

Bøker har altid gitt meg mest inspirasjon. Da kan man fordype seg i emner innen teknikk og fotografer/retninger. Fotoblader er fast-food som jeg konsumerer mye av i perioder.

Når det gjelder blader holder jeg meg ikke til et blad. Kjøper gjerne tyske Colorfoto når jeg ser de har tester på optikk. Det koster bare 62, men man må jo kunne lese tysk. Ellers er det mye PS-stoff i de dyre engelske blekkene. Glemte nesten amerikanske spesialblader for akt og b/w. Inspirasjon.

Billigst og best vil kanskje et godt utstyrt bibliotek være. Der kan du også lese blader. De fleste unge fotografer har enda masse å lære om grunnleggende teknikk (klassisk foto), så selv gamle bøker vil lære dere mye. Det dreier seg om manuell eksponering, valg av utsnitt, effekten av forskjellig optikk osv.

Ellers er det altid greit å eie et par forskjellige Foto-Abc'er av ymse slag. Det bør man finne i en stor bokhandel. Ofte er noen på salg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...