andm Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg har i hovedsak to problemer. Alt har vært i orden før. Jeg har en IBM ThinkPad med innebygget trådløs radiosender, og denne er til enhver tid aktiv og tilkoblet det trådløse nettverket hjemme. IBM har installert sin egen programvare for å styre radioenheten (IBM Access Connections), men denne er nå ikke operativ. Den påstår at radioen er av. Det er den imidlertid ikke, og alt fungerer ved å styre innstillinger osv. fra Windows. Problemet er at jeg mister muligheten til å f.eks. slå av radioen ved hjelp av tastekombinasjoner på tastaturet, som da bruker IBM-programvaren. Hva kan ha skjedd, og hvordan kan jeg ordne problemet? Jeg har også en nettverkskabel tilkoblet maskinen, og har derfor mulighet til å dra nytte av en hastighet på 100 Mbps. Skulle hatt er mer korrekt, for dette kan jeg ikke lenger. Tidligere var det visstnok mulig å veksle mellom disse to nettverkstilkoblingene (WLAN/LAN), men plutselig har jeg ikke denne muligheten lenger. Maskinen bruker den trådløse tilkoblingen helt til jeg deaktiverer det trådløse nettverket. Og det er for tungvint. Alt av maskinvare er slik som det skal, og jeg kjører Win XP SP1. (Jeg mener å ha observert et felt for LAN-tilkoblingen under "Nettverk" i "Oppgavebehandling" før, noe som jeg ikke gjør nå lenger (kun WLAN-tilkoblingen).) Alt har fungert slik som det skulle tidligere, så det må da gå an å få orden på dette igjen? På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hadde samme problem på min R52. Lastet ned en uptdate-utility på sidene deres og vips var det i orden. Tipper en patch fra MS har laget krøll. Lenke til kommentar
andm Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Begge problemene, altså? Teorien din og forslagene virker fornutige. Jeg har allerede lastet ned en oppgradering, men har ennå ikke kjørt den. Skal se om det hjelper. Takk for svaret. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Det var lite av særprogrammene til IBM som virket. Etter oppdateringen var alt K. Jeg vil forøvrig anbefale deg å legge inn SP2 også. Lenke til kommentar
andm Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg tror jeg lastet ned riktig oppgradering, men programmet for å kontrollere tråløse tilkoblinger virker fortsatt ikke som det skal. Ja, ja. Men jeg har ennå ikke mulighet til en LAN/WLAN-kombinasjon (det har vært mulig før!). Hvordan ordner jeg det? Må jeg ha SP2? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Brukte du: http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss...UPDATE.html#DLP Den oppdaterer rubbel og bit, til og med BIOS. Jeg synes så *absolutt* at du burde installerer SP2, og helst før du oppdaterer IBM sin software. Med mindre man har noen spesielt god grunn, er det ikke noe å utsette. Lenke til kommentar
andm Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Visste ikke at IBM hadde en slik automatisk oppdateringstjeneste. Alt fungerer som det skal nå. Mange takk. Jeg undres over hvor mye batteritid jeg egentlig tjener ved å slå av den trådløse radioen. Er det noen som vet? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Min erfaring er at man sparer langt mer på å justere ned lysstyrken på skjermen, men jeg har ikke gjort noen grundige undersøkelser. Slår bare av det jeg ikke trenger der og da. Bra det ordnet seg Lenke til kommentar
andm Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 Ja, det er det jeg vanligvis gjør, skrur ned lysstyrken på skjermen, men jeg merker lite forskjell. Sannsynligvis er det fordi batteriet er dårlig uansett. Forrige eier brukte den med nettstrøm dagen lang på arbeidsplassen, og jeg regner med at battericellene har sett sine bedre dager. Hvor lang skal batteritiden egentlig være på en ny modell tilsvarende min? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Spørs hviken utgave av R40, men 5 timer burde den klare på topp batteri. Min R52 klarer jeg å tyne nesten 6 timer ett år etter jeg kjøpte den Lenke til kommentar
andm Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 Jøss. Jeg som hadde frydet meg over to timer. Et nytt batteri koster jo rundt kr 1300, tror jeg. Det er altfor dyrt. Finnes det noen norske virksomheter som erstatter battericeller? Jeg leste om et amerikansk firma som gjorde slikt. De lovde til og med mer ampere og dermed også lengre batteritid. Lenke til kommentar
andm Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Nå har jeg problemer igjen. Det trådløse nettverket nekter å fungere etter oppstart. Radioen ser ut til å være avslått som standard ved oppstart. Jeg har ikke kontakt med nettverket lenger, noe jeg hadde før med begge tilkoblinger. Hva har skjedd, og hva gjør jeg for å få ting til å fungere igjen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå