Nitrob Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Sketcha litt "fort og gæli" Samme prinsipet som i flatpakke møbler Edit: Også Googla jeg litt etterpå Inserts bare husk og bore stort nok må limes inn ikke hammres eller skrues for da sprekker spon Endret 15. januar 2006 av Nitrob Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Skjønnte jeg ikke helt! En M5 skrue er Ø5 utvendig på det gjengede partiet.Ø 5-25 mm vil jeg tolke som at det er fra Ø5 til 25mm 5441065[/snapback] M5 er hvor stor en gjenge tapp er, altså en gjenge tapp på M5 lager et gjenge hull på 5mm. Ø5 er det innvendige mål i et hull. Atså kort fortalt,, bor et hull på Ø 4,6 mm og bruk en M5 mm gjengetapp så kan du bruke en 5 mm skrue i den. altså da blir hullet Ø 5mm. Du kan ikke borre et hull på 5 mm også bruke en M5 gjengetapp. hullet må være 1 mm mindre enn gjenge tappen pga. gjenge stigningen, hvor mye mindre det er snakk om, kommer ann på gjenge stigningen på skruen, som kan variere, grove, fine gjenger osv. En vanlig skrue på 5 mm blir som oftes betegnet som 5 mm en gjenge tapp blir som oftes betegnet som M5 som står for metrix, altså det aktuelle mål for hullet med gjenger målt på toppen av gjenge partiet i mm. Et hull med innvendige mål blir som oftes betegnet som Ø, den aktuelle hull størrelsen. ET hull på 5 mm blir altså betegnet som Ø5 mm. Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Skjønnte jeg ikke helt! En M5 skrue er Ø5 utvendig på det gjengede partiet.Ø 5-25 mm vil jeg tolke som at det er fra Ø5 til 25mm 5441065[/snapback] M5 er hvor stor en gjenge tapp er, altså en gjenge tapp på M5 lager et gjenge hull på 5mm. Ø5 er det innvendige mål i et hull. Atså kort fortalt,, bor et hull på Ø 4,6 mm og bruk en M5 mm gjengetapp så kan du bruke en 5 mm skrue i den. altså da blir hullet Ø 5mm. Du kan ikke borre et hull på 5 mm også bruke en M5 gjengetapp. hullet må være 1 mm mindre enn gjenge tappen pga. gjenge stigningen, hvor mye mindre det er snakk om, kommer ann på gjenge stigningen på skruen, som kan variere, grove, fine gjenger osv. En vanlig skrue på 5 mm blir som oftes betegnet som 5 mm en gjenge tapp blir som oftes betegnet som M5 som står for metrix, altså det aktuelle mål for hullet med gjenger målt på toppen av gjenge partiet i mm. Et hull med innvendige mål blir som oftes betegnet som Ø, den aktuelle hull størrelsen. ET hull på 5 mm blir altså betegnet som Ø5 mm. 5441736[/snapback] Huggu! Ø5mm Ø= Rund Diameter 5mm= Dimensjon Ø5mm innvendig vil si at du har et hull med en diameter på 5mm Ø5mm utvendig vil si at du har en stang med en rund diameter på Ø5mm M5 M= Gjenger 5= Største Dimensjon Vis du skal gjenge M5 standar innvendig så borer du med Ø4.2mm bor og gjenger med en M5 gjengetapp Utvendig så tar du en stang som er Ø5mm og gjenger med et M5 gjengesnitt Hvor du har resten fra skjønner jeg ikke for det har ingenting med virkeligheten og gjøre Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Atså kort fortalt,, bor et hull på Ø 4,6 mm og bruk en M5 mm gjengetapp så kan du bruke en 5 mm skrue i den. altså da blir hullet Ø 5mm. Lurer på hvordan du fikk til det her!? Vis du borer et hull l på Ø 4,6 mm og bruk en M5 mm gjengetapp, så blir hullet M5. men er fortsatt bare Ø4,6 innvendig Med andre ord vis du kommer til meg og skal ha maskinert Ø5 i en platte så får du et hull på 5mm og ikke 5mm gjenger Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Atså kort fortalt,, bor et hull på Ø 4,6 mm og bruk en M5 mm gjengetapp så kan du bruke en 5 mm skrue i den. altså da blir hullet Ø 5mm. Lurer på hvordan du fikk til det her!? Vis du borer et hull l på Ø 4,6 mm og bruk en M5 mm gjengetapp, så blir hullet M5. men er fortsatt bare Ø4,6 innvendig Med andre ord vis du kommer til meg og skal ha maskinert Ø5 i en platte så får du et hull på 5mm og ikke 5mm gjenger 5442309[/snapback] jaha . hm ser ut til at jeg har rota litt vel mye her ja, kanskje på tide å lære seg å tenke før man skriver noe Den er 4.6 på toppen av gjengene ja men man regner ikke slik i et hull med gjenger i. du går ikke å ber om en mutter på 4.6 mm, man måler i ytterkant av mutteren, altså den egentlige diametern muttern har fått. feks, hvor måler man når man skal ha en mutter til en bolt ? jo man måler på toppen av gjengene, da finner man M diameteren man trenger på mutteren innvendigt, for å finne ut hva slags gjenger det er så bruker man en gjenge lære og en gjenge tabell. Dette bruker man også hvis man skal lage en mutter til en bolt, på denne måten så kommer man også fram til hva slags bor en skal bruke for å få den riktige stigningen på gjengene. skal jeg til deg for å få et hull på Ø5 så får jeg et hull på 5 mm, det stemmer ja, men da kan jeg heller ikke bruke en M5 gjengetapp. Men hvis jeg derimot skal ha en plate med M5 gjenger i så ber jeg om et hull på Ø 4.6 eller som du nevnte Ø4.2 mm konklusjon: Ø 4.2 mm = M5 gjenge tapp = 5 mm skrue/bolt , ber man om en bolt på 4.2 mm så vil ikke denne passe pga. bolten har for lien diameter i forhold til det som hullet er. altså da Ø5 mm målt i bunnen av gjengene. kanskje litt rart foklart men har altid vert flinkere i praksis Lenke til kommentar
spyro Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) spyro: Tenkte mer generelt jeg da men.. Har allerede 1,2mm spon til mitt prosjekt! Tenkte meg det, men jeg har ikke SÅ mye peiling på det heller, men jeg prøvde i det minste å hjelpe litt EDIT: Leif har tatt en tur innom Endret 16. januar 2006 av spyro Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Takker for det iallfall! Holder på med det nå og det litt møkk, men den funker helt greit.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå