Gå til innhold

MDF, spon, kryssfinèr - fordel og bakdeler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Ok da skal vi se,

MDF : Dette er helt klart plater som tåler mye pluss at de tåler moderat med vann,de blir brukt til forskaling, ulempen med disse platene er at de er veldigt dyre/tunge og harde som fjell, men de sprekker ikke ei.

Spon:

Dette er plater som er svært porøse og tåler svært lite, sprekker veldigt fort, her trengs det som regel forboring/liming, og de tåler ikke vann. Blir som oftes brukt i hus o.l

Kryssfiner:

Dette er også plater som oftes blir brukt som underlag i hus ol. de er harde og tåler en støyt men også disse sprekker hvis man ikke tar hensyn, de er porøse men samtidigt fleksible. De tåler ikke vann. Men ved vann og damp så kan man forme disse over tid.

Skulle jeg ha laget et kabinett av en av disse så ville jeg kanskje ha valgt MDF plater, nettopp fordi de tåler en del, de har en glatt og fin overflate og kan direkte lakkeres (med grunning først) men som sagt de er dyre og tildels tunge men kjempe fine å jobbe med. De er også lydisolerende.

Mitt andre valg ville ha blitt kryssfiner, det er de som er mest brukt også til sånne ting, men man må ta hensyn til disse.

litt OT. jeg lagde et par høyttaler kasser (stoore sådan) for ca 10 år siden med MDF plater og de er like hele enda :) Dem lakkerte jeg først med grunning også med bil lakk, de fikk en super finnish og har en super duper bass med 2 stk 12" i hver kasse som får vinduene i huset til å vibrere hehe

Så helt klart MDF plater som mitt første valg. har du råd så har du lov :)

Edit: bruk støv maske og verne briller på alle typer tre og metall plater. uansett hva det enn er så er det overhode ikke bra å innhalere dette.

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Medium Density Fibreboard

:thumbup: dødt, hard, glat overflate, lett og jobbe med

:thumbdown: pris, støvet som opstår når du bearbeider er iriterende for øyer og lunger

Spon

:thumbup: billig, hmm....

:thumbdown: tungt, smuldrer opp vis det blir fuktig, lett og ødlegge

Kryssfiner

:thumbup: stivt, hard, kan kjøpes med kvistfri overflate

:thumbdown: godt verktøy for en fin finish

Lenke til kommentar

Du får vannfast spon og, denne er dog litt dyrere.

MDF knekker lett i den tykkelsen du kan bruke ved eventuell kontruksjon av et kabinett(noe som er grunnen til at under 9mm ikke er standard)

Krysfinner er sterkt og relativt lett, men desverre veldig ugjevnt og 2/3 sort treverk...

Lenke til kommentar
Du får vannfast spon og, denne er dog litt dyrere.

MDF knekker lett i den tykkelsen du kan bruke ved eventuell kontruksjon av et kabinett(noe som er grunnen til at under 9mm ikke er standard)

Krysfinner er sterkt og relativt lett,  men desverre veldig ugjevnt og 2/3 sort treverk...

5437723[/snapback]

MFD er ganske så harkjør vil jeg si, og i hvertfall hvis man lager platen i så små størrelser som det er i et kabinett. Alt under 12 mm på tre-plater i et kabinett vil jeg ikke anbefale uansett. Det er ikke for ingenting man bruker MDF til forskaling også i 12 og 14 mm tykkelser. Det er en grunn for at dem er så dyre som dem er, men for all del, rett på meg hvis jeg har feil :)

Lenke til kommentar

Okey... Men greia var at jeg fikk tak i så mye gratis spon jeg trengte, tørt og fint, ikke bøyd, ikke mishandla eller noe.

Slik ser påbygget på toppen av kabinettet jeg holder på med:

post-45729-1137318685_thumb.jpg

Platene skal limes og skrues inn i hverandre. Aluminium brukes som vinkelbeslag. på alle sidene, over og under, untatt den ene sidedøra som er avtagbar. Den skal festet med en tommelskrue i hvert hjørne. Forresten så er sponplatene 12mm tykke.

Hva tror dere om det, vil det holde? Skal forresten metallsparkles, pusses, lakks, poleres osv.. for å få den perfekte finish som står i stil til selveste kabinettet!

Festes til toppen med skruer og lim, skjærer ut hull i toppen slik at vannslanger osv. kan komme seg ned.. E trur nu at det herran bli bra e! :) (Lenge sia jeg har skrevi min elskede dialekt :love: )..

Edit: Skruene er forresten 15mm lange, og 3,5mm tykke. Skal forborre. Limet er Biltemas "snabb epoxy", som egentlig er litt for kjapt for meg! =S

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Fordelen med trelim er at det er bereinet på treverk og at det tørker litt senere så du har muligheten til og ta deg tid til og gjøre en onkelig jobb :)

Gjenget hylse kan bli litt vanskelig og kjøpe til tommelskruer så det må du eventuelt lage selv tror jeg.

det Natrium mener er at gjengene ikke vil bitte i spon, så du må eventuelt bore opp et hull og lime inn en hylse med gjenger for at skruene skal ha noen hensikt.

Lenke til kommentar

Skjønner. Kan bruke mine M5 sekskant skruer fra Biltema kanskje, eventuelt kappe av hodet og sette på et nytt. De har allede litt rue kanter, så det vel egentlig ikke stort vits i å gjøre noe med det. Men hvordan er det å ha to hylser da? En i sidedøra og en i den andre plata? Den går jo da inn på siden, rett inn i sagflisa på kanten av sponplata, men med sparkel blir det kanskje litt bedre? Kan du linke til en løsning jeg kan bruke med mine M5-skruer på Biltema e.l.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...