lokeland Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 For det første så ja, det er lov å si "bakdeler" istedenfor ulemper nå.. Men til tema, er det noen som har no info om disse forskjellige treplatesortene? Både teoretisk og i praktisk bruk. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 I praktisk bruk så ville jeg nok brukt kryssfinér (eller kanskje vanlig finér?) til å bygge for eksempel et pc kabinett. Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 (endret) Hei. Ok da skal vi se, MDF : Dette er helt klart plater som tåler mye pluss at de tåler moderat med vann,de blir brukt til forskaling, ulempen med disse platene er at de er veldigt dyre/tunge og harde som fjell, men de sprekker ikke ei. Spon: Dette er plater som er svært porøse og tåler svært lite, sprekker veldigt fort, her trengs det som regel forboring/liming, og de tåler ikke vann. Blir som oftes brukt i hus o.l Kryssfiner: Dette er også plater som oftes blir brukt som underlag i hus ol. de er harde og tåler en støyt men også disse sprekker hvis man ikke tar hensyn, de er porøse men samtidigt fleksible. De tåler ikke vann. Men ved vann og damp så kan man forme disse over tid. Skulle jeg ha laget et kabinett av en av disse så ville jeg kanskje ha valgt MDF plater, nettopp fordi de tåler en del, de har en glatt og fin overflate og kan direkte lakkeres (med grunning først) men som sagt de er dyre og tildels tunge men kjempe fine å jobbe med. De er også lydisolerende. Mitt andre valg ville ha blitt kryssfiner, det er de som er mest brukt også til sånne ting, men man må ta hensyn til disse. litt OT. jeg lagde et par høyttaler kasser (stoore sådan) for ca 10 år siden med MDF plater og de er like hele enda Dem lakkerte jeg først med grunning også med bil lakk, de fikk en super finnish og har en super duper bass med 2 stk 12" i hver kasse som får vinduene i huset til å vibrere hehe Så helt klart MDF plater som mitt første valg. har du råd så har du lov Edit: bruk støv maske og verne briller på alle typer tre og metall plater. uansett hva det enn er så er det overhode ikke bra å innhalere dette. Endret 14. januar 2006 av DJ-Sonic Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Medium Density Fibreboard dødt, hard, glat overflate, lett og jobbe med pris, støvet som opstår når du bearbeider er iriterende for øyer og lunger Spon billig, hmm.... tungt, smuldrer opp vis det blir fuktig, lett og ødlegge Kryssfiner stivt, hard, kan kjøpes med kvistfri overflate godt verktøy for en fin finish Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 (endret) Takker! spyro: Tenkte mer generelt jeg da men.. Har allerede 1,2mm spon til mitt prosjekt! Endret 14. januar 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Du får vannfast spon og, denne er dog litt dyrere. MDF knekker lett i den tykkelsen du kan bruke ved eventuell kontruksjon av et kabinett(noe som er grunnen til at under 9mm ikke er standard) Krysfinner er sterkt og relativt lett, men desverre veldig ugjevnt og 2/3 sort treverk... Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Du får vannfast spon og, denne er dog litt dyrere. MDF knekker lett i den tykkelsen du kan bruke ved eventuell kontruksjon av et kabinett(noe som er grunnen til at under 9mm ikke er standard) Krysfinner er sterkt og relativt lett, men desverre veldig ugjevnt og 2/3 sort treverk... 5437723[/snapback] MFD er ganske så harkjør vil jeg si, og i hvertfall hvis man lager platen i så små størrelser som det er i et kabinett. Alt under 12 mm på tre-plater i et kabinett vil jeg ikke anbefale uansett. Det er ikke for ingenting man bruker MDF til forskaling også i 12 og 14 mm tykkelser. Det er en grunn for at dem er så dyre som dem er, men for all del, rett på meg hvis jeg har feil Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Sant sant. Selv jobber jeg på byggmakker i ny og net, hvor vi håndterer plater på 1220x2440, noe som er utrolig vrient når platene blir mindre enn 10mm tykke. Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Ja det er lett og knekke MDF plater, men når du får spikket til en ramme og limt fast MDF`n til den så er den ikke så lett og ødelegge. så vis jeg skal lagge kabinett i tre så blir det MDF Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Okey... Men greia var at jeg fikk tak i så mye gratis spon jeg trengte, tørt og fint, ikke bøyd, ikke mishandla eller noe. Slik ser påbygget på toppen av kabinettet jeg holder på med: Platene skal limes og skrues inn i hverandre. Aluminium brukes som vinkelbeslag. på alle sidene, over og under, untatt den ene sidedøra som er avtagbar. Den skal festet med en tommelskrue i hvert hjørne. Forresten så er sponplatene 12mm tykke. Hva tror dere om det, vil det holde? Skal forresten metallsparkles, pusses, lakks, poleres osv.. for å få den perfekte finish som står i stil til selveste kabinettet! Festes til toppen med skruer og lim, skjærer ut hull i toppen slik at vannslanger osv. kan komme seg ned.. E trur nu at det herran bli bra e! (Lenge sia jeg har skrevi min elskede dialekt ).. Edit: Skruene er forresten 15mm lange, og 3,5mm tykke. Skal forborre. Limet er Biltemas "snabb epoxy", som egentlig er litt for kjapt for meg! =S Endret 15. januar 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Tommelskruer i rent spon kan du bare glemme. Du må eventuelt sette inn en gjenget hylse. Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Ville brukt tre lim ikke epoxy. Og vis du forborre alle skrue hullene så blir det bra Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 Kan du forklare litt mer om "gjenget hylse"..? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Dobbelpost her gitt! Trelim, hva er fordelen? Har trelim, mener jeg har det men det ikke her hos faren min da, men kan jo ordne det når jeg kommer hjem til modern i kveld.. Endret 15. januar 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Fordelen med trelim er at det er bereinet på treverk og at det tørker litt senere så du har muligheten til og ta deg tid til og gjøre en onkelig jobb Gjenget hylse kan bli litt vanskelig og kjøpe til tommelskruer så det må du eventuelt lage selv tror jeg. det Natrium mener er at gjengene ikke vil bitte i spon, så du må eventuelt bore opp et hull og lime inn en hylse med gjenger for at skruene skal ha noen hensikt. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 Skjønner. Kan bruke mine M5 sekskant skruer fra Biltema kanskje, eventuelt kappe av hodet og sette på et nytt. De har allede litt rue kanter, så det vel egentlig ikke stort vits i å gjøre noe med det. Men hvordan er det å ha to hylser da? En i sidedøra og en i den andre plata? Den går jo da inn på siden, rett inn i sagflisa på kanten av sponplata, men med sparkel blir det kanskje litt bedre? Kan du linke til en løsning jeg kan bruke med mine M5-skruer på Biltema e.l.? Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 vis du skal bruke M5 skruer kan du bare borre opp et 5mm hull gjenom døra også borre opp et hull i vegen som det skal festes til og lime inn M5 hyllse eventuelt en mutter eller to Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 Ø 5-25 mm, vil det tilsvare M5? =S Håndverk o.l. er ikke min sterke side som folk sikkert har forstått nå.. Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Skjønnte jeg ikke helt! En M5 skrue er Ø5 utvendig på det gjengede partiet. Ø 5-25 mm vil jeg tolke som at det er fra Ø5 til 25mm Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 Skjønte ikke det der jeg heller.. =S Virka litt ulogisk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå