lion79 Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Har kjøpt et Panasonic NV-GS75, å vurderer kjøp av vidvinkel, batterier. Kansje videolys og mikrofon. Lurer på om det kansje kan være mye å spare på å kjøpe fra utlandet, men på anbefalte butikker finner jeg ikke så mye panasonic tilbehør... Fint om noen har forslag til meg.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Husk at om du kommer over 200 kroner, må du betale moms og toll. Moms er 25% av totalsum inkludert frakt om selve varesummen overgår 200 kroner. Men hvis varesum er under 200 kroner, får du ikke krav om moms selv om total verdi inkludert frakt er over 200 kroner. Frakt kan være dyrt fra utlandet, og det er faktisk ikke så mye å spare på tilbehør i utlandet fremfor å kjøpe det i Norge. Lenke til kommentar
kak Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Jeg har kjøpt UV-filtre, originalt batteri og MC-DC1 fjernutløser til Nikon D70S fra Hong Kong på ebay og har betalt omlag 1/3 - 1/2 av prisen i Norge. Det er til og med inkludert frakt! Sistenvnte kostet meg 226 kr inkludert frakt. mpx.no tar 624 kr + frakt for samme vare. Men Afseth har rett i at hvis kjøpssummen på varen (uten frakt) overstiger 200 kroner tilkommer ett gebyr (100 kr?) og 25% moms på det hele. Det er med andre ord ingen "toll", men derimot bare moms. EDIT: Oppdaterte priser fra Posten Norge: Priser Fortolling private 01.01.2006 Kr 175,- (inklusive merverdiavgift) i fortollingspris per oppdrag når Posten fortoller for deg. Kr 85,- (inklusive merverdiavgift) for ekspedisjon per oppdrag når du fortoller selv. Kr 85,- (inklusive merverdiavgift) for forenklet tollbehandling per oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold. Jeg mener at de aller fleste varer havner under "forenklet tollbehandling", men jeg er usikker på hvor grensen (altså ved hvilket beløp) går. EDIT 2: Mer informasjon fra Posten Norge: Toll- og avgiftsfrie sendingerSendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner, samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil 1000 kroner, er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Forenklet tollbehandling Alle vareforsendelser med vareverdi på over 200 kroner må fortolles ved import. Det vil si at det alltid må betales merverdiavgift, mens de fleste varegrupper er tollfrie. For at fortollingen skal være så enkel og rimelig som mulig, har Posten laget en forenklet tollbehandlingsløsning for sendinger med verdi 200 – 1000 kroner til privatpersoner. Denne løsningen er godkjent av Tollvesenet og kan benyttes for de fleste varer. Forenklet tollbehandling er mao for varer mellom 200 og 1000 kroner. Tollbehandling for varer over 1000 kroner koster 175 kroner. (+ moms selvfølgelig) Endret 15. januar 2006 av kkristi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå