xzibiz Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Sitter på eit lan som det er brukt sonicwall som brannmur/router. men etter ca 5 min henger den seg... så må me restarte den... Er det et prog som det går ann å se om det er ein maskin i nettverker som spammer mot nettet og at det kanje kan ver feilen? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Det kan hende at dere ikke har nok lisenser for sonicwallen? Firmaet jeg jobber for i blant har hatt oppdrag hos en kunde som har en sonicwall med 10 lisenser, men de kan være så mange som 20 stk. på jobb. Det som skjer da er at når antall oppkoblinger overstiger antall lisenser så nekter firewallen å koble seg til noe som helst. Alt står i stampe helt til en sesjon timer ut, og ofte var en reboot nødvendig. Dette er løst nå med flere lisenser Hvis du mener at selve firewallen henger p.g.a. en bestemt type trafikk, noe jeg tviler litt på, så bør dere finne på å bruke noe annet. Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Bare det at me sitter på ein skule, der me fekk tilldelt dette nettet gratis.. 4Mbit linje fra telenor eller hesbynett... husker ikkje heilt.. Me har ca 20 maskiner koblet til vår egen inett server som deler ip'er ut til vårt nettverk. Det er koblet sånn.... inett -> sonicwall -> vår inett server -> lokat netter vårt... Men dei har brukt denne brannmuren/routeren på skulen før og der har dei møye meir enn 20 maskinen sånn som me har nå... Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Men dei har brukt denne brannmuren/routeren på skulen før og der har dei møye meir enn 20 maskinen sånn som me har nå... 5436812[/snapback] Ja, men på hverdager er sikkert hverdagen sikkert slik at det er sjelden at alle maskinene står på. På et LAN derimot.. Hvis det i tillegg er noen av skolens pc-er som er på over helga, da får du det problemet jeg beskriver. Det _kan_ selvsagt hende at LAN-trafikken overbelaster brannveggen. Maskiner på LAN er jo kjent for å spre virus, ormer samt p2p på høygir. Likevel, med kun 20 brukere tviler jeg på at det er tilfelle. I hvert fall med en så pass kjent produsent som sonicwall. Da gjenstår det å få tak i noen med litt mer administrativt ansvar til neste gang :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå