Gå til innhold

fra 3fas motor til 2fas, kondensator størelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle "vanlige" strømkontakter i norge er 2 fas, dvs to leder som sagt over. Du får en fas om du tar en av disse mot jord. Spenningen over en leder og N (jord) er da RMS verdien (230v) * (2 *(roten av 2)). Så egentlig har vi bare 2 fas og 3 fas her i landet.

5464591[/snapback]

 

 

Hvis du har ett TN anlegg, vil du ha enfas i stikk-kontaktene.

 

Da har du 400V i L1/L2/L3 og 0V i N lederen (jord). Når du kobler en last mellom N leder og en av L lederene, får den 230V.

 

Så det er nok både 1, 2 og 3 fas her i landet.

Lenke til kommentar
Alle "vanlige" strømkontakter i norge er 2 fas, dvs to leder som sagt over. Du får en fas om du tar en av disse mot jord. Spenningen over en leder og N (jord) er da RMS verdien (230v) * (2 *(roten av 2)). Så egentlig har vi bare 2 fas og 3 fas her i landet.

5464591[/snapback]

 

 

Hvis du har ett TN anlegg, vil du ha enfas i stikk-kontaktene.

 

Da har du 400V i L1/L2/L3 og 0V i N lederen (jord). Når du kobler en last mellom N leder og en av L lederene, får den 230V.

 

Så det er nok både 1, 2 og 3 fas her i landet.

5469409[/snapback]

 

Etter krigen begyndte Norge å bygge IT/TT nett istedenfor TN nett, nå begynner de å bare bygge TN nett, så før i tiden brukte de 2fas (IT/TT nett) (eksempelvis mellom L1ogL2) idag på TN nett bruker du nøytral lederen og en av fasene (eks. N og L1)

Lenke til kommentar
jeg fant en kondis på 60mikrofarad i kjellern, på en gammel maskin som skal kastes.

bir det litt  "overkill" ?

5454185[/snapback]

5467023[/snapback]

 

Har det noe å si om kondensatoren er for stor da?

5484233[/snapback]

ja, nettop det jeg tenkte på...

det har ikke noe og si? fint, da kan jeg bruke den på 60 :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...