Troxx Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg lette etter en sammenlikning og kom over dette på anandtec: Anandtec Der hevdes det at arkitekturen er den samme mens Opteron er testet hardt og grundig og overklokker svært bra. X2 prosessorene er de "Opteron" prosessorene som feiler de strengeste testene.. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Det er mange som har sagt det, og det stemmer nok. Men husk at X2 3800+ har bare 2x512KB L2-cache. Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 The major differences between the Opteron 165 and the x2 3800+ is the Opteron is based on the Toledo core which is the same as the x2 4800+ however it runs at 1.8 Ghz per core where as the x2 4800+ runs at 2.4 Ghz per core so if you want to overclock the Opteron 165, you basically have a x2 4800+ for half the cost the x2 3800+ is based on the Manchester core which runs at 2.0 Ghz, which you could overclock to match the x2 4800+ in speed, however the x2 3800+ uses 512k L2 cache per core, whereas the Opteron 165 has 1Mb L2 cache per core so if you think the extra cache will make a difference for the applications you run then buy the Opteron 165, if not then it's up to you x2 3800+ would be fine i would say. Det sier Sauruman i denne tråden: forums.whirlpool.net.au huff Whirpool er vel noe jeg forbinder med hvitevarer... Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Eg tror det der bare er tullprat. Alle steder eg har sett artikler av folk som har litt peiling (anandtech, Tom's hardware, ol), så er singlecore Opteron en kjerne som heter Venus, og Dualcore Opteron en kjerne som heter Denmark. De er basert på k8-designet på samme måte som San Diego og Toledo, men de er ikkje identiske. Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Jeg satte sammen dette bildet og fant to linker... X2 arkitektur og PDF "Data Sheet" x2 Opteron akritektur og PDF "Data Sheet" Opteron Opteron har større cache og 3x HyperTransport, men ikke støtte for SSE3 og 3,2 GB/s dataflyt på HT. Athlon har Støtte for SSE3 og 4GB/s dataflyt på HT. Hvor kan jeg finne en sammenlikning av disse prosessorene? Så da er det vel ikke riktig å si at prosessorene er like. Endret 15. januar 2006 av Troxx Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Nyeste Opteron skal ha støtte for SSE3, og jeg tror det meste annet er likt, utenom at strømsparingsfunksjonen kalles PowerNow i stedet for Cool and Quiet. Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 betyr dette at opteron er dårligere ? morsom info kansje derfor de er så billige. billige greier som er skjert ned på teknologien Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Eg tror det der bare er tullprat. Alle steder eg har sett artikler av folk som har litt peiling (anandtech, Tom's hardware, ol), så er singlecore Opteron en kjerne som heter Venus, og Dualcore Opteron en kjerne som heter Denmark. De er basert på k8-designet på samme måte som San Diego og Toledo, men de er ikkje identiske. 5438176[/snapback] Toledo og Denmark er så vidt jeg har fått med meg helt identiske med unntak av navnet. Brikkene lages vist fra samme wafer etter nøyaktig samme oppskrift men får altså forskjellig kodenavn ettersom hva de selges som. Det er ingen naturlov som sier at det ikke kan være to kodenavn for de fysisk samme brikkene. Edit: Skrivefeil. Endret 15. januar 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Nå er Venus singlecore Opteron da Det er Denmark som er dualcore Opteron Dessuten er det en fysisk forskjell ett sted. Min Opteron 165 2600mhz/1,4vcore stresser strømforsyningen på hovedkortet (PWM IC) vesentlig mere enn min X2 4400+ 2600mhz/1,5vcore gjorde. Både prosessor og hovedkort har merkbart høyere temperaturer, selv om hastighet er lik og spenning lavere. Endret 15. januar 2006 av Dragavon Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Belaster cpu'ene systemet forskjellig ved ellers like settings MÅ det jo være forskjeller. Dessuten, har de klart å tegne inn 3xHT på Opteron figuren, men bare 1xHT på X2. Overføringshatigheten er og forskjellig i hht dataarkene.. Og de av dere som påstår noe annet bør vel dokumentere det bedre enn å henvise til tekniske detaljer på en av komplett sine nettsider, eller enda værre: bare slenge det ut. Ja jeg har og sett at opteron støtter SSE3 på jallasider, men etter å ha sjekket amd sine sider finner jeg ikke noe tegn til at de støtter SSE3. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Mulig Opteron klokker svært bra siden den har fått GRUNDIG burn in hos Amd på veldig lite volt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Mulig Opteron klokker svært bra siden den har fått GRUNDIG burn in hos Amd på veldig lite volt 5455199[/snapback] Jepp. "Burn in" er bare et annet ord for den stresstesten de gjennomgår for å sile ut hvilke brikker som klarer hva. De som kommer seg gjennom denne ekstra omfattende burn in uten kræsj kvalifiserer for å bli opteron. Burn in reduserer forresten levetiden og klokkbarheten på brikkene en smule. Hvis man hadde overklokket den selv til maks stabile hastighet så ville man mest sansynlig fått en ustabil PC etter en stund fordi "burn in" reduserer klokkbarheten litt. Dette er dokumentert med linker i andre tråder om dette emnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå