Gå til innhold

Silly Question fra en nybegynner innen digital

Anbefalte innlegg

Når det gjelder ditt gamle speilreflekskamera, så regner jeg med at linsene kan brukes.  Men det avhenger litt av den enkelte linsa hva du kan forvente.  Jeg kjenner ikke kameraet (F501), og hvis det ikke hadde autofokus, så kan du heller ikke forvente at linsene er AF-linser.  Det betyr at du sikkert må fokusere manuelt.

6108047[/snapback]

F501 var, så vidt jeg kan huske, et AF kamera. Men er linsene dine manuell fokus, kan de ikke brukes på D50 uansett. Det vil si, de passer på fysisk, men du mister alt som heter lysmåling og kommunikasjon mellom kamera og objektiv. Det blir litt prøv og feil, og tror du fort går lei av å ta 20 bilder for å få et brukbart.

Manuelle Nikon linser vil imidlertid fungere greit på D200. Men du mister selvsagt autofokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
betyr det at dersom man ser bort fra bruktmarkedet og titter f.eks. i prisguiden her, så er Nikon Nikkor AF 28mm f/2.8D det billigste vidvinkel objektivet? (forresten, hva betyr d og g bak blendertallet?)

5438717[/snapback]

Har ikke sjekket prisguiden på alle objektiver, men det er godt mulig at 28mm er det billigste. Jeg har hørt mye godt om 35mm f/2, det er antagelig et av de beste valgene hvis du vil ha et nytt objektiv med fast brennvidde (det er 1200kr dyrere også ser jeg :( )

Nikon sin objektiver (de som er i handelen nå) heter som regel AF-D eller AF-S.

AF-D betyr at det er Auto fokus, men at det er kamerahuset som har motoren som kjører fokusen på objektivet. I objektiver av typen AF-S sitter det en motor i objektivet som kjører fokusen. Det siste er som regel å foretrekke og gir som regel raskere autofokus. På AF-D objektiver er du avhengig av hvor sterk og rask motoren i kamerahuset er. For å si det slik så sitter det en *litt* langsommere og svakere motor i et D50 enn i et D2Hs (det siste er "sportshuset" til Nikon).

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...