Gå til innhold

Nybegynner med autofokusproblem!

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg Canon EOS350D idag! Sinnsykt til kvalitet i forhold til hva jeg er vant til ifra Cybershot!

Uansett, jeg kjøpte med et EF 55-200 objektiv, men har seriøse problemer hva autofokusen angår. Det må MINST være 1 meters avstand til det jeg skal fokusere på og da i tillegg ha godt lys for at jeg skal fokusert inn.

Men hvis det er 2 meter eller mer så går det greit....

Irriterende....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nærgrensen på dette objektivet er på 1,2 meter.

Legg også merke til at objektivet har blender F4.5 på minste brennvidde og F5.6 på største brennvidde. Dette er med andre ord ett lite lyssterkt objektiv og trenger nødvendigvis en del lys.

Mer informasjon i produktguiden til akam.no!

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Nærgrensen på dette objektivet er på 1,2 meter.

Legg også merke til at objektivet har blender F4.5 på minste brennvidde og F5.6 på største brennvidde. Dette er med andre ord ett lite lyssterkt objektiv og trenger nødvendigvis en del lys.

Mer informasjon i produktguiden til akam.no!

5434147[/snapback]

Hva er å anbefale istedet?

Lenke til kommentar

Hvis du vil øke nærgrensen til objektivet, må du bruke mellomringer for å komme nærmere!

Men husk at største blenderåpning blir mindre når du fokuserer nærmere enn uendelig!

Mindre lys mao når du vil nærmere!

(største blender er definert for uendelig)

Lenke til kommentar

De seriøse makrofotografene som kkristi bruker objektiver med en brennvidde, som er spesiallaget for fokusering på nært hold. En zoom er en "rimelig" løsning som kombinerer mange brennvidder (din zoom inneholder alle brennvidder mellom 55 og 200mm). Hvis du skriver hva du ønsker å fylle bilderuten med (innsekter, blomster etc) vil kkristi kunne gi det råd om hvilken brennvidde som passer best til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg liker å ta bilder hvor jeg da fokuserer på et objekt veldig nærme, få det veldig detaljert og med da en diffus bakgrunn.....

Blomster, lys, dyr.... alt sånt er moro å ta bilde av.

Men samtidig ønsker jeg å ta bilder hvor omgivelsene er mørke, fyrverkeri, månen, nydelige soloppganger, vinternorge ( ;) )!

Finner jeg noen guider på forumet om hvordan en skal ta bilde under forskjellige forhold?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...