s.a.h Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Korleis kan eg stilla lyden når eg har lagt eit klipp ned? Vil ha vekk litt støy i begynnelsen. Skulle jo egentlig vore veldig enkelt... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Meiner du endre volum? Merk klippet og gå inn i Effect Controls. Der kan du justere volumet. Du treng kanskje nokre keyframes, men om du les i Hjelp-fila, so finn du truleg all informasjonen du treng om dei der. Edit: Ikkje at det er noko gale i at du spør, men før du spør meir, kan det vere lurt å sjå gjennom ein del tutorials, som du t.d. kan finne her: WrigleyVideo Davk Programvareskulen Premiere Pro WIKI Då vil du lære mykje av det grunnleggjande. Mykje hjelp kan du og som sagt få i Hjelp-fila til PPro. Endret 13. januar 2006 av incanus Lenke til kommentar
BMP Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Hei! Her er en annen måte ågjøre det på......... I audiolinja er det en knapp som heter "set display styles", til høyre for den har du antagelivis en forbudttegn........trykk på den og velg " show track keyframes". Da får du opp en strek gjennem hele audiolinja. Sett nå redigeringspilen der du vil begynne å skru ned lyden, trykk på "add/remove keyframe" og du får opp en liten prikk i timeline, sett så en ny der lyden skal være slik den er og gå tilbake til første prikk. Denn drar du nå ned i ønsket posisjon. Ikke så flink å forklare dette men håper det hjelper....... bmp Endret 13. januar 2006 av BMP Lenke til kommentar
s.a.h Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 okey. takk til dåke begge! eg leitte etter hjelp i tutorials men fant det ikkje.. takk;) Lenke til kommentar
s.a.h Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Eg gjorde sånn du sa bmp. Og klare å skru lyden opp eller ned, men er ikkje det eg vil. For når eg rørar streken som går gjennom lyden skrur eg heile lyden ned. Vil berre ha den streken nede i begynnelsen, for så å stige. Eg forklarte kanskje meg sjøl veldig dårlig, men forstod dåke meg bedre no`? Eg klarte altså å skru lyden ned, men ikkje berre nåke av lyden. Korleis gjer eg det? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Du må adde keys da slik at du får et punkt der som du kan trekke opp eller ned. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Gjør som spiffers sier og som jeg sa sist. Du må lage flere "add/remove keyframe" etter hverandre. Så tar du tak i den første og drar den ned til lydløs, da har du en igjen som står på linja der det er lyd. Det amme gjør du neste gang eller i slutten av klippet. Gi beskjed om hvordan det går. Lenke til kommentar
s.a.h Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 (endret) No klarte eg da! Men får eg lov til å sei at da va mykje bedre i pinnacle studio? hehe.. takk ska dåke ha i alle fall! Endret 14. januar 2006 av sindreandal Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 (endret) Om du berre skal fade lyden inn, er det berre å leggje på ein overgang (Audio Transitions --> Constant Gain/Power) på byrjinga av klippet, men om du skal ha det same volumet over lengre tid, må du bruke keyframes. Veit ikkje korleis det vert gjort i Studio, men eg vil ikkje påstå det er so veldig komplisert/vanskeleg... Endret 14. januar 2006 av incanus Lenke til kommentar
s.a.h Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Nei eg fant det eg var ute etter, men akuratt den delen har pinnacle studio gjort bedre synes eg. Ikkje at det var så utrulig vanskligt i premier, men pinnacle har gjort det meir brukervennlig. Gjer du akuratt det i pinnacle studio sparer du litt tid... Lenke til kommentar
TSP Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Pinnacle er litt mer brukervennlig på enkelte områder ja.. Men samtidig er Pinnacle programmet for familien, Premiere Pro er mer for den erfarne bruker som vil lage en god film. Skulle forresten svart her tidligere, hadde laget en slags bildebruksanvisning og alt, men det ble visst ikke bruk for den.. Men om noen andre skulle ha samme problemet, kan det jo være kjekt for de om jeg legger det ut. 1. Dette er keyframen. 2. Her klikker du for å legge til en keyframe. 3. Tidslinjen (den røde streken) bestemmer hvor den nye keyframen som ble satt inn i forrige punkt skal være. 4. Den gule prikken er der keyframen for øyeblikket er plassert. Det svarte merket er der du har tenkt å flytte keyframen (mens du holder venstre musetast inne). 5. Om keyframen er i et annet klipp er det bare det klippet som blir påvirket om du beveger keyframen der opp/ned. Lenke til kommentar
s.a.h Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 jada.. gikk jo grett de her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå