Mixy Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Heisann Etter at min CPU har røket så lurer jeg på hvilken ny jeg skal kjøpe. Har funnet to alternativer som jeg syns ser fine ut, men er også åpen for andre forslag. Jeg bruker vel PC'en mest til surfing, spilling og den må være "lett" å klokke. Vet at det er snakk om to helt forskjellige socketer, men jeg skal også ha meg nytt hovedkort. Den tråden starter jeg etter denne ^^ Her er de jeg fant og litt om dem. Intel Pentium 4 D 930 3,0 Ghz.Link Denne prosessoren hører til Intels nye familie "Presler" noe som gjør at den er bygget på 65nm teknologi. Klokkehastigheten er 3,0Ghz per kjerne, og den har 4096 L2 cache. Prisen fra billigste nettbutikk er SHG 2765,- . FSB er 800 Mhz. AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0Ghz. Link 1000Mhz FSB - 90nm - 2,0Ghz - 1024 L2 Cache. Billigste nettbutikk er SHG med 2658,- . Til sammenligning så ser vel egentlig Intels sin best ut ved første øyekast, for meg i alle fall. Men jeg tar veldig gjerne imot gode tips eller råd. Bestillingen kommer nok ikke til å skje før om ett par uker, kanskje tilogmed en hel måned. De andre speccsa mine finner dere i siggen min. Jeg har tenkt meg ett hovedkort med både AGP og PCIe så slipper jeg å kjøpe skjermkort også nå. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Den nye 9xx serien på 0.65nm er kjent for å klokke bra da. Folk klarer vel med den rundt 4Ghz +/- med standard kjøling, litt avhengig av Hovedkort, RAM og strømforsyning.. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Nå har jeg RAM som er lagd for 266 FSB, og kan sikkert tåle litt etter det, og hovedkortet har jeg ikke bestemt meg for. Dessuten har jeg vannkjøling, så jeg kan nok klare å få den opp til 4Ghz ja, hvis ikke mer... hvis minnet mitt klarer 280/300Mhz FSB, blir jeg ikke overrasket, men jeg må nok på med litt aktiv kjøling tenker jeg Hadde vært stilig ^^ Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Hmm.. regner med at du har DDR(1) nå. Da kan du ikke bruke den på et LGA 775 hovedkort. Skal du bruke RAMen din, må du kjøre AMD S939 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Tror du kan glemme den rammen din uansett kva du velger. Bortsett fra det så tror eg de prosessorene du har valgt er noenlunde jevnbyrdige på ytelse, både på stcok hastighet og overklokket. Et t AMD-basert system vil bruke mindre strøm og lage mindre varme, så du vil få lavere temperaturer med AMD. Bortsett fra det så tviler eg på at du merker noen forskjell. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Nå er jo intel sin med 65nm kontra 90nm, så i teorien så skulle det være kaldere... Men anyway, hvorfor kan jeg ikke bruke mitt RAM? Det finnes da hovedkort med DDR1 til socket 775, og i alle fall til 939 :S Confused Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Rammen din er for gammel og for dårlig. Det kan godt hende den fungerer, men langtfra optimalt med tanke på ytelse. Intel's nye prosessorer er kanskje 65nm ja, men de bruker fremdels mere strøm idle enn sammenlignbare AMD-prosessorer gjør med full load. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Mitt minne Får jeg ikke god nok ytelse av dette? :O Anyway, blir høyst sansynlig AMD, fos da slipper jeg å kjøpe ny vannblokk til kjølinga, og det er jo ganske praktiskt... men jeg får se. Når det er klokking med i bilde, så kan det jo hende at jeg får mer ut av intel'n, men den koster jo en del mel, hvis man regner med vannblokka... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Men anyway, hvorfor kan jeg ikke bruke mitt RAM? Det finnes da hovedkort med DDR1 til socket 775, og i alle fall til 939 :S Confused 5434469[/snapback] For å kunne bruke dobbelkjerneprosessor på LGA775 må du ha enten i945/i955/i975/nForce4 Intel e. brikkesett, og ingen av disse har støtte for DDR(1). Men på socket 939 går det strålende med den RAM'en du har nå. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Rammen din er for gammel og for dårlig. Det kan godt hende den fungerer, men langtfra optimalt med tanke på ytelse. 5434521[/snapback] Du tenker kanskje at han har DDR266-RAM? Hvis du ser i signaturen hans, står det PC4200 der, altså DDR533 (266 MHz * 2). Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Tolka det slik at du hadde DDR266 eg Når det gjelder klokking får du kanskje mere mhz utav Intel'en, men eg tror ikkje du får bedre ytelse utav den enn du får av en godt klokket Opteron Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 hehe, jeg skrev da at du skulle tåle FSB 266 standard, gjorde jeg ikke? Anyway... hvem sa noe om en Opteron? Og, ja jeg får selvfølgelig fler Mhz ut av Intelen, men spørsmålet er om det blir bedre lissom. Noen som har sett noen benchmarks på de forskjellige, så hadde jeg vært taknemmelig for en link Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Ut av boksen vil X2en være best ti dine bruksområder. Men det virker som om P4en har bedre klokkemuligheter, dog med ny ram (det finnes LAG 775 hk som støtter DDR1 ja, men disse er ikke basert på chipsett som støtter doblet kjerne). Derfor kan du velge om du vill ha best ytelse med en gang eller etter litt tweeking og ny ram i tilleg. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Søkte litt rundt, og fant dette på toms hardware A detailed comparison of the dual core offerings from both AMD and Intel will follow soon, but it's already obvious that the Athlon 64 X2 3800+ is an alternative to a Pentium D 830. Hvis det er ett alternativ til 830'n, bør vel egentlig 930'n være bedre, den har jo mer cache... og "færre" nanometer... Hmmm... blir vanskelig detta, hadde håpe å slippe å kjøpe ny vannblokk, men det ser jammen meg stygt ut Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Ut av boksen vil X2en være best ti dine bruksområder. Men det virker som om P4en har bedre klokkemuligheter, dog med ny ram (det finnes LAG 775 hk som støtter DDR1 ja, men disse er ikke basert på chipsett som støtter doblet kjerne). Derfor kan du velge om du vill ha best ytelse med en gang eller etter litt tweeking og ny ram i tilleg. 5434671[/snapback] Hmmm... finnes det ikke chipset i det hele tatt med støtte for ddr1 og dual core? til 775 socketen? Anyway, hvis jeg da kjøper AMD'n... må jeg ikke ha nytt RAM da? Nytt RAM er uaktuelt, det som jeg har nå er nesten helt nytt, og jeg er fornøyd med det. Husk at hovedkortet også må ha støtte for både PCIe og AGP da Finnes det i det hele tatt chipset til mine behov? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Ut av boksen vil X2en være best ti dine bruksområder. Men det virker som om P4en har bedre klokkemuligheter, dog med ny ram (det finnes LAG 775 hk som støtter DDR1 ja, men disse er ikke basert på chipsett som støtter doblet kjerne). Derfor kan du velge om du vill ha best ytelse med en gang eller etter litt tweeking og ny ram i tilleg. 5434671[/snapback] Hmmm... finnes det ikke chipset i det hele tatt med støtte for ddr1 og dual core? til 775 socketen? Anyway, hvis jeg da kjøper AMD'n... må jeg ikke ha nytt RAM da? Nytt RAM er uaktuelt, det som jeg har nå er nesten helt nytt, og jeg er fornøyd med det. Husk at hovedkortet også må ha støtte for både PCIe og AGP da Finnes det i det hele tatt chipset til mine behov? 5434709[/snapback] Det hovedkortet her skal jeg kjøpe meg: https://prisguiden.no/produkt/35739 det virker som et helt genialt hovedkort til prisen, med både agp og pci-e, og du kan bruke minnebrikkene dine Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Hmmm... finnes det ikke chipset i det hele tatt med støtte for ddr1 og dual core? til 775 socketen? 5434709[/snapback] Nei, ta en titt her. Anyway, hvis jeg da kjøper AMD'n... må jeg ikke ha nytt RAM da? Nytt RAM er uaktuelt, det som jeg har nå er nesten helt nytt, og jeg er fornøyd med det. Socket 939 kjører strålende på DDR(1), så brikkene dine kan du trygt beholde hvis du kjøper s939. Husk at hovedkortet også må ha støtte for både PCIe og AGP da Finnes det i det hele tatt chipset til mine behov? Da finnes det kun ett alternativ, og det er kortet som sablabra foreslår. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 JEg hadde faktisk sett på dette Men jeg stusset veldig over prisen her... hvorfor er det så billig egentlig? Hmmm... vipper veldig mye fram og tilbake her, virker som om lissom 3800+ er dårligere enn 930, men så er AMD bedre på mange andre plasser, i høyere modeller lissom. Anyway, jeg kommer nok ikke til å kjøpe før om ett par måneder, veit ikke helt når det blir, og før den tid så har vel forhåpentlighvis prisene falt litt mer. Er fremdeles ganske i tvil her, så gode argumenter er ikke frabedt Noen som vet sånn ca hvor høyt jeg kan få AMD'en til? I en stabil 24/7 klokk. Det jeg ikke liker med AMD'en er at den har bare 512kb cache per kjerne, er det bare meg, eller er det kanskje litt lite? Ikke vet jeg Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Det er bare deg. AMD sitt prosessordesign er ikkje avhengig av stor andrenivå cache for å yte godt. Tester viser at det er forholdsvis liten forskjell på 512kb og 1024kb cache. Når det gjelder overklokking av en X2 3800+, så ser det ut for at 2400-2500mhz er realistisk å håpe på for de fleste. Det vil tilsvare ytelsen til omtrent 4000mhz på Pentium D. Når det gjelder prisen på det hovedkortet så er det vel ett enkelt design, som gjør det billig å produsere. Det er ingen tvil om at dersom du ikkje trenger SLI og mange disker så er det ett veldig godt og billig alternativ. Det er en lang tråd om det i hovedkort-forumet Endret 13. januar 2006 av Dragavon Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. januar 2006 Okey, greit, da får jeg vel se på det senere. Er litt skeptisk til den AMD'en, for den gjorde det ikke så bra i alle testene på toms hardware, kontra Intel. Kan jo hende jeg spanderer på meg en litt dyrere AMD til slutt, som sagt så faler sikkert prisene litt i løpet av ett par måneder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå