Gå til innhold

S-ATA disc herper datan!

c7Nn

Anbefalte innlegg

Jeg har en samsung 250gb s-ata harddisk og den har f**** opp hele datan min!

jeg skulle formatere den også av en eller annen grunn fungerte ikke det, jeg ringte komplett som jeg hadde kjøpt den fra og de sa at jeg skulle teste den med andre dataer. men når jeg tok ut harddisken og skulle starte datan (har windows på en annen harddisk og) så klarte jeg ikke å starte den, dette var meldingen: fake vfloppy++ noe mer. hvis noen har vært borte i problemet kan de kontakte meg og jeg kan finne ut hele teksten..

en annen ting er at den er på 250gb og jeg skulle formatere den fordi jeg hadde masse tull på den og jeg hadde ikke så alt for mye plass igjen (70gb) og når jeg starta datan igjen hadde jeg ikke tilgang til den brukeren som hadde alt det, og når jeg går inn på windows mappa og dokuments and settings og brukern min står det at jeg ikke har tilgang+ at det er en hel del tull med kjøring av probgrammer!

vær så snill hjelp meg!! jeg blir gal! :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stod "fake floppy" eller noe..

Hvis du ikke har floppy i, så sørg for å disable den i BIOS da.

EDIT: Har hatt samme problemet, og det fiksa seg etter jeg hadde disabla den i BIOSen

Endret av LezoO
Lenke til kommentar

jeg fant ikke noe i bios som tyder på at jeg har enable det..

så jeg skjønner ikke hva som er galt..!

men jeg har to partisjoner da!! det var veldig dumt, men jeg fikk ikke formatert den.. kunne det hjulpet om jeg fjerna den ene??

Lenke til kommentar

Ikke helt klart for meg: Har du satt disken med OS installasjonen inn i annen pc, og så fungerte det ikke lenger?

Uansett kan du prøve å boote fra XP cden og velge en reparasjonsinnstallasjon på den partisjonen som ikke fungerer. Pleier å hjelpe meg, og så slipper jeg en total formatering.

Kan jo og hende du trenger å oppdatere s-ata drivere..?

Lenke til kommentar

jeg får bare ikke formatert harddisken og den fungerer ikke som den skal..

og hvis jeg tar den ut av datan så kommer det en melding: error1 missing/fake (husker ikke) floppy. men jeg har to partisjoner med brukere på den.. den ene fungerer greit bare en hel del tull med noen programmer og den andre har jeg ikke tilgang til..!

Lenke til kommentar
jeg får bare ikke formatert harddisken og den fungerer ikke som den skal..

og hvis jeg tar den ut av datan så kommer det en melding: error1 missing/fake (husker ikke) floppy

Høres ut som en bios innstilling som må forandres når du tar ut disken. Og velg evt en annen disk som det skal bootes fra.

Igjen reparasjon fra Xp cd er en ypperlig måte å fikse windows på. Vet ikke, men tror det er på grunn av at den reinstallerer noe av registeret. Men hvis programmene dine har gale keys der så må du nok bare reinnstallere de også.

Hvis du skal reformatere hele disken, er det bare å putte den i en annen pc, eller bruke software alla "partition magic".

Endret av LeChef
Lenke til kommentar

Det første jeg syntes du bør gjøre er å skrive problemene dine en gang til på en måte som gjør at vi forstår. Du bør også sørge for at du forstår hva ordene du bruker betyr (partisjon f.eks).

jeg skulle formatere den også av en eller annen grunn fungerte ikke det

Hvordan skulle du formatere den og hva gikk galt?

men når jeg tok ut harddisken og skulle starte datan (har windows på en annen harddisk og) så klarte jeg ikke å starte den

Hva betyr den i denne sammenhengen? Den gamle disken? Den nye disken? "datan"? Windows installasjonen?

dette var meldingen: fake vfloppy++ noe mer.

Feilmeldiger er det aller viktigeste når du skal analysere et dataproblem og "finner ikke blablabla" (som lillebror ofte forteller meg over IRC at han har problemer med) er ikke nok til å gi noen hint.

og når jeg starta datan igjen hadde jeg ikke tilgang til den brukeren som hadde alt det

Om jeg har forstått dette rett så har du Windows installert to ganger på 250GB disken og en gang på den gamle disken. Var det den versjonen du har brukt til vanlig på 250GB disken hvor du ikke fikk tilgang?

Vet du hvorfor du ikke hadde tilgang til den brukeren? Dersom du ikke husker passord finnes det programmer som kan resette passordet på brukerprofiler i Windows.

Og hva er egentlig spørsmålet ditt? I det orginale innlegget skriver du bare om dine problemer og hva du har gjort, men ikke hva du ønsker hjelp til. Er det å formatere disken? Er det å legge inn Windows på nytt på den? Er det å starte Windows på den gamle disken? Er det å komme inn på brukeren du ikke har tilgang til?

Lenke til kommentar

ja ehm, den 250gb store harddisken er den jeg har hatt fra start, og jeg har 2 windows "brukere" installert på den. jeg kjører windows på den ene men jeg har ikke tilgang til den andre der det ligger ca 100gb med filer, spill++.

hvis jeg prøver å formatere den står det at harddisken trens til å fullføre installasjonen :hmm: så den kan ikke fortsette..

hva jeg trenger hjelp til er vel helst å få formatert discen men også få tilgang til den andre brukeren, men jeg trenger ingen ting der sånn at jeg ikke kan formatere den uten å ha kommet inn, men det skader meg ikke om noen vet det...

jeg har prøvd å formatere den med windows cd'en, høyreklikke på den og ta formater og skrivd cmd eller noe i kjør inne på start for så å skrive formater den discen, og meldigen er windows kan ikke fullføre formateringen.

jeg har også prøvd å kjøre datan i windows på en av de andre harddiskene for så å prøve formateringene men det går ikke.!

Lenke til kommentar
og jeg har 2 windows "brukere" installert på den. jeg kjører windows på den ene men jeg har ikke tilgang til den andre der det ligger ca 100gb med filer, spill++.

Betyr dette at du har installert Windows en gang på disken og at du har to brukerkontoer på den installasjonen hvor du bare har passordet til den ene brukeren, men ikke til den andre?

hva jeg trenger hjelp til er vel helst å få formatert discen men også få tilgang til den andre brukeren, men jeg trenger ingen ting der sånn at jeg ikke kan formatere den uten å ha kommet inn, men det skader meg ikke om noen vet det...

Ok. For å få tilgang til brukeren du ikke har passord er mitt beste tips å laste ned og brenne ut UBCD

Under "Filesystem tools" finner du "Offline NT password & registry editor" som kan endre passordet til en bruker.

Windows kan selvfølgelig ikke formatere den partisjonen hvor Windows er installert og det letteste er å bruke en Windows CD til dette. Du skriver at du ikke fikk til dette, men da bør du heller prøve igjen og skrive her hva du ikke får til.

Dersom jeg husker rett går det på denne måten:

NB Først tar du ut alle andre harddisker koblet til maskinen!

Når du installerer Windows skal du bare ha en disk koblet til.

-Først står det "Press any key to boot from CD"

-Så står det "Setup is inspecting your computers hardware configuration"

-Trykk ENTER for å starte installasjonen

-Trykk F8 for å godta lisensavtalen

-Så får du en liste over partisjoner opp. Vil du slette en partisjon er det bare å trykke "D". Ved å trykke på "unpartitioned space" kan lage nye partisjoner. Det letteste her (dersom du ikke skal redde noe data) er å slette alle partisjoner og så opprette TO nye. En til Windows og installerte programmer (25GB er plenty) og resten til en partisjon for videofiler, musikkfiler, isofiler osv.

-Etter at du (eventuelt) har opprettet og formatert (NTFS) partisjonene slik du vil ha de velger du C: partisjonen og trykker ENTER.

Jeg vil forøvrig også legge til at det ofte kan være en dårlig ide å legge noe som helst i "My Documents" mappen, nettopp fordi tilgangen til disse mappene er brukerstyrt og kan gi deg problemer dersom du ikke lengre har den brukeren. Lag heller en mappe på den nye 210GB D:\ partisjonen hvor du legger slikt.

Lenke til kommentar
ja ehm, den 250gb store harddisken er den jeg har hatt fra start, og jeg har 2 windows "brukere" installert på den. jeg kjører windows på den ene men jeg har ikke tilgang til den andre der det ligger ca 100gb med filer, spill++.

hvis jeg prøver å formatere den står det at harddisken trens til å fullføre installasjonen :hmm: så den kan ikke fortsette..

jeg har prøvd å formatere den med windows cd'en, høyreklikke på den og ta formater og skrivd cmd eller noe i kjør inne på start for så å  skrive formater den discen, og meldigen er windows kan ikke fullføre formateringen.

jeg har også prøvd å kjøre datan i windows på en av de andre harddiskene for så å prøve formateringene men det går ikke.!

5438452[/snapback]

Når jeg leser dette, og spesielt de to siste avsnittene, så virker det på meg som om du ikke HELT vet hvordan man formaterer en harddisk! Kan du ikke få noen som KAN dette til å hjelpe deg?

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar

ok takk :) men jeg har prøvd å trykke D under installasjonen, det er da det kommer sånn at det trengs filer på harddisken til å fullføre installasjonen..

det er ingen problemer med å finne passord.. den brukeren ser jeg ikke engang fordi det var den gamle windows installasjonen, det er ikke 2 brukere når jeg skrur på datan.. jeg må gå inn på: min datamaskin, disc c:, documents and settings, for så og gå inn på brukern (som jeg ikke kjører i altså den jeg ikke har tilgang til.) da kommer beskjeden: C:\documents and settings\haakon(brukernavnet) er ikke tilgjengelig. (litt ned): ingen tilgang.

flere råd?

Lenke til kommentar

Så det er ikke to brukere, men en bruker + en dokumentmappe fra en tidligere bruker?

Selv bruker jeg ikke "My documents" mappene, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men kan du ikke som administrator bare gi deg selv tilgang? Høyreklikk på mappen, security, add, everyone, full tilgang.

Dersom det ikke går kan du trykke security, advanced, owner, velge "administrators" som eier og så gjøre det jeg har skrevet over.

ok takk  men jeg har prøvd å trykke D under installasjonen, det er da det kommer sånn at det trengs filer på harddisken til å fullføre installasjonen..

Starter du installasjonen fra Windows?

Lenke til kommentar

ok ja det står det på den siden som en ga meg over..** men jeg skjønner ikke det helt når det er på engelsk:S

ja jeg putter CD'en i når jeg er inne i windows og begynner installasjonen, også etter en stund restartes pc'en og da kommer det med trykk en tast for å starte opp fra cd rom.

men kan du forklare det med: Høyreklikk på mappen, security, add, everyone, full tilgang.

Dersom det ikke går kan du trykke security, advanced, owner, velge "administrators" som eier og så gjøre det jeg har skrevet over.

eller noe..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...