Arctic Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Har planer om og bygge meg et slikt system, som skal taes i bruk på min neste PC. dvs jeg har god tid til planlegging. Jeg er så heldig at jeg har en jordkjeller under gulvet. Der hadde jeg tenkt og grave ned en 20 liters kopper(!)tank. Det jeg lurte på er hvor jeg bør montere pumpen. Helst under gulvet da den ville bli 100% prosent støyfri men løftehøyden blir 1,2 meter...Går det bra? Jeg hadde også tenkt på et lite reservoar. Dette bør vel helst være litt høyere en selve PC-en, slik at det ikke står under trykk? Har noen her tips eller linker, så hadde det vært fint. (jeg kjenner til dwpg.com) Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 1,2 meters løftehøyde burde vel ikke være noe problem. Sett pumpa inne i tanken, så blir det jo støyfritt (Kjøp ei kraftig kvalitetspumpe fra Eheim e.l. så slipper du å tenke på at den kan stoppe, for det ville jo vært dumt :wink:). Reservoaret blir jo tanken du har under bakken, så det trenger du ikke tenke på. Jeg leste noe om en fyr som hadde gjort noe liknende, han hadde laget et T-stykke inne i kabinettet, og bare hatt en slangestump som var tettet igjen i den andre enden som det høyeste punktet i kretsen, for å fange opp evt luftbobler. Jeg skjønner egentlig ikke poenget med det, men. Når man har en svær tank under jorda (med pumpa i bunn av tanken) så vil vel lufta samle seg opp i den vil jeg tro... Lykke til uansett Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 5. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2001 Jo kanskje jeg dropper tanken! Som du sier så burde vel en T holde. Jeg tror jeg skal skru en liten boks på veggen som høyeste punkt, med hurtigkoblinger, slik at jeg kan fylle på og lufte utenfor PC-en, og da slipper jeg vannsøl der :wink: Pumpa kan jeg ikke montere i tanken, dessuten så kommer tanken ennå noen meter lenger ned, så der tror jeg det ville bli problemer med løftehøyden. Jeg satser på at det er bare løftehøyde fra pumpen og opp som gjelder, såfremt den klarer og sirkulere. Det tror jeg skal gå greit. iflg Dwpg.com, total høydeforskjell på "stealth" var kanskje 4 meter? Støy trenger jeg ikke tenke på under gulvet (20 cm glava...)Skal jeg høre noe i fra den jordkjelleren, så må det bikke 60 DB... Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Bruk "Puss'n'Pull", dvs en pumpe som dytter vann til PC'n, og en pumpe som drar vann fra PC'n. For det første får du feiltoleranse, skulle en pumpe ryke, så er det ikke krise med det første. For det andre vil to pumper garantert kunne eliminere det høyde problemet. Lenke til kommentar
sigurdi Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Jeg har ikke sett pumpekarakteristikken til en Eheim pumpe men det er flere faktorer som spiller in på løftehøyde de klarer, motstand i rør, vannblokk, rør tykkelse..... Jeg er noe skeptisk til puch og pull fordi sugehøyden på en rotasjonspumpe er vanligvis nesten lik 0, mens løftehøyden kan være noen meter. Men test pumpa hjemme først med en slange i samme dim du skal bruke og legg den opp i 2 etasje og ned igjen. Dersom det er noen som har en Eheim pumpe så kan dere gjøre dette eksperimentet. Mål avstanden fra der pumpa stør og opp til der vannsøyla endet. Men husk at det er ikke lengde men høyde. Eks: Har du en 8m slange (4m opp og 4 ned) som ligger fra 1 til 2 etasje og det er 2 meter mellom etasjene samt at vannsøyla kommer ca 3 meter opp i slangen, er løftenhøyde 1.5 meter. Så kan dere gjøre et nytt eksperiment, full slangen med vann og legg den opp og ned igjen helt full. start pumpa og så slipper du blokerina på slangen. Nå skal det renne en fin strøm, for nå trnger ikke vannet løfte noe vann, den bare sirkulerer det. (du har ei vannsøyle opp og ei ned som opphever hverandre) Renner slangen tom så er ikke pumpa tett i pumpehuset. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 5. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2001 Jeg har funnet en løsning på pumpeproblemet. orderenummer 30-7937 hos Clas Ohlson, "Partner aqua 45" 9000 l/t trykkhøyde 60 meter, bensindrevet... Neida, men hadde ikke strømmen vært så dyr, så har jeg kunne brukt en elektriskpumpe fra Biltema (26-506) på 0,5 HK, sugehøyde 8 meter og trykkhøyde 35 meter, 40 l/min, til den nette sum av 449,-! Men strømmen er ikke billig, bensin likeså , så det blir sikkert en Eheim 1060, med testkjøring først. [ Denne Melding var redigert av: arctic på 2001-12-07 03:16 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå