Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dumpventil montering (til revy)


åke

Anbefalte innlegg

jeg har en forge dumpventil som jeg ikke bruker i bilen noe lenger, så jeg trodde jeg skulle bruke den i en lokal revy. men er litt usikker hvordan den må kobles opp og hva som trengs. trenger jo en trykk luft kilde og en kran eller 2 men er det noen som veit om er tegning eller forklare meg litt grundigere hvordan den virker?

 

Hilsen Åke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har en forge dumpventil som jeg ikke bruker i bilen noe lenger, så jeg trodde jeg skulle bruke den i en lokal revy. men er litt usikker hvordan den må kobles opp og hva som trengs. trenger jo en trykk luft kilde og en kran eller 2 men er det noen som veit om er tegning eller forklare meg litt grundigere hvordan den virker?

 

Hilsen Åke

5433215[/snapback]

 

du må nok gi opp dette prosjektet med mindre du har mye tid osv til overs. en dumpventil er en ventil som slipper ut det trykket som turboen lager når man slipper opp gassen og lukker gasspjeldet dermed blir det vakuum på innsiden av spjeldet og og slangen som går derfra og inn på toppen av ventilen drar da opp et stempel i ventilen og slipper overflødig luft ut i friluft. derfor får du du den velkjente "turbolyden" ved bruk under en revy ville du nok kunne fått til et lite puff men du vil nok aldri få til den rette lyden pga du ikke har en turbo som snurrer rundt med en vill fart og skyver på litervis med luft så du må nok nesten bare legge bort denne ideen.

Lenke til kommentar

Neida, ikke noe problem. Alt du trenger er en trykkilde og en kran. Er trykket høyt nok (f.eks fra en vanlig kompressor) trenger du ikke bruke vacuum-delen for å få dumpen til å åpne. Koble dumpens trykkside til trykkilden med en slange med en kran. 5-6 bar burde blåse en lett shimsa dump opp rimelig greit.

Lenke til kommentar
Neida, ikke noe problem. Alt du trenger er en trykkilde og en kran. Er trykket høyt nok (f.eks fra en vanlig kompressor) trenger du ikke bruke vacuum-delen for å få dumpen til å åpne. Koble dumpens trykkside til trykkilden med en slange med en kran. 5-6 bar burde blåse en lett shimsa dump opp rimelig greit.

5440732[/snapback]

 

 

hvis man åpner stemplet med kun trykk trengs det nesten ingen ting, saken er at du har likt trykk på begge sider av stemplet men fjæra holder et lite trykk såm da tetter. du får heller ikke opp stemplet såpass mye som det burde og dessuten så er det ikke nok om man har høyt trykk. man må også ha mengde, husk på at trykkrøra på turbobiler er ca 2" i gjennomsnitt og du grakter ganske mye mer luft i en 2" slange enn i en 8mm slange, og sist men ikke minst så får du ikke noen plystrelyd overhodet det vil bare låte som og stå og blåse ut i været med blåsepistolen.

Lenke til kommentar
Har du noen gang opplevd at en slange sprekker eller løsner fra muttertrekkeren? Det høres ganske greit og slangen pisker gjerne rundt. Men ja, det kan bli lite gjennom en blåsespiss ja. Lag overgang og koble rett på slangen.

5453201[/snapback]

 

du vil jo få trykkluft lyd ja, det er nok ikke noe probl men det vil jo ikke bli noe turbolyd.

 

så og bruke dumpventilen vil ikke ha noen virkning,

Lenke til kommentar

Får lage til en boks eller lignende som du fyller opp med luft under trykk, så får du feste en slags "kran" imellom dumpventilen og denne, så når du har nok trykk kan du åpne krana kjapt og da får du vel noe som ligner dumpventillyd kanskje?

 

Eller du kan lage en kobling til en dykkerflaske? Ikke sikker på hvor mye trykk en sånn slipper ut men det er nå så...

 

Ikke sikkert dette funker men det er bare et forslag :p

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...