Gå til innhold

Eksternt lydkort (2 kanaler) med topp lydkvalitet

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop med et lydkort som ikke er så mye å skryte av. Tilkoplingene til det er plassert i front, og det er ikke så praktisk når den er koplet til på desktopen hjemme. Derfor tenkte jeg å kjøpe et nytt, eksternt lydkort. Det skal brukes til å spille av musikk (som er lagret i et tapsfritt format) på et over middels godt stereoanlegg, og bare det. Det har aldri forekommet at jeg har satt meg ned forran datamaskinen og sett på film eller brukt den til å spille av surround-materiale. Derfor trenger jeg kun 2 kanaler, og gjerne en linje-inngang og en mic, men det er å anse som bonus. Eneste krav til tilkoplinger er lydutgang (så klart).

Jeg har sett på Silverstone Ensemble EB01, men er også på jakt etter flere kandidater.

Jeg har også sett veldig mye på lydkort beregnet til hjemmestudio, særlig ESi WaveTerminal U24, og om det er noen som har erfaringer med disse så er det bare å si ifra. Lurer gså på on hvordan disse vil ungere sammen med mitt hi-fi anlegg. Vil det være forhold ved disse lydkortene som vil være en ulempe for meg?

Grensesnittet bør aller helst være USB, men FireWire kan også godtas hvis det ikke finnes noen verdige kandidater på USB-fronten. Max. pris er kr. 2500-3000.

På forhånd takk.

Endret av muffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en laptop med et lydkort som ikke er så mye å skryte av.

5433142[/snapback]

Hehe... Hvem har vel det?

Jeg vil på det sterkeste anbefale RME. Alle andre produsenter har virkelig noe å lære av dem når det gjelder driveroppdateringer, support og kompatabilitet. I tillegg låter produktene deres krem!! Har selv RME Fireface og anbefaler gjerne dette, men det ligger vel litt utenfor din prisramme... (Over 10k) Men RME har f.eks. denne:

http://www.rme-audio.com/english/hdsp/hdsprpm.htm

Den får du for rundt kr 2500,- og har alt du trenger.

Kjøp den her: www.prolyd.no

Lykke til!!

Lenke til kommentar

Jeg bruker linux på PC-en min, og derfor er jeg egentlig mest interessert i et USB-basert lydkort... Firewire lydkort er nemlig ikke noe særlig sammarbeidsvillige. Det finnes noen drivere til de, men de er enda på alpha og pre-alpha satdiet...

Foreløpig heller jeg veldig mot Edirol UA-25 eller M-Audio Fast Track Pro.

Det eneste jeg lurer på med de er hvordan slike studio-lydkort virker sammen med et Hi-Fi anlegg...

Lenke til kommentar

Studiokort funker fint sammen med hifi-anlegg, du trenger bare litt andre kabler. Studiokortene har en bryter, enten i hardware eller software, der du velger om du vil sende linjesignalet i +4db (proffutstyr med TRS eller XLR-kontakter) eller -10db (hjemmeutstyr med RCA-kontakter). Hvis forsterkeren din har nok å gå på, vil det også gå fint å mate denne med +4db-signal (jeg gjør dette fra et E-MU 1212M til en Denon PMA655R steroforsterker).

Jeg tror jeg ville gått for det enkle ESI-kortet, siden du kanskje ikke har bruk mikrofonpreamper ++ som du finner på Edirol og M-audio-kortene.

Lenke til kommentar

http://www.ians-net.co.uk/articles/balanced_lines.php

Denne siden gir en ok forklaring på forskjellen mellom balanserte og ubalanserte koblinger.

ESI Waveterminal U24 har ubalanserte kontakter, så det kobles til stereoanlegget med en enkel RCA- TS- jack - kabel (TS= Tip Sleeve, dvs bare to kontaktpunkter på pluggen, i motsetning til Tip Ring Sleeve (TRS) som har 3 kontaktpunkter på pluggen).

Både Edirol UA25 og M-audio Fast track Pro har flere sett med utganger, ett sett med TRS-jack, dvs balanserte, og ett sett med ubalanserte RCA-utganger.

Lenke til kommentar

Takk for linken. Det var en kjempeside. Forstår forskjellen på blanserte og ubalanserte signaler nå...

Vil jeg kunne koble de ubalanserte utgangene til stereoanlegget mitt og få riktig utgangsnivå, son du skrev om i post #4? Eller er det ingen automatisk sammenheng der?

Hvilket av lydkortene vil i såfall kunne kobles til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...