Gå til innhold

Første SATA-harddisk - problem

Anbefalte innlegg

BIOS-en finner disken. Samme gjør Device Manager/Disk Management og RAID-driveren som tydeligvis er nødvendig selv om jeg ikke skal bruke RAID (bios-en er for øvrig satt til non-RAID). Men når DM skal "initialisere" disken får jeg en intetsigende feilmelding "Unexpected error.. bla bla bla.. start maskinen på nytt" Før dette vises den riktige størrelsen på disken i DM, men etter feilmeldinga står det 128gb. Hovedkortet er helt nytt og støtter store disker, og jeg kjører XP SP2, pluss at jeg har prøvd å legge til den greia til registeret uten at noe av det funker.

I system event log står det "The device, \Device\Scsi\viamraid1, did not respond within the timeout period."

*rive seg i håret* :mad:

Bruker et (billig) ASRock 775V88+ hovedkort og harddisken er en 200gb WD Caviar SE.

Noen som vet hva problemet er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ha du flashet biosen på kortet med den nyeste biosen?

Denne finner du på hjemmesiden til hovedkort produsenten. Vært et forsøk,selv om det ikke er direkte sannsynelig at dette skal fikse et slikt problem.

Siden disken alleredet har blitt funnet av DM så regner jeg også med at alt er stilt inn riktig i biosen din, husker jeg ikke galt er det sp 2 som gjør at du kan finne større en 125gb disker også :hmm:

Eneste forslaget hag har

Lenke til kommentar

Vel, BIOS finner disken, men det varierer veldig hva den rapporterer. Alt fra 128, 137, 200 til 275gb og som regel er verdiene på f.eks. DMA mode osv. helt på bærtur, annet enn om jeg kun har én IDE disk i tillegg, da ser det greit ut i BIOS, men selv da vil ikke DM henge med. Har prøvd å bytte kabel, men det var bare tull.

Mistenker at det er noe feil enten med disken eller hovedkortet (men helst disken), så jeg skal se om jeg kan få noen til å prøve den på en annen maskin.

Lenke til kommentar

Problemet ser ut til å være løst! Disken formateres i dette øyeblikk. Håper noen kan forklare meg dette..

Det som gjorde utslaget var å stille tilbake FSB-en tilbake til ca. den opprinnelige frekvensen.

Tåler ikke SATA disker og/eller enkelte kontrollere/hovedkort overklokking?

Ingen krise for min del, egentlig, men det hadde jo vært morsomt å få litt mer ut av prosessoren..

Endret av spock84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...