Gå til innhold

Hjelp med del til (DIY) T/S-obj?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med en "lens daddy" hack - perspektivkontrollobjektiv på et busjett - mens jeg venter på at økonomien min skal forsvare en TS90 eller TS45 (=sannsynligvis ikke på en god stund).

Dette er hacken:

http://www.dennisonbertram.com/hackmaster/...ift-pc-lens.htm

Det første problemet er løst, har i dag mottatt Zeiss Jena Biometar 80/2.8 mk3 fra ukraina for noen hundrelapper, imidlertid har jeg problemer med å finne noe å lage belg av. Det jeg har tenkt meg er et fleksibelt plastrør (trekkspilltype) type det som finnes i avløpet på kjøkkenet eller i sentralstøvsuger o.l., men jeg har ikke klart å finne noen som har kunnet selge meg dette (3,5 timer kjøring og leiting uten resultater); åpenbart ingen av de lokale rør- eller byggevareforretningene har dette.

Jeg har også prøvd å få tak i en gummimuffe fra styresnekke, slange mellom luftfilter og forgasser samt en sånn "plunger" uten hell.

Gode ideer noen i forhold til hva jeg bør bruke? Hvor er det jeg bør leite? Diameteren på obj. er ca 60 mm, omtrent like stor som ytre mål på EOS-fatninga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd på bilverksted, og de rista kraftig på hodet, de mente jeg eventuelt måtte til et mekanisk verksted for å få radiatorslange til maskin. Skal prøve et par til i morra, men er litt usikker på hva slags type del som passer best?

Lensbabyen er "modellen", men den har mye tynnere diameter på slangen. Jeg mener at man får større tilt med mellomformatsobjektiv, som tegner over dobbelt så stor bildesirkel som et vanlig objektiv.

Så fort jeg har den oppe å gå skal jeg se om jeg kan demonstrere den på web her. Har ikke fått testa det skikkelig enda (fordi objektivet nå må holdes 2,5 cm fra huset eller mer for å tegne uendelig), men det ser ut som om objektivet er temmelig bra i alle fall.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på at det finnes, men elektrikerrør finns i bøyelig utgave i plast. Kanskje med stor nok diameter?

Det eneste aberet er at de er gul på farge (gjennomskinnelig) så du må male det.

Det kan bøyes, og blir stående!

(det finns to typer, stive rør som kan bøyes, og riflede rør som er ment til å bruke i skjøter. De kan bøyes fram og tilbake som man ønsker)

Lenke til kommentar
hm litt ot...kan du ikke bare gjøre det her i PS..?

Nei, det kan man ikke.

Dersom man teoretisk har et bilde som er skarpt fra 0 til uendelig, kan man manipulere dybdeskarpheten, men ikke omvendt!

En annen finesse med dette er at man kan, fra samme ståsted, ta bilder med en slik innretning slik at det ser ut som om man har tatt bilde fra ulike posisjoner, mens bildet er tatt fra samme posisjon!

Du må se det selv for å forstå hva det dreier seg om.

Vi snakker om bilder tatt med et 'teknisk kamera', men som er tatt med et modifisert speilreflekskameraobjektiv.

Objektivet skyves ikke bare ut og inn som et vanlig objektiv for fokusering, men kan i tillegg forskyves i både x- og y-plan, samtidig som det kan tiltes. Og den optiske akse kan samtidig dreies 360°.

Kompliserte greier med andre ord, og veldig greit for å oppnå det man ønsker!

Lenke til kommentar

Ok, skal inkludere elektriker i jakten på rør og slanger, 0900 hrs i morra tidlig.. Maling og leathermankirurgi er selvsagt ikke noe problem - selv om det nok ser ut som en blanding av petter smart og "mars attacks".

Og btw: som skarsk sier, med unntak av å tilte motsatt vei av fokusplanet (=minimal dybdeskarphet), så er det i prinsippet ikke simulerbart, eller er i det minste vanskeligere. Og så er det gøy, ikke minst :)

Lenke til kommentar

...har vært på TESS i dag også, men de hadde ikke på lager, og måtte spesialbestille. Har vært der med veteranbil, de er supre ellers og har alt. De mente at de hadde pleid å ha selveste Røret for meg, men kunne ikke finne utav det. Jeg skal prøve et annet sted også, hvis det er slik at det er en kjede.

Kondomeriet har jeg ikke prøvd, men jeg hører at de har løsninger som også smører og sørger for at blenderringen glir glatt i sporet og i det hele tatt. (nåda..)

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Hvor mye må du betale for en gammel, manuell PC-Nikkor, da? Slike bilder som du vil ta krever jo mye arbeid uansett, og det er jo mer brukervennlig enn den (spennende) Petter Smart-løsningen din.

Regner forresten med at du vekker liv i tråden igjen når objektivet er i funksjon. Kunne tenke meg å kikke på noen av de bildene, helst i full størrelse. Spennende objektiv du har valgt. Har du vurdert å kjøpe en adapterring for å bruke det direkte på kamera også? Det er kanskje et fullverdig alternativ til L-optikk til portrettbruk (har ikke lest noen tester på det objektivet, men regner med at det er ganske bra i sammenligning med en Canon/Nikkor 85mm.

Lenke til kommentar

Dette er mest for å teste foreløpig, men PC Nikkor er definitivt en vurdering, ser at jeg kan få en 35 mm PC Nikkor til i underkant av 300USD. Hvis jeg trives med TS eller vil ha en kortere brennvidde er det en vurdering. Jeg lurer imidlertid på om de mangler en funksjon i forhold til f.eks. Canon-TS.

Jeg skal vurdere et ordentlig adapter, for det ser unektelig ut som om bildekvaliteten er bra. Jeg har også kikka på shift-adaptre fra Zörk, men disse koster omtrent det samme som et eldre TS-objektiv.

Nå ut for å finne rør!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...