Gå til innhold

GeForce 7800GT, smarteste valg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert mange som vil være uenig, men min erfaring at de aller fleste 7800GT kort er 100% basert på NVidias referansekort, noen som f.eks XFX klokker sine litt høyere som standard, men i bunn og grunn: Kjøp det billigste du får tak i.

Når det gjelder bytte av kjøler, med de hundrelappene en god 3djeparts kjøler koster er du veldig langt på vei mot ett GTX kort :)

Lenke til kommentar

Det er ikke veldig store forskjeller her, etter det jeg vet.

Spesielt hvis du skal bytte vifte. XFX har fordelen med at de ofte legger til litt ekstra på frekvensen, men ville nok rett og slett gått for det som blir mest gunstig i sum.

Og du kan godt vurdere 7800gtx, men husk at du da får litt mere støy, og den zalman vifta kan du bruke selv om du kjøper nytt skjermkort. Men så gir det bedre ytelse da...

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

dere sier stort sett det jeg trodde, og vil derfor gå for det billigste kortet.

tenkte å kjøpe et GTX 512MB kort, men ombestemte meg, og vil gå for gt (for så å oppgradere til sommeren når G80 kommer :) )

Lurer fortsatt på om det er mye stress å bytte vifte, er det vanskelig å gjøre liksom... ?

Lenke til kommentar

Ksal oppgradere hele maskinen..

Har ordnet med:

Opteron 165

ASUS A8N32-SLI Deluxe

OCZ 2048 MB Gold Edition PC3200 (2x1024 MB)

WD 250 GB 16MB cache SATA II

Hiper Type-r 580Watt

Zalman CNPS7700-Cu

Zalman VF700-Cu

(Dette er etter min mening litt fremtidsrettet)

vurderer et kabinett slik som denne CM Stacker 830!! genialt kabbis (men dyrt, 2100 spenn)

Eneste jeg mangler er et skjermkort, og siden jeg ikke har et PCI-e kort, så må jeg jo kjøpe et.. og et GT holder i massevis frem til sommeren..

Hva synes dere om oppsettet ellers?

EDIT: OCZ Gold Edition seff...

WD 250 GB 16MB cache SATA II

Endret av Oogie
Lenke til kommentar
Smaksak selvsagt, men jeg ville ha valgt Hitachi Deskstar T7K250 i stedet for WD-en og en Scythe Ninja i stedet for den Zalman CNPS770-Cu-en.

Som kabinett bør du vurdere Antec P180.

5435487[/snapback]

Som du sier, smak og behag.. Den schyte-kjøleren blir jo slått av Asetech sin VapoChill så det holder, både i pris og ytelse.. Zalman-kjøleren er grei nok den også, har en selv. Fin som eff, kjøler til tusen.

@ trådstarter: bra oppsett, liker at du satser på Opteron + bra kjøling. Mye for pengene hvis HK er OC villig. Når det gjelder HD ville jeg gått for SATA II til OS.. Flaskehalsen i alle systemer er HD, så nå som SATA II er tilgjengelig er det bare å kjøre på. Et rimelig alternativ er denne. Halvparten av cachen, men allikevel bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Smaksak selvsagt, men jeg ville ha valgt Hitachi Deskstar T7K250 i stedet for WD-en og en Scythe Ninja i stedet for den Zalman CNPS770-Cu-en.

Som kabinett bør du vurdere Antec P180.

5435487[/snapback]

Som du sier, smak og behag.. Den schyte-kjøleren blir jo slått av Asetech sin VapoChill så det holder, både i pris og ytelse.. Zalman-kjøleren er grei nok den også, har en selv. Fin som eff, kjøler til tusen.

@ trådstarter: bra oppsett, liker at du satser på Opteron + bra kjøling. Mye for pengene hvis HK er OC villig. Når det gjelder HD ville jeg gått for SATA II til OS.. Flaskehalsen i alle systemer er HD, så nå som SATA II er tilgjengelig er det bare å kjøre på. Et rimelig alternativ er denne. Halvparten av cachen, men allikevel bedre ytelse.

5435590[/snapback]

Jeg kjenner meg ikke igjen i oc.no sin test som du referer til, for hos meg med den Scythen og uten vifte festet på, så ligger min AMD X2 4200+ på 28 grader uten cool'n quiet påslått. Foreslår at kjøper leser testene på SPCR (som går for å være en av de beste på testing av "stillegående utstyr") for å få en second opinion (eks Scythe og Asetek).

Enig med deg om S-ATA/300 kontra S-ATA/150. Blant annet derfor jeg anbefalte den Hitachien også som hw.no og techreport.com likte så godt :)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte det billigste 7800GT kortet jeg fant (Point of View som ukens tilbud på Netshop i november) og putta på den Zalman vifta. Strålende fornøyd.

5433008[/snapback]

Har kjøpt det samme som deg, men har ikke mottatt det ennå. Har lest flere steder at PoV kortet er litt plaget av støy, så jeg bestilte samme kjøler som deg.

Var det vanskelig å demontere den originale viften og montere på Zalman-saken synes du?

Endret av KontraBass
Lenke til kommentar
Var det vanskelig å demontere den originale viften og montere på Zalman-saken synes du?

5435811[/snapback]

For min del var monteringa av Zalman VF700-Cu på et GF6600GT AGP forbundet med å måtte file ned halve kjøleribbene på minnekjølerene. Disse er egentlig ikke nødvendigheten i seg selv, og ihvertfall ikke hvis du bare er ute etter å senke støy (altså ingen OC).. Da kan du droppe minnekjølerene helt. Så om du har IQ nok til å bestille en sånn kjøler, så vil jeg tro monteringa går lekende lett den også. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ordnet med:

Opteron 165

ASUS A8N32-SLI Deluxe

OCZ 2048 MB Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB)

WD 250 GB 16MB cache

Hiper Type-r 580Watt

Zalman CNPS7700-Cu

Zalman VF700-Cu

vurderer et kabinett slik som denne CM Stacker 830!! genialt kabbis (men dyrt, 2100 spenn)

Eneste jeg mangler er et skjermkort, og siden jeg ikke har et PCI-e kort, så må jeg jo kjøpe et.. og et GT holder i massevis frem til sommeren..

5433362[/snapback]

er det helt uaktuelt med x1900 xtx kort...? siden du sansynelig må vente på opteronen....

Lenke til kommentar

Har ordnet med:

Opteron 165

ASUS A8N32-SLI Deluxe

OCZ 2048 MB Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB)

WD 250 GB 16MB cache

Hiper Type-r 580Watt

Zalman CNPS7700-Cu

Zalman VF700-Cu

5433362[/snapback]

er det helt uaktuelt med x1900 xtx kort...? siden du sansynelig må vente på opteronen....

5435929[/snapback]

Ja, uaktuelt med x1900 xtx.. tror 7800GT holder etter litt klokking.

Når det gjelder Opteronen så har jeg den på tirsdag.. :tease:

Det er en s-ata II disk jeg har... Jeg har denne. :)

Endret av Oogie
Lenke til kommentar

5435811[/snapback]

For min del var monteringa av Zalman VF700-Cu på et GF6600GT AGP forbundet med å måtte file ned halve kjøleribbene på minnekjølerene. Disse er egentlig ikke nødvendigheten i seg selv, og ihvertfall ikke hvis du bare er ute etter å senke støy (altså ingen OC).. Da kan du droppe minnekjølerene helt. Så om du har IQ nok til å bestille en sånn kjøler, så vil jeg tro monteringa går lekende lett den også. :thumbup:

5435817[/snapback]

Hvorfor måtte du file ned kjøleribbene??

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte det billigste 7800GT kortet jeg fant (Point of View som ukens tilbud på Netshop i november) og putta på den Zalman vifta. Strålende fornøyd.

5433008[/snapback]

Har kjøpt det samme som deg, men har ikke mottatt det ennå. Har lest flere steder at PoV kortet er litt plaget av støy, så jeg bestilte samme kjøler som deg.

5435811[/snapback]

Det er en enkel sak å montere Zalman-saken, men originalkjøleren sitter fast med 9(!) skruer. Føles litt halvveis å sette fast den svære Zalman-kjøleren med to, men det funker jo bra.

Lenke til kommentar

5433008[/snapback]

5435811[/snapback]

Ja, originalkjøleren var ikke spesielt stillegående synes jeg. Men å montere Zalman-kjøleren var straight forward. Lettleselig bruksanvisning, og med en dæsj arctic silver, så kjøler den nå veldig bra og er svært stillegående (vifta på 5V).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...