Gå til innhold

BIOS instillinger forsvinner

donwalt

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har et lite problem med BIOS-settings på hovedkortet mitt..

Det har seg slik at jeg har en PC med 2 harddsiker, en 250 GB WDC SATA og en 40 GB Seagate Barracuda IDE, med hvert sitt OS.

Problemet mitt er at jeg vil boote fra WDC disken som default, men BIOS vil ikke dette. Når jeg setter WDC disken til primær boot-HDD, lagrer endringene og rebooter, skifter BIOS automatisk Seagaten til default boot HDD og jeg må boote manuelt til WDCen...

HK er ASUS P4C800 Deluxe med siste BIOS fra ASUS...

Kan det ha noe med at HK har en AI funksjon? Hvordan kan jeg isåfall deaktivere dette? Har lest gjennom hele manualen, men har ikke blitt noe klokere.. :dontgetit:

IDE-drives lista i BIOS ser sånn ut (uten parentesene):

Primary IDE Master: ST340823A (Seagate 40 GB)
Secondary IDE Master: COMPAQ DVD-ROM SD-612B
Secondary IDE Slave: _NEC DVD_RW ND-1300A
Third IDE Master: WDC WD2500JD-00FYB0 (WDC 250 GB)

Bare rop ut hvis jeg har utelatt noe viktig informasjon!

Alle svar tas imot med stor takknemmelighet! :)

Endret av donwalt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er det ikke, for før jeg installerte Seagate disken så lista sånn ut, og da var det direkte boot til WDC-disken:

Primary IDE Master: _NEC DVD_RW ND-1300A
Secondary IDE Master: COMPAQ DVD-ROM SD-612B
Third IDE Master: WDC WD2500JD-00FYB0

Men takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Altså, under boot-taggen i BIOS er det et alternativ som spør om hvilken av HDDene som skal være "primary boot HDD". Dette er uavhengig av selve boot-sequencelista. Den disken som er satt som primary boot HDD blir automatisk den disken som kommer i boot-sequencelista.

Så hvis jeg kobler fra Seagaten er det bare WDCen som er på primary boot HDD lista, så da kommer automatisk WDCen som kommer i boot sequence lista.

Så den instillingen jeg endrer, som automatisk stilles tilbake, er den instillingen om hvilken av HDDene som skal være primary boot HDD.

Bare spør hvis jeg er uklar i forklaringen, det er ikke min sterkeste side.:p

BIOS er siste versjon fra ASUS ja..

Jeg kan eventuelt sende en mail til supporten der..

Takk for hjelp så langt :)

Lenke til kommentar

Har samme hovedkort, men har ikke sett dette problemet. For en stund siden koblet jeg en IDE disk ut og inn, og da forandret BIOS automatisk på rekkefølgen. Men så brukte jeg bare Boot menyen (F8) en gang så husket den det valget neste gang.

Har aldri oppdatert BIOS, min er fra 2004.

Lenke til kommentar
Jeg ville byttet plass på diskene, sånn at den du vil boote fra blir primary master.

5441325[/snapback]

Vel, dette går ikke, siden SATA disken vil alltid settes som siste IDE-drive på lista.

Hårek: ASUS har ikke oppdatert BIOS for dette hovekortet siden 08/11/2004.

Drbruket: SATA disker har ikke jumpers, og jeg har boota fra den før.

Tror jeg prøver å laste ned en eldre versjon a BIOS og ser om det utgjør noen forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...