Tobba Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Hei Jeg prøver å få til å vise flere bilder av samme array uten at jeg viser de samme bildene 2 ganger. Hvordan kan jeg løse dette? <?php $bilde[0] = bilde1 $bilde[1] = bilde2 $bilde[2] = bilde3 $bilde[3] = bilde4 $bilde[4] = bilde5 $bilde[5] = bilde6 $count = count($bilde); $random = array_rand($bilde, $count); $random = $bilde[$random[0]]; $random1 = array_rand($bilde, $count); $random1 = $bilde[$random1[0]]; $random2 = array_rand($bilde, $count); $random2 = $bilde[$random2[0]]; echo $random; echo $random1; echo $random2; ?> Takk Endret 13. januar 2006 av Tobba Lenke til kommentar
tussiesel Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Hvis du leser i manualen på array_rand (http://no.php.net/manual/en/function.array-rand.php), ser du at den returnerer et array med så mange keyer du vil ha. Etter det jeg kan skjønne av manualen returnerer den en nøkkel kun en gang. Du kan derfor bruke noe sånt (OBS: utesta..): <?php $bilde[0] = bilde1; $bilde[1] = bilde2; $bilde[2] = bilde3; $bilde[3] = bilde4; $bilde[4] = bilde5; $bilde[5] = bilde6; $random = array_rand($bilde, 3); //3-tallet sier hvor mange du vil ha echo $bilde[$random[0]].'<br>'; echo $bilde[$random[1]].'<br>'; echo $bilde[$random[2]].'<br>'; ?> -Simen (Edit: skrivefeil..) Endret 13. januar 2006 av tussiesel Lenke til kommentar
Tobba Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Takk skal du ha!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå