Gå til innhold

Nvidia og flimmer (shimmering) sannhet og myter?

pcp160

Anbefalte innlegg

Sitter i dag med et Nvidia 6800GT, og har ikke bestemt meg for hva det nye blir enda og har derfor noen spørsmål. Spillene jeg spiller er stort sett simulatorer som er 1 til 2 år gamle, så med ca 15K 3DMark 03 er frameraten stort sett brukbar. Når jeg bytter blir det for å få det lille ekstra i tunge områder og når det gjelder utseende og fps med høy AA/AF.

Har lagt merke til at jeg spesielt i FS9 og GTR selv med AA på 8x har et "problem" med at teksturer ikke står stille. Vet ikke hvordan jeg best skal forklare det, og det vil ikke fremkomme på noe screenshot, men ting blinker på et vis, særlig når jeg feks beveger meg sakte. Har hørt en del snakk om Nivida og shimmering, og syns det kan høres ut som det jeg opplever. Det er ikke utenkelig at det er spillene i seg selv som er for dårlig laget, og siden mitt ATI kort er av alt for dårlig kvalitet til å gi noen rettferdig sammelikning (X600) spør jeg her.

Er det på noe vis eninghet om at dette er et fenomen Nvidia sliter med ifht ATI, eller er det delte meninger også om dette?

Noen her som har erfaringer med dette shimmering problemet?

Kan ikke si jeg savner ATI's driversystem med Net framework og Catalyst, men hvis det er håp om at det kan gi mindre "blinking" blir det nok ATI neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å kjøre med "High Quality" på image quality innstillingen i driveren? Dette hjelper en del. Men dette er et nokså kjent problem ja.

http://www.3dcenter.org/artikel/g70_flimmern/index_e.php

Blir spennende å se om det er noen forbedringer her med G71.

ATi har selv yttligere redusert shimmering med X1x00 serien samtidig som dem har gitt mulighet til å kjøre vinkel uanhengig AF med sin nye high quality mode.

Edit: Jeg tok selv et bilde som viser dette problemet med mitt 7800GT kort for en tid tilbake. Det er dog noe problematisk å se shimmering ut fra et stillbilde:

post-6993-1137157015_thumb.jpg

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Takker for den infoen og link MistaPi. Ut fra hva jeg har lest av dine innlegg før, samt at du selv har Nvidia tar jeg det for gitt at du neppe er noen ATI fanboy. Og har vel også hørt om dette problemet såpass mange steder nå at det neppe kun er rykter :)

Men har du selv sett forskjellen feks i akkurat det spillet du la inn bilde av, på noe tilsvarende fra ATI eller?

Det med high quality er jeg usikker på om jeg faktisk har prøvd, standard er vel bare "quality" så min står nok på det. Hvis jeg forsto det som sto i din link rett må jeg belage meg på noe redusert ytelse hvis jeg setter den til high...

Dette skal jeg prøve ut.

Men var det også slik at dette flimmerproblemet har sammenheng med bruken av AF?

Ved eventuelt kjøp av nytt Nvidia er jo ikke noen få fps mindre så farlig, men jeg er som sagt ute etter litt penere bilde, særlig da dette flimmer problemet, samt at jeg håper at jeg i de områder jeg pr idag detter ned under 60 fps, med et nytt kan holde meg over, slik at vertikal sync kan brukes uten plutselige fps drops (også i spill uten tripple bufring)

Vurderer også 512MB minne, da jeg inbiller meg at spill som FS9 vil kunne ha utbytte av dette. Men er litt usikker på dette også, tilsynelatende koster det mer enn det smaker syns jeg, men de fleste tester måler jo bare fps gjennomsnitt, og i spill som nok muligens har andre krav enn mine litt sære spill.

-Spill opplevelse er jo så mye mer enn bare fps i mine øyne.

Jammen ikke lett å velge nytt grafikkort idag altså! :dontgetit:

Lenke til kommentar
Men har du selv sett forskjellen feks i akkurat det spillet du la inn bilde av, på noe tilsvarende fra ATI eller?

Jeg har ikke dette problemet i Quake4 med X800 kortet mitt, men jeg har også sett shimmering med X800. Selv med X1800 i HQ mode er man heller ikke 100% shimmer fri i enhver situasjon.

Men var det også slik at dette flimmerproblemet har sammenheng med bruken av AF?

Dette er ikke begrenset til AF nei.

Jeg trodde løsningen på mipmap feilen din ville være AF? eller var den også på da bildet ble tatt?

5432334[/snapback]

Jeg kjørte med 8xAF her i "quality" mode. Feilen er helt klart manglene filtering, dette er langt ifra trilinear.

Lenke til kommentar

Ja nå har jeg i alle fall bestilt et nytt X1800XT og en ny vannblokk, så skal jeg komme tilbake til opplevelsen av dette flimmerproblemet i mine spill med det når jeg har fått det på plass.

Ellers syns jeg det ble noe bedre i FS9 i alle fall med "high quality".

Men med AA på 8x blir det litt vel tungt for 6800GT kortet når man taxer rundt på på store flyplasser :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...