Gå til innhold

Linux (Ubuntu 5.10) bare rot og lite brukervenlig?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt Ubuntu 5.10 i et par dager nå og har etterhvert fått mer og mer lyst til å gå tilbake til Windows. Jeg har som sagt ikke brukt det lenge så det kan være jeg som har fått feil intrykk også. Men: Jeg får liksom følelsen av at det er så lite brukervenlig, vanskelig og klønete å bruke. Jeg får f.eks veldig dårlig lydkvalitet på musikk, det er vanskelig å installere nye programmer, det kommer alltid(nesten) en hindring i veien av en eller annen grunn (f.eks hvis jeg skal installere noe så må jeg først installere noe annet, og kanskje noe annet før det igjen). Det er også vanskelig å få ting til å fungere slik jeg vil, altså unødvendig vanskelig. Jeg har så lyst til å velge Windows i oppstarten hver gang jeg starter maskina, men river meg alltid til å starte opp Ubuntu istdetet fordi jeg vil gi det en ny kjangse. Jeg føler også at det er vanskelig å få hjelp når jeg trenger det. Det er alltid delte meninger om hva jeg burde gjøre, og så gjør jeg det ene men så burde jeg ha gjort det andre. Er det bare meg eller, er det jeg som totalt har missforstått. Kan noen gi meg troen tilbake?

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte Ubuntu i i jula over en periode på 3-4 dager. Mine erfaringer er at Ubuntu er ganske brukervennlig. Rørte terminalen bare to ganger, dette var for å installere veldig spesiell HW.

Jeg får liksom følelsen av at det er så lite brukervenlig, vanskelig og klønete å bruke.

Kan du gi noen eksempler på hva du mener er lite brukervennlig, vanskelig og klønete?

Jeg får f.eks veldig dårlig lydkvalitet på musikk

Denne er litt verre, jeg har iallefall ikke vært borti det problemet.

det er vanskelig å installere nye programmer, det kommer alltid(nesten) en hindring i veien av en eller annen grunn (f.eks hvis jeg skal installere noe så må jeg først installere noe annet, og kanskje noe annet før det igjen).

Etter min mening så er det veldig enkelt å installere programmer i Ubuntu, alt kan gjøres i GUI (Synaptic), skriv hva du vil ha i søkefeltet og trykk install. Enklere blir det ikke.

Det er også vanskelig å få ting til å fungere slik jeg vil, altså unødvendig vanskelig.

Eksempler?

Jeg føler også at det er vanskelig å få hjelp når jeg trenger det. Det er alltid delte meninger om hva jeg burde gjøre

Alle har sin måte å gjøre ting på, noe skriver kanskje noe som også er feil, slik er det bare. Jeg vil iallefall påstå at det er veldig enkelt å få hjelp på dette forumet.

Kan noen gi meg troen tilbake?

Tja ....

Lenke til kommentar
Brukte Ubuntu i i jula over en periode på 3-4 dager. Mine erfaringer er at Ubuntu er ganske brukervennlig. Rørte terminalen bare to ganger, dette var for å installere veldig spesiell HW.

Jeg får liksom følelsen av at det er så lite brukervenlig, vanskelig og klønete å bruke.

Kan du gi noen eksempler på hva du mener er lite brukervennlig, vanskelig og klønete?

Jeg får f.eks veldig dårlig lydkvalitet på musikk

Denne er litt verre, jeg har iallefall ikke vært borti det problemet.

det er vanskelig å installere nye programmer, det kommer alltid(nesten) en hindring i veien av en eller annen grunn (f.eks hvis jeg skal installere noe så må jeg først installere noe annet, og kanskje noe annet før det igjen).

Etter min mening så er det veldig enkelt å installere programmer i Ubuntu, alt kan gjøres i GUI (Synaptic), skriv hva du vil ha i søkefeltet og trykk install. Enklere blir det ikke.

Det er også vanskelig å få ting til å fungere slik jeg vil, altså unødvendig vanskelig.

Eksempler?

Jeg føler også at det er vanskelig å få hjelp når jeg trenger det. Det er alltid delte meninger om hva jeg burde gjøre

Alle har sin måte å gjøre ting på, noe skriver kanskje noe som også er feil, slik er det bare. Jeg vil iallefall påstå at det er veldig enkelt å få hjelp på dette forumet.

Når jeg sier lite brukervenlig og klønete, tenker jeg egentlig på det at jeg må bruke terminalen. Noe som etter min mening er et vanskelig verktøy. Det gjelder også hvis jeg for eksempel skal endre eller lagre Language filer til f.eks Opera får jeg ofte opp at jeg ikke har rettigheter, at filen ikke kan endres eller lagres der eller liknende.

Det er mye jeg får til, men det er noen få meget irriterende ting som jeg også har spurt om her og andre steder, men som jeg ikke har funnet noen løsning på. Lydkvalitetsproblemet er et meget godt eksempel. Jeg liker å sitte foran dataen med litt musikk på, men det blir liksom ødelagt når kvaliteten er så dårlig.

Som jeg sa så syntes jeg det er vanskelig å få ting til å fungere. Jeg prøvde f.eks å installere Limewire, men når jeg skal starte opp skjer ingenting. Avinstallering funker heller ikke fordi jeg ikke har rettigheter til filene som er lagret.

Jeg er også enig at det er lett å få hjelp her på forumet, men uansett så får jeg veldig skjeldent til det som blir forklart f.eks.

Som nevt over så er det bare småting som fører til store irritasjoner og problemer. Jeg har nevn mange av dem.

Jeg har så lyst til å fortsette å bruke det, og jeg håper at det bare er oppstarten som er problemet. Jeg må komme i gang, men det ødelegger mye at jeg ikke får til.

Lenke til kommentar

For å få rettigheter så må du skrive sudo foran kommandoen du skal utføre. I steden for å installere liewire kan du installere gtkgnutella, den kan du installere via synaptic (mulig du må aktivere flere brønner).

Lydkvaliteten har jeg ikke noe svar på, men prøv å still litt på lydnivået i volumkontrolleren (høyreklikk på volumknappen oppe i hjørnet og velg Åpne Volumkontroll).

Lenke til kommentar

Har prøvd å fikse på lydkvaliteten ved å endre i volumkontrollen. Hovedproblemet med lyden er at det kommer en høy og lys tone hver gang en ny sang starter noe som utrolig irriterende. Skal prøve. Jeg leter også etter en legg til/Fjern programmer meny. Hvor finner jeg. Skal fjerne Limewire og prøve det du sa Olsen

Lenke til kommentar
Når jeg sier lite brukervenlig og klønete, tenker jeg egentlig på det at jeg må bruke terminalen. Noe som etter min mening er et vanskelig verktøy. Det gjelder også hvis jeg for eksempel skal endre eller lagre Language filer til f.eks Opera får jeg ofte opp at jeg ikke har rettigheter, at filen ikke kan endres eller lagres der eller liknende.

Det er mye jeg får til, men det er noen få meget irriterende ting som jeg også har spurt om her og andre steder, men som jeg ikke har funnet noen løsning på. Lydkvalitetsproblemet er et meget godt eksempel. Jeg liker å sitte foran dataen med litt musikk på, men det blir liksom ødelagt når kvaliteten er så dårlig.

Som jeg sa så syntes jeg det er vanskelig å få ting til å fungere. Jeg prøvde f.eks å installere Limewire, men når jeg skal starte opp skjer ingenting. Avinstallering funker heller ikke fordi jeg ikke har rettigheter til filene som er lagret.

Jeg er også enig at det er lett å få hjelp her på forumet, men uansett så får jeg veldig skjeldent til det som blir forklart f.eks.

Som nevt over så er det bare småting som fører til store irritasjoner og problemer. Jeg har nevn mange av dem.

Jeg har så lyst til å fortsette å bruke det, og jeg håper at det bare er oppstarten som er problemet. Jeg må komme i gang, men det ødelegger mye at jeg ikke får til.

5431568[/snapback]

Ikke ofte jeg trenger å bruke temrinalen... kun når jeg skal gjøre noe på ubuntuguiden, da er det enklere å bruke copy and paste enn å bruke hjelpeværktøy... dessuten, det meste er i pakkesystemet og pakkesystemet passer på dependencies for deg. Du bør legge til repositories hvis du ikke har gjort det.

System>Administrator>Synaptic

Settings>Repositories>Add og huke ut de som ikke er huket ut...

Hvis du synes synaptic blir for vanskelig kan du bruke

Applications>Add Applications

Når det gjelder limewire så ligger ikke det i pakkesystemet til ubuntu tror jeg, men denne likne her hjelper deg:

http://ubuntuguide.org/#limewire

Bare pass på å følge skritt 2 før du starter med limewire (installering av Java)

I Ubuntu så logger du deg ikke inn som administrator, derfor har du ikke rettigheter til å gjøre alt du vil heller, men hvis du ønsker rettigheter må du bruke kommandoen sudo.

Lydproblemer har jeg også hatt fra tid til annen, men 5.10 funket helt fint. Husker jeg hadde lydproblemer i Suse, gikk inn på mixer window (hvies det er det det het igjen) og prøvde å skru av og på noen funksjoner så ble det bra :) Gjelder problemet på musikk fra cd, windows partisjon, film, osv eller er det kun i enkelte tilfeller?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

For å fjerne/installere prorammer bruker du generellt sett Synaptic, som ligger i menyene. Men hvordan du fjerner limewire kommer ann på hvordan innstallerte det.

Jeg kan forøvrig love deg at alle her inne har knotet mye før de har fått kontroll på allt i GNU/Linux. De aller fleste må igjennom et par ødelagte installasjoner(og distroer) før ting begynner å gå greit. Et OS er et veldig avansert system og det tar mer enn et par dager å lære seg allt, spesielt hvis man forventer at ting fungerer på en bestemt måte(Windows-måten) fra før av. Det gjør det nemmelig ikke. Tenk deg tilbake til når du brukte windows for første gang, da fikk du vel heller ikke til alt med en gang. Hvis du mener det er vanskelig å installere programmer under Ubuntu, må du ha missforstått hvordan det gjøres(Synaptic). Du trenger ikke engang å finne hjemmesiden til programmet, men bare la Synaptic laste ned og innstallere siste versjon. Og nå det gjelder oppdateringer er jo GNU/Linux i en klasse for seg. Mens WinUpdate bare holder Windows oppdatret og du selv må oppdatre alle andre programmer manuelt holder Ubuntu ALLE programmer oppdatert for deg automatisk.

Det som er bra med GNU/Linux er at du har så mange valgmuligheter. Det kan virke litt overveldende på nybegynnere og de synes at det er vanskelig. Man kan kanskje gjøre en og samme ting på ti måter, og fem av de er ikke gode løsninger. I Windows har du kanskje bare en mulighet. Jeg vil si at det er best med valgfriheten, mens nybegynnere har en tendens til å velge de dårlige(og kompliserte metodene), og savner den tiden man ikke hadde noen valg.

Ikke rart at du synes terminalen er komplisert, det er alle avanserte programmer første gangen man prøver de. Jeg syntes også terminalen var uoverkommelig vanskelig første gangen jeg brukte den. Nå savner jeg den de gangene jeg bruker Windows. Hvis du tenker deg om, så må det jo være en grunn til at mange er så glad i den. Det er fordi den er et utrolig karftig verktøy der du kan gjøre alt, til og med MS holder jo nå på å utvikle en komandolinje(monad). Du må ikke tenke på terminalen som dos. Forskjellen på terminalen og dos er som forskjellern på widows3.1 og Vista!

Lenke til kommentar

Skjønner, har faktisk begynt å forstå litt mer nå :)

Sliter fortsatt med den irriterende lyden nå, men fikk åpna filmfiler, musikkfiler ol. :)

Fant også ut at lydproblemet kun oppsto i AmaroK hva er grunnen til det? Vin nemlig gjerne ha en musikkavspiller som jeg både kan legge inn sanger på Ipoden og samtidig spille av musikk.

Noe jeg enda ikke forstår er hvordan dere finner alle programmene dere trenger for å gjøre det dere vil. f.eks en erstatning til Limewire.

Samtidig har jeg også et problem med å finne dem. Jeg klarer å bruke pakkeadministratoren, men jeg finner ikke de programmene som dere sier at jeg skal finne der. Må jeg legge det til?

Lenke til kommentar
Jeg har nå brukt Ubuntu 5.10 i et par dager nå og har etterhvert fått mer og mer lyst til å gå tilbake til Windows. Jeg har som sagt ikke brukt det lenge så det kan være jeg som har fått feil intrykk også. Men: Jeg får liksom følelsen av at det er så lite brukervenlig, vanskelig og klønete å bruke. Jeg får f.eks veldig dårlig lydkvalitet på musikk, det er vanskelig å installere nye programmer, det kommer alltid(nesten) en hindring i veien av en eller annen grunn (f.eks hvis jeg skal installere noe så må jeg først installere noe annet, og kanskje noe annet før det igjen). Det er også vanskelig å få ting til å fungere slik jeg vil, altså unødvendig vanskelig. Jeg har så lyst til å velge Windows i oppstarten hver gang jeg starter maskina, men river meg alltid til å starte opp Ubuntu istdetet fordi jeg vil gi det en ny kjangse. Jeg føler også at det er vanskelig å få hjelp når jeg trenger det. Det er alltid delte meninger om hva jeg burde gjøre, og så gjør jeg det ene men så burde jeg ha gjort det andre. Er det bare meg eller, er det jeg som totalt har missforstått. Kan noen gi meg troen tilbake?

Mvh

Christian

5431431[/snapback]

Kjenner meg igjen på samtlige punkter. Begynnelsen var ufattelig frusterende. Men vet du hva? Eller flere måneder med systemet, og etter en mindre omlegging av tankegangen for hvordan ting skal gjøres - er jeg regelrett blitt forelsket i systemet. Det er dønn stabilt. Musikken og videoene er ordnet. Diskene mounter seg selv og alt er bare perfekt.

Har XP liggende på deling med Ubuntu. Men det er ubuntu jeg kjører.

Bare det å vite at virus.. er ikke noe som skjer meg nå.. er bare helt fantastisk..

Give it try. Ta deg en pause. Men ikke slett det.. Du kommer til å like det etterhvert.

-K (Ubuntu siden oktober)

Lenke til kommentar

Sier nesten seg selv at du trenger det du har lyst på :) Altså, vil du bruke feks. Azureus til å laste ned .torrents installerer du Azureus. Installer det du vet du vil ha, så kan du heller ligge til andre ting når du merker du har behov for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...